Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 25 maj 2015, 18:03

Tänker mig börja en tio år lång studie av det amerikanska kriget i Vietnam och börjar med:
Vietnam-the ten thousand day war av Michael Maclear från 1981

Blev rekomenderad att börja med denna av en Svensk äldre man som arbetat länge i landet b.l.a med projektet Bai bang. Måste säga att man inte blir besviken. Den sträcker sig från april 45 - 75, den är en bra och som jag ser det en rättvis beskrivnig av kriget, där Amerikas misstag tas med utan att för den sakens skulle överdriva. Och lugn reaktionärer, massakern i Hue tas också med. :wink:
Mycket saker som jag undrat över får sin förklaring men trots allt förstår jag inte hur LJB luras in i det hela. Finns det nån machiavelisk dvärg i kulissen?
Och hur många rådgivare sa att det var idioti att gå in där (som fiende) från den första OSS agenten som sammarbetade med Onkel Ho och framåt var det ju flera stycken, Vietnam hade potentsialen till ett Asiatiskt Jugoslavien, menade man. Men det sumpade man....flera ggr dessutom. Och detta med att USA´s ledning senare under Nixon inte hade en aning om vem som ens bestämde i norr. 8O

Sedan gillar jag alltid lite kuriosa som man får som sido information som att Vietnameserna i gerillan var förtjusta i Budweiser. :? Man planerade att släpa ner förgiftad öl men kunde inte klura ut hur den helskinnad skulle nå marken. :D

Sedan får jag bekräftat att bilden av det här kriget i Sverige är mer 68 retorik än historia, och jag undrar hur länge det dröjer innan en mer nyanserad bild kommer framträda i media, till 50 års minnet? (Ja menar hur kan man påstå att FNL kastade ut amerikanerna 75, när varken den ena eller andra är där egentligen?)

Men en sak slår mig, är det nått krig som var helt och hållet onödigt, tragiskt och meningslöst så var det detta krig.

Rekomenderar starkt denna bok (och för den sakens skulle även Marco Smedbergs som jag läste när den kom ut).

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 24 juni 2015, 16:20

Har just läst ut boken Krigsfånge flyr av fransmannen Lucien Havart, boken är utgiven på Sohlmans förlag 1944. Det handlar om författarens öde att tidigt bli inringad av de tyska styrkorna i maj 1940 och den efterföljande tiden som krigsfånge där han hela tiden försöker fly till vad han kallar det fria Frankrike.

Det som gör denna lättlästa och tunna skrift så intressant är att han slutligen lyckas fly till Sverige, detta sker förmodligen på våren eller hösten 1943, och redan 1944 utkommer alltså denna bok. Naturligtvis är det en måhända tidstypisk patriotisk fransk underton i texten men konflikten mellan Gaullister och kollaboratörer belyses tydligt, särskilt med tanke på att författaren knappast har hela bilden klart för sig vid denna tidpunkt.

En annan intressant och naturligtvis mycket skakande skildring är hur han som fransk (=gynnad) krigsfånge bevittnar Förintelsen;

”Här fanns vitskäggiga åldringar och kvinnor med små babys, tyska, tjeckiska och polska judar om vart annat. De var inkvarterade i stora magasin, som en gång byggts av polackerna, och de var alla dömda till döden. Vilket de tydligen också visste, ty dessa människovrak i lumpor hade alla resignerat. Dagligen plockade vakterna - SS-män i 30-årsåldern på måfå ut ett 50-tal och förde dem till en byggnad, varifrån ingen av dem återvände. Tyskarna talade som sagt öppet om vad som skedde därinne. Man gasade helt enkelt ihjäl de oskyldiga, men jag vet inte vilken gas som användes.”

Författaren redogör även för vedervärdiga scener när godsvagnarna med judar anländer till stationen, och om detta kan man alltså läsa under pågående krig.

Boken är inget litterärt mästerverk men ändock en skakande berättelse om vad en fransk krigsfånge upplever i Nazityskland.

Jag förvånas över att jag inte hittar något om författaren när jag googlar hans namn förutom sajter som vill sälja boken, det får en att tro att berättelsen kan vara fabricerad men i så fall kvarstår vittnesmålet om förintelsen, boken är ju trots allt utgiven 1944…

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 24 juni 2015, 17:00

Byskomakaren Jonas Stolts minnen (1935)

En klassiker: Vardagliga minnen av en mängd slag från en skärpt ofrälse, född 1812.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 28 juni 2015, 18:59

A Bright shining lie - John Paul Vann and America in Vietnam av Neil Sheehan

En riktig tegelsten till bok på över 800 sidor. Får ont i tummarna när jag läser den på kvällen. Kommer nog varva med andra böcker. Boken anses vara en sådan här "must read" för den som vill studera Vietnam-kriget.
Hur som helst en inblick i Vietnam-krigets början och historia samt händelser ur en rådgivares ögon. Mycket info om VC/ FNL också. Fick en annan bild av Daniel Ellsberg också som läckte pentagon papprena, och ska man tro denna så valde han ut information som inte skulle skada USA. Han visar alltså på ett visst omdömme. Till skillnad från dagens "visselblåsare" som lämnar ett öppet spjäll.
Nåväl har ju ett par hundra sidor kvar av boken att läsa i sommar också men det är vad jag läser just nu.

Sonderling

PS Såg den filmatiserad för länge sedan med Bill Paxton i huvudrollen. Tyckte inte den var en höjdare, boken är bättre.

Torbjörn H
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 juli 2015, 19:54
Ort: Uddevalla

Hitlers Ubåtskrig del 1-5

Inlägg av Torbjörn H » 5 juli 2015, 20:14

Har kommit till tredje delen i "Hitlers ubåtskrig" av Clay Blair

helt ok översiktsläsning
bra bilagor: sänkt tonnage, befälhavare, uppdrag m m

lite synd att de i den svenska versionen valde att ta bort bilagor som fanns i den engelska versionen

är man intresserad av svensk marinhistoria så finns en uppslagsdel med svenska handelsfartyg som sänktes

så sommaren tillbringas med att läsa 1800 sidor om ubåtskrig

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 5 juli 2015, 21:10

Parallelläser Winston Churchill, The World Crisis 1911-1918 som väl inte behöver någon närmare presentation, samt ärketoken Immanuel Velikovskijs Worlds in Collision vari fysik, astronomi, historia m.m. ställs på huvudet när han på fullaste allvar förklarar hur planeterna en gång i tiden studsat runt i solsystemet och förorsakat en mängd besvär.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 juli 2015, 16:36

Jon Ronson - So youve been publicly shamed.

En bok om internet mobben och folk som råkat illa ut i deras väg. Dangerar ämnet i tråden som vi har om kränkningar också på sätt och vis.
Blev intresserad av den då den tar upp fallet Justine Sacco nått som fascinerat mig när jag hörde om den och som inte ens var som jag trodde. Det var mer ett skämt eller ett utslag av självironi riktat internt. Inte helt olik min egen humor (tur att man inte har vare sig facebook eller twitter :) ). Men det behöver inte betyda att du är säker, nån kan råka höra vad du skämtar till kompisen på en konferens och ta ett foto och lägga ut på nätet men ett felaktigt, taget ur kontext eller förvriden version av "ditt" citat.Ger en annan bild av Stanford experimentet också, som behandlas i ett lite stycke i boken. Slut klämmen är att fenomenet kommer leda till ett mer konformatistiskt och konsverativt samhälle där ingen riktigt vågar vara sig själv.

Och andra sidan så en del fall han tar upp, hade jag aldrig hört talas om förrens jag läste boken.

Förresten tror jag att boken skulle kunna vara nått för dig Hexmaster. Jag tycker vissa av fallen har något "faktoidiskt" över sig och hur snabbt det hela blir som visknings leken på internet.

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 9 juli 2015, 19:00

Läser igen Drakarnas dans av George RR Martin och samtidigt en annan fantasybok A Crown for Cold Silver av Alex Marshall.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2015, 13:11

Ignatius L. Donnelly, Ragnarok: The Age of Fire and Gravel. Beskriver den stora katastrofen för 12000 år sedan när jorden så när träffades av en komet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tryggve » 26 juli 2015, 19:34

Midnight Tides av Steven Eriksson, del fem av tio i serien "A tale of the Malazian book of the Fallen". Riktigt bra episk fantasy. Vänner och kollegor har läst och lovprisat, så nu var det dags....

https://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_B ... the_Fallen

Han lyckades dessutom med bedriften att faktiskt hålla en rätt bra takt på skrivandet, vilket annars verkar svårt.... :-)

Sedan så har han och en kompis tydligen "delat upp" denna fantasyvärld mellan sig. Kompisen skrev böcker som utspelade sig i en annan del, och Eriksson har sedan börjat på en ny serie. Dessa har jag inte läst något av.

Nörd/kuriosavarning: första boken i serien ska vara baserad på en rollspelskampanj som Eriksson och kompisar genomförde. Jag tror det var i GURPS.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av mrsund » 28 juli 2015, 08:04

Någon som läst The untold history of the US av bl a Oliver Stone?
Finns även som tv serie, tror den har gått på SVT.

Jag tycker den är väldigt läsvärd och intressant, den koncentrerar sig mycket på presidenterna och maktspelet för att styra vem som blir president.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2015, 19:17

Tore Frängsmyr, Upptäckten av istiden (1976). Om geologins uppkomst och första riktigt stora upptäckt.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cbx » 12 augusti 2015, 14:38

En riktigt bra klassiker ligger bredvid sängen just nu, Röde Orm. Är en verkligen spännande historia.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Nimrod-S » 15 augusti 2015, 00:26

Läser andra delen av Sorundasviten, Majors Avsked. Lars Widding.
Bra bok och extra roligt att mycket utspelar sig i mina uppväxttrakter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2015, 18:53

Har precis avslutat Max Hastings bok Nemesis om krigslutet i PTO 44-45.
Blev faktiskt påmind att VK2 inte tagit slut när SR rapporterande om Hiroshima. (Som vanligt i total avsaknad av historisk kontext. :roll: )
Ja jag brukar ju läsa om kriget i kronologisk ordning ju. :P
Boken är som en pendag till hans tidigare bok om krigslutet i Europa, Harmageddon som jag också läst. Jag gillar Max Hastings berättar stil och resonerande och jag har läst flera böcker av honom. Som Europe som glömmer man ju bort PTO så det är alltid jungfrulig mark att läsa nått om det.
Och boken inrymmer flera "å fan" upplevelser. Som att Australien närmast ville ge upp på slutet eller iallafall tappat sugen (och förklarar för mig deras frånvaro i tidigare material jag läst), att Kanada faktiskt gjorde det och deklarerade att deras personal skulle tas hem i maj 45, att bombkriget kom igång så sent, om de hårda striderna i Manila på Philipinerna och Kinas vedermödor och alla krigsförbrytelser som Japan gjorde sig skyldiga till och som bara överträffas av Nazityskland (och de kommer undan med det? :? ) och Sovjets deltagande på slutet (Nått som jag gärna skulle vilja veta mer om men som det är så lite skrivet om).

En höjdar bok som jag kan rekommendera. :)

Sonderling

Skriv svar