Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Markus Holst » 7 mars 2019, 14:46

Kan du förklara kvartalskapitalism? Nytt ord för mig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 mars 2019, 15:52

Markus Holst skrev:
7 mars 2019, 14:46
Kan du förklara kvartalskapitalism? Nytt ord för mig.
Bra fråga ibland svänger man sig med ord som man själv tror man förstår men googlar jag det så:
https://www.synonymer.se/sv-syn/kvartalskapitalism

Ja det kan ju bli politik och det är helt OT egentligen men som sagt det är detta som uppstått nuförtiden när företag jagar vinst varje kvartal och missar långsiktigheten. Jag är nog mer en anhängare av gammal hederlig kapitalism i så fall.

Det slog mig när jag läste nyheter om Irak-kriget när det begav sig att det hela var lite lika. Att det fördes som dagens företag med "just in time"-lager (Oj trossen körde fel och brann upp och nu har vi ingen mat!?) och skelett besättning, alltså att färre skulle göra det jobbet som flera gjorde förr. Mycket såldes ju också ut till privata bolag, och då tänker jag inte bara på PMC´s utan detta med att trossen sköttes av privata företag och även transporten av soldater.

Ja jag har ju flera ideér om hur detta tänk påverkar vår tid och även välfärden men jag stannar här. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 7 mars 2019, 16:04

Halvt OT men sällskapet är involverad i 'Space mining'.

Utan vara expert lär det dröja ganska många år innan investerare får tillbaka sina slantar men det finns intressenter i alla fall. Hitintills har vi vill väl fått hit något tiotal kilo månstenar (för många år sedan), det är allt även om de håller på att undersöka några asteroider nu.

Så alla tänker inte i kvartal.

MVH

Hans

Ps. Kanske meriterar en egen tråd?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av unmo300 » 9 mars 2019, 16:38

Här blir de verklig OT, men här väl en månsten som drar in lite pengar.
Houston Space Center.jpg
Houston Space Center.jpg (25.2 KiB) Visad 1727 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 mars 2019, 07:34

Hans skrev:
7 mars 2019, 16:04
Halvt OT men sällskapet är involverad i 'Space mining'.

Utan vara expert lär det dröja ganska många år innan investerare får tillbaka sina slantar men det finns intressenter i alla fall. Hitintills har vi vill väl fått hit något tiotal kilo månstenar (för många år sedan), det är allt även om de håller på att undersöka några asteroider nu.

Så alla tänker inte i kvartal.

MVH

Hans

Ps. Kanske meriterar en egen tråd?
För mig får man gärna bryta ut det. Det var inte meningen att vara ot, jag ville bara förklara hur jag tänkte.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 mars 2019, 11:49

Läser nu boken "Jag minns" Svenska folket berättar om sitt 1900-tal- sammanställt av Madelaine Levy och Peter Englund.
Trivsamt, väcker lite minnen till liv och lite intressant också men jag undrar om man skrev rent rakt av de inkomna bidragen+ Ibland misstänker jag en del fel. tex varje inlägg avslutats med persons namn och födelse år och flera gånger beskrivs barndomsminnen tex 79 av en person som är vuxen typ född 38, det måste ju vara ett tryckfel?
Sedan kan en del inlägg vara lite obegripliga, typ meningsbyggnad, som att man borde redigerat dem lite?

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 17 april 2019, 22:32

Läser bl.a. The Right Stuff av Tom Wolfe om det amerikanska rymdprogrammets början. Stundtals lite tradig men ger en del intressanta inblickar i tidandan. Kan konstatera att det inte är en bok för djurvänner, blev själv lite illa berörd hur man tränade chimpanser med hjälp av elchocker. Man får också en del pikanta detaljer, som att Al Shepards rymdfärd blev så fördröjd att han till slut blev tvungen att pinka i rymddräkten. Detta då ingen hade tänkt på detta eftersom färden bara skulle vara 15 minuter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 23 april 2019, 11:47

Det låter som en bra bok!

Själv läser jag Paul Prestons, The last days of the Spanish republik. Tyvärr tycker jag den är lite tråkig och den saggar mycket och avhandlar olika intriger, har bara kommit halvvägs. Den hoppar liksom i tiden fram och tillbaka också, på ett sätt som irriterar mig. (Kom till saken nån gång!) Jag hade nog förväntat mig nått annat, nått mer i stil med de böcker jag läst om andra förlorade saker (lost causes) som tex de böcker man läst om tredje rikets sista dagar. Där man läser och fångas av stämningen, och riktigt känner paniken, men den kanske tar sig mot slutet?

Hade dock ingen pejl på den anti-kommunistiska kupp som i scen sattes på slutet av spanska inbördeskriget. Eller att femte-kollonare faktisk fanns, trodde det bara var "psy-ops" som fascisterna körde med.

Men jag undrar vad som hände med den Republikanska krigsmateriel som fastnade i Frankrike? Både den som togs över gränsen och den som aldrig levererades? Det här nämns lite i förbigående då man mot slutet vill få in detta i den lilla enklav som republiken fortfarande håller men stöter på patrull, då ingen kan eller vill leverera. Sånt här kan jag grunna på länge.....använde Frankrike detta sedan eller?

