Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 januari 2016, 18:46

Maskerad front-Kalla krigets underrättelse historia av Wilhelm Agrell

Jag tyckte boken var bra och spännande, hade nån aversion mot Agrell men varför har jag glömt, så det dröjde ett tag innan jag plockade upp boken på biblan. Men jag tycker den tog upp en hel del spännande "bakom kulisserna" händelser som upptakten till kriget i Afghanistan tex. (1979 alltså)
Fast egentligen börjar den redan med att bolsjevikerna tar makten och att VK2 blev mer en paus i relationerna mellan väst och öst. Och hur ett isolationistiskt USA lämnar öppet spjäll för att infiltreras av Sovjetiska agenter, (vilket får mig att undra hur hysteriskt var Mc Carthy erans häxjakt egentligen?)
Spionflygens historia är alltid intressant och en bok som han hade med i sin litteratur förteckning låg på samma hylla, så den lånade jag också och ska läsa nu:

Bortom Horisonten - Svensk flygspanning mot Sovjetunionen 1946 - 1952
Av Lennart Andersson och Leif Hellström

(Passar ju bra eftersom jag bygger Airfix svenska spanings spitfire.....)

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tryggve » 13 januari 2016, 16:00

Just nu så hoppar jag lite mellan "Finna dolda ting: en bok om svensk rollspelshistoria", samt "Äventyrsspel: Bland mutanter, drakar och demoner".
http://www.sfbok.se/produkt/finna-dolda ... ria-147841

http://äventyrsspel.com/http://äventyrsspel.com/

Båda böckerna är väl självskrivna att läsa om man är det minsta intresserad av rollspel.

Även om jag började spela rollspel i mitten på 1980-talet så inser jag hur mycket det är som jag har missat i utbudet. Mutant spelade vi, det måste ha varit originalet. Senare versioner i form av Mutant 2 och forsärttningarna som gjordes av Äventyrsspel har jag aldrig spelat.

Tycker nog dock fortfarande att Mutant: Undergångens Arvtagare är den bästa versionen, främst för settingen. Nåja, off-topic så det förslår....


Det är en viss nostagikick, men inte jättestor för min del, eftersom det är så mycket av detta som jag inte har spelat. Dock är dessa böcker oerhört intressanta och bra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 januari 2016, 21:04

Norman Dixon: Misslyckandets män : om den militära inkompetensens psykologi.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2016, 21:57

Christer Bergström, Ardennerna 1944-1945: Hitlers vinteroffensiv (Vaktel förlag 2013).

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av BOPE-RJ » 28 januari 2016, 16:22

Läste boken "Ubåtar och grodmän - 6 dygn på Almö 1984" inatt.
Mycket intressant bok med mycket detaljer som gör att man känner i magen med dem som var där. Jag hade önskat att boken var längre.

När året 1989 övergick till 1990 så låg jag och sov i en BevB-72, vid just Almö brygga (Hajvar). Jag sov i väntan på att min vakt skulle börja vid 0200 eller 0300.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av loop » 28 januari 2016, 18:14

Läser om gamla Biggles. Roande och fin avkoppling. Har även börjat komplettera samlingen med de engelska titlarna som inte finns översatta.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Andreas #1 » 2 februari 2016, 16:01

Lying About Hitler av Richard J. Evans

Intressant om revisionism, historeforskning, och en rätt hård sågning av David Irving.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 13 mars 2016, 19:37

"Frontlinje Ukraina - Krisen i gränslandet mellan Ryssland och Europeiska unionen" av Rickard Sakwa (2015). En av de mest spännande och intressanta böcker jag läst på senare år. Sakwa är professor i europeisk och rysk historia vid University of Kent. En saklig skildring av den historiska bakgrunden till konflikten, Februarirevolutionen, Krim, upproret i östra Ukraina samt den geopolitiska kampen mellan EU/USA och Ryssland.

Sakwas slutsatser är att EU och USA har mycket att stå till svars för i denna konflikt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Martin Lundvall » 16 mars 2016, 08:55

Har också läst den. Jag delar din uppfattning även om jag tycker att Sakwa går lite för långt i slutet av boken. Det blir lite väl mycket fingerpekande mot EU och USA.

