Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 12 maj 2016, 21:59

Len Deighton - Blixtkrig Från Hitlers uppgång till Dunqurkes fall

Suverän skildring, särskilt om hur det tyska anfallet i väst 1940 planerades och genomfördes.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 12 maj 2016, 22:37

Thud! av Terry Pratchett, Discworld-roman nummer 34.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Martin Lundvall » 15 maj 2016, 19:33

Konigsberg skrev:Len Deighton - Blixtkrig Från Hitlers uppgång till Dunqurkes fall

Suverän skildring, särskilt om hur det tyska anfallet i väst 1940 planerades och genomfördes.
Håller med. Det var några år sedan jag läste den, men vad jag minns så tog den bland annat upp några intressanta aspekter. Bland annat att pengar aldrig saknades till det franska krigsmakten, eller att det fanns ett överflöd av franska flygplan son aldrig sattes in eller problematiken kring maginotlinjen.

Själv har jag precis läst ut http://www.adlibris.com/se/bok/plundrar ... 9170376429

Som icke konstintresserad var det intressant att läsa om nazismens förhållande till konsten men också hur aktuell frågan fortarande är.

/martin

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 19 maj 2016, 19:59

Min nya sommar tradition har blivit att läsa om Vietnam-kriget och i år börjar jag med: Nick Turse: Döda allt som rör sig - "det verkliga Vietnam-kriget"

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2016, 21:54

Eftersom jag just nu läser samma bok som för drygt tio år sedan så blir det enklast att citera mig själv.
Hexmaster skrev:En jägares dagbok. Johan Andersson i Säby på Tjörn skrev 1863-65 ner sina jaktresultat i en liten anteckningsbok. Inte så mycket text, inte särskilt mycket som är intressant annat än för inbitna jägare tänkte jag, men en viss Lars Nilsson har använt texten som utgångspunkt för ett antal utläggningar om folkmängd, jordfördelning före och efter laga skiftet, jakträttigheter, den skog- för att inte säga trädbefriade terrängen, Anderssons jaktkamrater (i synnerhet Carl Ekström från Sörmland som tydligen är en inte helt okänd naturforskare), med mera. Sen är det ju en mycket speciell känsla att läsa om rävjakt som gick över markerna alldeles utanför fönstret...

Men själva dagboken är alltså en rätt kort text, tillräckligt kort för att jag i inspirationens ögonblick skulle knacka ner den och lägga ut den. Lite historisk källtext, för den som är intresserad - varsågoda.

http://www.hexmaster.com/jox/dagbok.html

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 31 juli 2016, 08:38

Jag har i min ägo flera böcker från Vietnam-krigets dagar. I flesta fall har jag hittat dem i sopkontainrar och sånt.
Men denna som jag läser nu la jag beslag på när en släkting skulle göra sig av med sin fars gamla prylar. Han hade varit engagerad i Vietnam och även arbetat där med bistånds projekt. (Fan vet om det inte var Bai bang? Måste fråga nästa gång.)

Hur som helst så här 50 år sedan konflikten kommer jag plöja igenom dem vart eftersom. Jag börjar med:

Bernard B Fall: Vittne i Vietnam
En Pan bok tryckt 1966 och kostade då 17:50 (Är inte det dyrt för en pocketbok i den tidens värde?)

"Effektiv informerande bakgrundsbok" står det på baksidan och det är bara att hålla med. En samling artiklar som går från fransmännens tid till Amerikanernas inträdde senare på 60-taletsbörjan, till våren 66. Ja detta är ju hans sista bok eftersom Bernard Fall stupade på våren 67.
Jag gillar speciellt att han rest i Norra Vietnam så man får reda på mycket från andra sidan kullen som man säger. Även en kort biografi om onkel Ho kommer med. Det var också intressant att läsa om Fransmännens tid då man mest hört om Dien Bien Phu.
Dessutom är det mycket andra intressanta utvikningar som varför en del befriade kolonier och andra hur ska man säga slagna länder anammar kolonisatörernas/ erövrarnas uniform och andra inte. (Jag som alltid undrat varför många f.d. Brittiska kolonier har Brittisk uniforms stil och varför DDR hade mer preussisks eller gammal uniformstil fick sitt svar.) Samt en artikel om delning av länder i ett historiskt perspektiv med början med Nord Amerika 1783.

Så är ni intresserade av Vietnam och eller det Amerikanska kriget och hittar denna bok i nån antikvarisk boklåda så plocka genast upp den.

Sonderling

PS Kom på att man kanske skulle sagt vem Bernad Fall är? Jag latar mig och länkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_B._Fall
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 31 juli 2016, 15:28

Gerhard Boldt, Hitlers sista dagar (Aldus 1973). Eftersom jag samtidigt går igenom samma dagar med en som var med, en liten bit bort.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 30 augusti 2016, 22:23

Just klar med allas vår Hexmasters Tredje Rikets myter och börjar nu på Heinz Linge, Med Hitler till slutet.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 6 september 2016, 09:52

Embers of war av Fredrik Logevall
Intressant bok om kriget i Indochina Med bakåt blick till när fransmännen först kom och början med franrikesfall 1940 och sedan Japanernas ockupation ( som kom i flera steg) och motståndet mot dem, tillsammans med OSS och hur fransmännen åter lyckades mygla sig tillbaka, fram till USA tar över 1959. (Onkel Ho erbjöd USA Cam Ranh bay mot att de hjälpte Vietnameserna mot fransmännen, med facit i hand så.... :? .)
Jag befinner mig runt 1947 och hade ingen aning om att gatustrider och fartygs artilleri användes i början av kriget i Indochina och raserade Hanoi m.m. Det är mycket mer av 8O karaktär som gör boken väldigt läsvärd. Den enda nackdelen är att den är väldigt tjock (860 sidor) och då och då får jag lägga den ifrån sig och läsa nått mer lättsmält som en deckare eller annat. Så den tar ett tag att kämpa sig igenom. Jag läser ett stycke i taget och befinner i perioden 1946-49.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av mrsund » 6 september 2016, 15:50

sonderling skrev:Jag har i min ägo flera böcker från Vietnam-krigets dagar. I flesta fall har jag hittat dem i sopkontainrar och sånt.
Men denna som jag läser nu la jag beslag på när en släkting skulle göra sig av med sin fars gamla prylar. Han hade varit engagerad i Vietnam och även arbetat där med bistånds projekt. (Fan vet om det inte var Bai bang? Måste fråga nästa gång.)

Hur som helst så här 50 år sedan konflikten kommer jag plöja igenom dem vart eftersom. Jag börjar med:

Bernard B Fall: Vittne i Vietnam
En Pan bok tryckt 1966 och kostade då 17:50 (Är inte det dyrt för en pocketbok i den tidens värde?)

"Effektiv informerande bakgrundsbok" står det på baksidan och det är bara att hålla med. En samling artiklar som går från fransmännens tid till Amerikanernas inträdde senare på 60-taletsbörjan, till våren 66. Ja detta är ju hans sista bok eftersom Bernard Fall stupade på våren 67.
Jag gillar speciellt att han rest i Norra Vietnam så man får reda på mycket från andra sidan kullen som man säger. Även en kort biografi om onkel Ho kommer med. Det var också intressant att läsa om Fransmännens tid då man mest hört om Dien Bien Phu.
Dessutom är det mycket andra intressanta utvikningar som varför en del befriade kolonier och andra hur ska man säga slagna länder anammar kolonisatörernas/ erövrarnas uniform och andra inte. (Jag som alltid undrat varför många f.d. Brittiska kolonier har Brittisk uniforms stil och varför DDR hade mer preussisks eller gammal uniformstil fick sitt svar.) Samt en artikel om delning av länder i ett historiskt perspektiv med början med Nord Amerika 1783.

Så är ni intresserade av Vietnam och eller det Amerikanska kriget och hittar denna bok i nån antikvarisk boklåda så plocka genast upp den.

Sonderling

PS Kom på att man kanske skulle sagt vem Bernad Fall är? Jag latar mig och länkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_B._Fall
Låter väldigt intressant, vilket flyt du har med böcker, sopcontainrar och arvegods, jag är inte lite avundsjuk ;).

Fastnade för detta på Wikin;
On 21 February 1967, while accompanying a company of the 1st Battalion 9th Marines on Operation Chinook II in the Street Without Joy, Thừa Thiên Province, Fall stepped on a Bouncing Betty land mine, killing him along with Gunnery Sergeant Byron G. Highland, a U.S. Marine Corps combat photographer.[4] He was dictating notes into a tape recorder, which captured his last words: "We've reached one of our phase lines after the firefight and it smells bad—meaning it's a little bit suspicious... Could be an amb—". Fall was survived by his wife and three daughters.[5]

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 9 september 2016, 11:02

Låter väldigt intressant, vilket flyt du har med böcker, sopcontainrar och arvegods, jag är inte lite avundsjuk ;).
Ja man får hålla ögonen öppna. :) Nu har det blivit svårare med container fynd pga strängare sopsortering och stängda behållare men en ny grej som flera flerfamiljshus startat är ju en hylla där man kan få lägga bra och ha grejer som man inte vill ha men som är onödiga att slänga. Där brukar jag också göra fynd.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 14 september 2016, 22:40

Jolos De tre från Haparanda; en roman där det historiska är mycket mer än en kuliss.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 september 2016, 13:04

Svenskar i krig : 1945-2015
av Lars Gyllenhaal, Lennart Westberg

Läste ut denna lite snabbt emellan andra böcker. Väldigt intressant som de brukar vara, speciellt om Israel och kriget 1948 och hur S-199 kom dit. (Och min bild av Marjasin har förändrats för alltid. :) )
Hur det går till i nutid är också fascinerande speciellt när man får faktan bakom tidningarnas artiklar. Hade gärna velat veta mer om Dominikanska republiken och hur våra Mustanger och Stridsvagn M/40 kom dit. (Nått jag först blev varse när modellföretaget IBG gav ut en som modell.http://www.ibgmodels.com/72036.htm)

Jag får intrycket att antalet frivilliga ökat på senare år så de får nog anledning att återkomma till ämnet misstänker jag.


Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 2 oktober 2016, 14:47

Jakten på ondskan - Guy Walters

En bok om jakten på Nazister efter kriget. Väldigt rörig och jobbig att läsa om ni frågar mig.
Men endå, jag hade ingen aning om att: Simon Wiesenthal var mytoman och att Josef Mengeles vistelse ort var känd och att han arbetade för släkt företaget Mengele? (Tillverkare av jordbruksmaskiner.)

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 11 oktober 2016, 00:58

''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Se ... historian)

Jag har naturligtvis läst ngt dussintal böcker om diktatorn tidigare. Men denna överträffar allt tidigare vad avser
detaljrikedom och för mig okända källor.
Speciellt Stalins skickliga politiska manövrerande under de circa tjuo åren innan - han blev Sovjets oinskränkte härskare.
Boken är en ''dörrkloss'' på 600 sidor och med ytterligare 115 sidor av källreferenser, litteraturhänvisningar etc.

Rekommenderas till varje student av den ryske diktatorns liv och verk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stalin:_A_Biography

https://www.theguardian.com/books/2004/ ... ianreview6

http://www.wsws.org/en/articles/2005/06/stal-j02.html

Varjag

Skriv svar