Har bytt av med lite thrillers och deckare som tex Robert Harris Munchen.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 27 april 2019, 23:04

Läser en om Napoleon med titel, Citizen Emperor, av Philip Dwyer.

Det börjar bra med lönnmord och kupp.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 30 april 2019, 20:32

På tal om Napoleon så har jag nyligen läst ut Waterloo av Michael Tamelander som har stått i min bokhylla ganska länge, och jag kan bara säga att det var en fantastisk läsupplevelse. Eftersom mina kunskaper om slaget och dess huvudpersoner var begränsade så var spänningen olidlig att följa med under dessa dagar i juni. Jag uppskattade även starkt den känsla av inlevelse i de fruktansvärda striderna som jag upplevde. På något sätt gav boken mig en koppling mellan 1700 talets krigföring och slagfält till den väldokumenterade krigföringen under 1900-talet. Man lärde sig förstå hästens styrkor och svagheter, artilleriets potentiella kraft men även begränsningar, nymodigheter som fältambulans och ridande artilleri. Men även den begränsning som den tidens eldvapen hade samt hur bristen på spaning och underrättelser hela tiden skapar en osäkerhet för beslutsfattarna på ett sätt som kan vara svårt att förstå med spaningsflyg och telegraf.

Rekommenderas verkligen! :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2019, 04:27

Amund skrev:
30 april 2019, 20:32
På tal om Napoleon så har jag nyligen läst ut Waterloo av Michael Tamelander som har stått i min bokhylla ganska länge, och jag kan bara säga att det var en fantastisk läsupplevelse. Eftersom mina kunskaper om slaget och dess huvudpersoner var begränsade så var spänningen olidlig att följa med under dessa dagar i juni. Jag uppskattade även starkt den känsla av inlevelse i de fruktansvärda striderna som jag upplevde. På något sätt gav boken mig en koppling mellan 1700 talets krigföring och slagfält till den väldokumenterade krigföringen under 1900-talet. Man lärde sig förstå hästens styrkor och svagheter, artilleriets potentiella kraft men även begränsningar, nymodigheter som fältambulans och ridande artilleri. Men även den begränsning som den tidens eldvapen hade samt hur bristen på spaning och underrättelser hela tiden skapar en osäkerhet för beslutsfattarna på ett sätt som kan vara svårt att förstå med spaningsflyg och telegraf.

Rekommenderas verkligen! :)
Ska se om jag hittar den. Som skrivbordsgeneral tycks det för mig som att Napoleon hade kunnat vinna kampanjen, vilket hade lett till en ny runda av Napoleonkrigen.

I boken jag läser har fransmännen just vunnit vid Marengo. Som författaren beskriver det hade fransmännen rôta. Napoleon skickade före slaget iväg två avdelningar då han trodde att österrikarna skulle retirera, så österrikarna var nära att vinna, men de franska förband som sänts iväg hann tillbaka i tid.

Sedan står det att slaget användes i fransk propaganda till max, och även av Napoleon, för att skriva om historien till att det var en lysande triumf för Napoleon och Frankrike.

Det är trevlig läsning. Det var nog 25 år sedan eller så som jag senast läste en bok om Napoleon. Då brukade det vara David G Chandlers "The Campaigns of Napoleon", och annat.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 8 juni 2019, 16:40

Läser "Lansarna vid Jordan" av Lorenz von Numers, en resa i korsfarararnas spår från Antiokia, till Kerak i Moab och slutet i Acre.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av pandersson2 » 9 juni 2019, 15:30

Lettiska legionen av krigsveteranen Visvaldis Lacis. Trevlig bok med detaljer som jag inte sett hos andra. Författaren är helt öppen med att han är tydligt partisk och ger en väldigt antisovjetisk bild som gör det lätt att förstå hur rekryteringen och motiveringen av de lettiska styrkor som sattes upp av tyskarna fungerade.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 14 juni 2019, 03:50

White Shift (537 sidor)
- en Tabu-brytade vitglödgad bok om Immigration, Ras och Populism -
White Shift.jpg
White Shift.jpg (17.25 KiB) Visad 1328 gånger
från Donald Trump till Brexit och, varför inte - Sverigedemokraterna….

''Radioaktivt'' material i dagens värld ! av kanadensiske
Professor Eric Kaufmann.jpg
Professor Eric Kaufmann.jpg (60.31 KiB) Visad 1328 gånger
Det är inte racistiskt att föredra sin egen kultur - vi behöver tala om Vit Identitet

- hävdar han.
- med undertiteln de Vita Majoriteternas Framtid

Mycket insiktsfull och läsvärd !

Jag tvivlar starkt på att någon svensk förläggare skulle erbjuda en svensk översättning av boken :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Kaufmann

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 15 juni 2019, 15:57

tyskaorden skrev:
8 juni 2019, 16:40
Läser "Lansarna vid Jordan" av Lorenz von Numers, en resa i korsfarararnas spår från Antiokia, till Kerak i Moab och slutet i Acre.
Spelar en massa Crusader Kings 2 nu och så det låter som en intressant titel.

Skriv svar