/Martin

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 3 april 2016, 18:02

Ian Ousby - Vägen till Verdun

Tyvärr inte den bok jag trodde det skulle vara. Inte så mycket om slaget vid Verdun som en beskrivning av Frankrike mellan 1870 års krig till 1914, alltså vägen till 1916......
Detta hade också kunnat vara intressant men tyvärr finner jag boken hemskt tråkig. Och så här mot slutet så funderar jag faktiskt på att lägga den ifrån mig.
Visst det var intressant med beskrivningen av Frankrike efter nederlaget 1871 så kusligt likt Tyskland 1919. (Så den orättvisa freden var i sin tur ett resultat av en orättvis fred?!) Och hur rasismen i den bemärkelsen rasbiologi och pseudo vetenskapen med skalmätning kom till i slutet i slutet av 1800-talet.
Men som sagt det var svårt att hålla sig vaken ens dagtid när man läste den här boken. (Vilket fått mig att undra hur gör recencenter när de måste läsa en bok?)

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 4 april 2016, 16:31

sonderling skrev: Men som sagt det var svårt att hålla sig vaken ens dagtid när man läste den här boken. (Vilket fått mig att undra hur gör recencenter när de måste läsa en bok?)
På samma sätt som studenter ;)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 22 april 2016, 12:33

KoteGaeshi skrev:
sonderling skrev: Men som sagt det var svårt att hålla sig vaken ens dagtid när man läste den här boken. (Vilket fått mig att undra hur gör recencenter när de måste läsa en bok?)
På samma sätt som studenter ;)
Aha, fast jag minns att jag inte läste allt som man sa att man skulle läsa eller läste väldigt slarvigt? Tja så kanske de gör? :D

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 april 2016, 08:36

Motstånd: de maktlösas kamp av Björn Kumm

Boken börjar med Frankrikes koloniala ambitioner i Marocko vid förra sekelskiftet och slutar med vår tids "motstånds"hjältar Manning, Assange och Snowden.....vilket får mig att tänka på den gamla flosklen "den enes terrorist är den andres moståndsman, eller lone wolf terrorist i de sista fallen. :wink:

Annars skriver Kumm bra och lättläst (Läste ut den på ett par kvällar) och inte med en vis humor som jag uppskattar. Men kanske lite väl lättläst eller tunt och jag saknar en del fördjupning, det är som om en del fakta medvetet eller omedvetet bortvals. Inget sas tex om att Filipinerna var på väg att få sin självständighet när den japanska invasionen försenade detta med ett par år. Men nu är detta förstås en vänster beskrivning av sakernas tillstånd och framtill den 10 september 2001 hade jag nog hållit med om det mesta men som sagt jag är inte överens om de slutsatser som dras i slutet av boken och de gör mig bara trött och matt. Jag får uppfattningen att en koloni kan inte nli fri förrens den den övergått till en vänster gerilla, att lämna över makten till ett kapitalistiskt styre gills liksom inte. Då måste kampen fortsätta tills rätt gerilla tar över.

Sedan blir jag nyfiken på att läsa mer om Bader Meinhof ligan, var det verkligen de harmlösa mordbrännare som de beskrivs som?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 24 april 2016, 16:34

Hexmaster skrev:Christer Bergström, Ardennerna 1944-1945: Hitlers vinteroffensiv (Vaktel förlag 2013)
Snart klar! - Det är ingen liten skrift precis. :-) Väldigt utförlig och detaljerad. Därmed också svåröverskådlig för den som bara är ytligt bekant med historien. Det är en hel del militärbyråkratiska uppräkningar med bataljoner, divisoner etc. i mängd. Tack och lov får man även en del glimtar av de faktiska händelserna, med smak av snö, blod och krut.

Ytterligare två snart klara:

Lars Gyllenhaal & Lennart Westberg, Svenskar i krig 1945-2015 (Historiska Media 2015)
En värdig uppföljare till Svenskar i krig 1914-1945. Personliga öden mycket nära verkligheten och flera beskrivningar av konflikter om vilka jag inte visste hur okunnig jag var, som von Rosens svenska gerillaflyg för Biafra. Obligatorisk skalmanitisk läsning.

Erich von Däniken, Stenarnas mystik (Wahlströms 1992)
Rena motsatsen till titlarna ovan på de flesta sätt! Även när det gäller "tuggmotståndet", jag började som bredvidläsning i förrgår och är snart klart med smörjan ... Hur som helst; den gamle ärketoken lever än men verkar hålla på att bli bortglömd. Han känns märkvärdigt aktuell på så sätt att han inte begränsar sig till en vanföreställning utan håller sig med ett mycket brett register: han är varm anhängare av pyramidmätning och leylinjer (såväl som metoder som specifika villoläror), tror inte på evolutionen, tror på Feng Shui och UFO:n osv. Allt skrivet med en grälig och substanslös ton, som sämsta sortens krog-monolog.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 25 april 2016, 08:53

En bok jag borde ha tacklat för länge sedan, Harry Järvs Oavgjort i två krig.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar