Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper. Värd: B Hellqvist
Kategoriregler
Du kan stödja forumet när du handlar av Adlibris, Bokus eller CDON om du använder dessa länkar.
Det kostar dig inget extra men hjälper till att betala forumets räkningar.
Amund
Stödjande medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav Amund » 03 nov 2017 17:03

Fortsättningen ÄR mycket bättre. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 04 nov 2017 08:57

Det som aldrig fick ske - Åsa Erlandsson

En reportage bok om dådet i Trollhättan.
Man får en bra redogöresle för de faktiska händelserna, vilket också ger en annan bild än den som vi läste i medierna. (Visste tex inte att en av ambulansmännen kollapsade och själv fick föras därifrån i ambulans.) Ett stycke gärningsmanna profil, jämnförelse med andra skolattentat och lite nutidshistoria kring tiden för attentatet.
Denna bok skulle enligt en recension jag läste befästa att det var frågan om ett rasiskiskt terror attentat. Men mitt intryck var faktiskt tvärtom att det var mer ett skoldåd av en galning. Men som författaren sedan skriver så handlar det inte om antingen eller, utan både och.

Det finns några discrepanser som stör mig. Och det är ju detta att man pängterar att alla muslimer inte är skyldiga för islamistiska terror dåd men att det betonas att rasistiska dåd inte genomförs i ett vakum. Så det är alltså helt rätt att kollektivt skuldbelägga den smårasistiske svenne bananen? Som bevis för detta tas det faktum up att lasermannen ansåg att han hade stöd av 20% av Sveriges befolkning. Men då verkar ju författaren själv glömt att det tidigare nämnts i boken att denna typ avv förövare har en grandios självbild?
Jag vill inte på något sätt förringa högerextrem terror men jag är nte så säker på den analysen bara.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 15 nov 2017 07:52

Sträck läser nu Peter Englunds bok- stridens skönhet och sorg 1917.
Den kom ju lite sent i år. Jag gillade annars att läsa den lite varje dag som en dagbok. (min favorit bok som ung var annars Andra världskriget dag för dag, som jag just läste dag för dag i sex års tid. Stolligt?)

Jag hoppas 1918 kommer lite tidigare.

Jag höll annars på med en annan bok om VK1 men får återkomma till den senare.

Sonderling

Återgå till "Historiska hjälpvetenskaper, källor & litteratur"