Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper. Värd: B Hellqvist
Kategoriregler
Du kan stödja forumet när du handlar av Adlibris, Bokus eller CDON om du använder dessa länkar.
Det kostar dig inget extra men hjälper till att betala forumets räkningar.
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inläggav sonderling » 02 okt 2016 13:47

Jakten på ondskan - Guy Walters

En bok om jakten på Nazister efter kriget. Väldigt rörig och jobbig att läsa om ni frågar mig.
Men endå, jag hade ingen aning om att: Simon Wiesenthal var mytoman och att Josef Mengeles vistelse ort var känd och att han arbetade för släkt företaget Mengele? (Tillverkare av jordbruksmaskiner.)

Sonderling

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 10 okt 2016 23:58

''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Service_(historian)

Jag har naturligtvis läst ngt dussintal böcker om diktatorn tidigare. Men denna överträffar allt tidigare vad avser
detaljrikedom och för mig okända källor.
Speciellt Stalins skickliga politiska manövrerande under de circa tjuo åren innan - han blev Sovjets oinskränkte härskare.
Boken är en ''dörrkloss'' på 600 sidor och med ytterligare 115 sidor av källreferenser, litteraturhänvisningar etc.

Rekommenderas till varje student av den ryske diktatorns liv och verk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stalin:_A_Biography

https://www.theguardian.com/books/2004/ ... ianreview6

http://www.wsws.org/en/articles/2005/06/stal-j02.html

Varjag

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 12 okt 2016 18:57

varjag skrev:''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet

Har nyss läst "Ryska revolutionen 1900-1927 av samme författare och jag tycker om stilen.
Läser på Wikipedia att han är ganska kritiserad. :?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 15 okt 2016 20:20

Fasornas krig -helvetet i skyttegravarna i första världskriget.
Johan Ellis

Den är en ny upplaga från 1976 som kom 2009. Det märks i texten på nått sätt som jag inte kan förklara, kanske att böckerna var mer oproblematiska eller okonstlade förr? Ja jag vet inte vad jag menar men kan säga som så att jag märkte nått skumt och kollade när den var skriven och såg att den var från 70-talet. Iallafall så är det en bra introduktion om VK1 tycker jag som är novis på området och den avhandlar det mesta om soldatens tillvaro i första världskriget. På västfronten ska tilläggas.
Den har bra med bilder också även om jag upptäcker att bildtexterna är fel (också vanligt på äldre böcker tycker jag.)

I litteraturförteckningen så är det i huvudsak böcker från 20-30-talet, intressant och det är nästan som om man vill söka på antikvariat.

Sonderling

Notarius
Medlem

Inläggav Notarius » 19 okt 2016 10:39

"Vikingerne ved Ruslands vugge", af Fritz Wolder. En flot illustreret og læsevenlig bog,
der samler op på megen faglitteratur frem til 2015.
Man kan læse en anmeldelse her:
http://historie-online.dk/nyt/bogfeature/b20164103.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inläggav Hexmaster » 19 okt 2016 18:01

Mats Krantz, Den franske tigern - en biografi över Georges Clemenceau.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inläggav Hexmaster » 19 okt 2016 18:11

varjag skrev:''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet

[...]

http://www.wsws.org/en/articles/2005/06/stal-j02.html

Recensenten på den trotskistiska internationalen gillar inte boken och redogör för varför i en lång artikel. Nyfiken på tanken med länken?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 06 nov 2016 15:33

Nurnberg rättegången
-Samtal med vittnen och anklagade.
Leon Goldensohn

Till skillnad från den förra boken är detta den om de som inte kom undan. Trodde den var gammal men den baserar sig på återupptäckta anteckningar från den Amerikanske psykiatriker som intervjuade fångarna.
Detta blir ju också en intressant kort biografi över de olika fångarna varav flera som jag bara kände till, till namnet men inte riktigt hade pejl på om man säger så.

Det enda klagomålet jag har är på omslaget som är stulet från en tidsenlig affich som lyder nått i still med: Hitler awards you this medal. Och så handen med hakkorsringen som delar ut ett järnkors. Syftet är att motverka löst prat.

Själv blev jag nästan lite avskräckt och trodde det var nån spekulativ skildring. Jag hade tyckt det varit fränare med ett omslag som imiterar en brun mapp med US Army stämplar och gem och allt. (Lite som boken Stalins dossier om Hitler minns inte riktigt exakta namnet nu.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inläggav Hexmaster » 06 nov 2016 21:08

Johannes Sundblad, Gömda blad -- biografiska notiser och strödda kulturdrag från Vestergötland (1883).

En rad berättelser om lokala hjältar, Borås historia, med mera. Även om många uppgifter nog bara intresserar specialstudenten så får man så många detaljer och så mycket känsla från mitten av 1800-talet att det kompenserar mer än väl. Bäst hittills är besöken hos en "förläggare" (textilgrossist, typ) respektive väverska i Boråstrakten; den ene i ett flott hem som beskrivs i detalj, den senare i ett ruckel ute i väglös skog.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 09 nov 2016 19:33

En dag i Ivan Denisovitjs liv. Jag är positivt överraskad över författarens vardagsrealistiska prosa. Som läsare blir lägerfångarnas torftiga och hårda vardag både levande och angelägen - minsta detalj ges de proportioner som speglar verkligheten i ett av Stalins läger.

En klassiker av Solzhenitsyn som är både tunnare och betydligt mer lättläst än man tror!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inläggav Hexmaster » 13 nov 2016 15:37

Harald Steinert, Guldsökare i vår tid (Tidens förlag 1958).

Inte så mycket om just guld, desto mer om sökandet efter uran, volfram, titan, niob och andra metaller som man blivit intresserad av först under de senaste decennierna eller åren. Skriven mitt under kalla kriget är dess "samtidshistoriska" upplysningar och reflektioner ofta minst lika intressanta som dess historiska beskrivningar. Bitvis lite träig, mestadels förträfflig populärvetenskap med en nivå och ton som sätts alltför sällan. Till sist är det en bok om geologi vars författare inte tagit till sig plattektoniken.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 13 nov 2016 18:15

https://peterenglundsnyawebb.wordpress. ... sten-2016/

"Jag kommer ihåg” av Peter Englund

Lånade denna idag på biblan och läste slut den nyss. Lite historiska minnes betraktelser från barndomen.
Eller mins hustru hittade den på biblan och tyckte jag skulle läsa den då jag senast i förra veckan utryckt en farhåga för att jag började glömma bort mina barndoms minnen eller inte visste om jag kom ihåg nått av eget minne eller för att jag återberättat saker för många gånger....

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inläggav Sarvi » 13 nov 2016 19:56

Hexmaster skrev:Till sist är det en bok om geologi vars författare inte tagit till sig plattektoniken.

Just det är väl kanske inte så märkligt, det var ju just under femtiotalet som kontinentaldriftsteorin började få upp ångan vad gäller stödjande bevis som så småningom fick allt fler att anse teorin var bättre än konkurrerande modeller. Konsensus, eller vad man ska kalla det, uppnåddes inte förrän en bra bit in på 60-talet. Att under femtiotalet skriva en populärt hållen bok om geologi som inte bekänner sig till plattektoniken ter sig därmed inte så konstigt som det kan se ut nuförtiden. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inläggav Hexmaster » 14 nov 2016 16:53

Sarvi skrev:Att under femtiotalet skriva en populärt hållen bok om geologi som inte bekänner sig till plattektoniken ter sig därmed inte så konstigt som det kan se ut nuförtiden. :)

Det var inte menat som kritik, även om jag inser att det kan uppfattas så... Utan som en kuriositet. Fast på ett ställe rätt sent lämnar han frågan öppen om Gondwanalands tillkomst: Sjunkna landbryggor eller uppsplittring?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 16 nov 2016 18:19

Blod och Lera - om första världskriget 1914-1918 av Bengt Fredriksson

En enkel bok om VK1, lite som Första världskriget for dummies.
Trots detta inte helt oangenäm att läsa. En bok som jag skulle rekomendera att köpa till en ungdom i åldern 12-15.

Sonderling

Återgå till "Historiska hjälpvetenskaper, källor & litteratur"