Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 28 februari 2014, 19:37

Patrick Bishop
Bomber boys: Fighting back 1940-1945

Mest för att få inspiritation att färdigställa min byggmodell av en Halifax, den har jag hållit på med i 2 år nu.

Sonderling

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Christer Bergström » 8 mars 2014, 19:19

Konigsberg skrev:Ardennerna - Christer Bergström. Finns endast ett ord: Suveränt!
Tack, Konigsberg! :milsmile:

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2014, 11:37

Lawrence M. Principe, Kort om den vetenskapliga revolutionen.

L. Törni
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 1 augusti 2009, 16:59

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av L. Törni » 17 mars 2014, 22:42

Avslutade precis: Blaine Harden: Pako Pohjois-Koreasta, LEIRI 14.

Originalet är skriven på engelska och heter "Escape from Camp 14".

Kan rekommendera boken - men efter att man har läst den...känner man sig så maktlös. Hur skulle man kunna hjälpa folk i Nord Korea??? Jag har ingen som helst idé...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 maj 2014, 18:26

sonderling skrev:Patrick Bishop
Bomber boys: Fighting back 1940-1945

Mest för att få inspiritation att färdigställa min byggmodell av en Halifax, den har jag hållit på med i 2 år nu.

Sonderling
Nä den modellen var jinxad så jag smällde den med en sparad Kina-puff. (Jo jag hamstrade innan de förbjöds. :D )

Nu läser jag:
The Fire, the bombing of Germany 1940-45 av Jörg Friedrich.

Jag ska säga att jag hade mina betänkligheter, när boken kom så ville många recensenter läsa in en kritik mot Irak-kriget (Nått jag börjar tro att de gjorde med alla böcker som kom på 00-talet.) medan andra såg ett försök att jämnställa förintelsen med bombningen av Tyskastäder och anklagde honom för att på så vis urskulda Tyskarna.
Det tycker jag inte alls han försöker göra, tvärtom är han noga med att betona att grundorsaken eller skulden ligger hos Hitler-tyskland.
Jag tyckte det var intressant att läsa denna bok strax efter den tidigare om Bomber command. Och förvisso sorgligt, deprimerande, men även kanske tröttsamt med de ständiga uppräkningarna av förstörda städer.
Kom faktiskt att tänka på Drottningens ord, "det var ett maskineri" i det här fallet bomber command som tuffar på till sista staden är förstörd.

Efter detta blir det dags för några böcker om Dagen D. :)

Sonderling

(Nu bygger jag en focke-wulf 190 i nattjakts version, det går väl sådär... :cry: .)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 11 maj 2014, 20:20

"Isfront : Kalla kriget i norr" av Asbjørn Jaklin. Om norska försvaret av de norra landsdelarna under kalla kriget, och om förhållandet till Sovjetunionen. Intressant om en del av kalla kriget som jag visste lite om, även om hittat lite irriterande småfel här och där - vilket är än mer irriterande eftersom man då inte vågar lita helt på att övriga detaljer i boken stämmer. Extra plus för en omfattande lista med källor/läsa-mer-böcker i slutet av boken.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 12 maj 2014, 06:05

"The British assault on Finland 1854 - 1855 A forgotten war" av Basilika Greenhill and Ann Giffard. Intressant om engelsmännens och fransmännens aktion i Östersjön under Krimkriget. Finns inte många böcker i ämnet. På något sätt hade det undgått mig att deras insats här var så pass omfattande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 maj 2014, 07:54

Sarvi skrev:"Isfront : Kalla kriget i norr" av Asbjørn Jaklin. Om norska försvaret av de norra landsdelarna under kalla kriget, och om förhållandet till Sovjetunionen. Intressant om en del av kalla kriget som jag visste lite om, även om hittat lite irriterande småfel här och där - vilket är än mer irriterande eftersom man då inte vågar lita helt på att övriga detaljer i boken stämmer. Extra plus för en omfattande lista med källor/läsa-mer-böcker i slutet av boken.
Den köpte jag på en bokrea för ett par år sedan men ännu inte läst. Ja jag förstår vad du menar, lite småfel och man tappar förtroendet för resten av boken.
Har bara bläddrat men jag fastnade genast för bilden på Norska soldater i Tyska-hjälmar (a.k.a Hitlerhjälm).

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 13 maj 2014, 08:24

Jon Ronson, The Men Who Stare at Goats. Om hur man försökte tillämpa new age-tankar inom amerikanska försvaret, där get-dödande medelst stirrande bara var ett exempel.

Förlaga till en film med samma namn som jag sett och gillade, och som flera hävdat inte var lika bra som boken.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 juni 2014, 18:03

Avgörandets ögonblick - Invasionen i Normandie
av Michael Tammelander och Niklas Zetterling

Det är med stigande irritation jag läser boken, först blir jag irriterad på hur klantig den allierade ledningen är, men sedan blir jag lite irriterad på den ständiga beskrivningen av hur jäkla duktiga de tyska trupperna är, ja menar hade man varit en enfaldig folkhögskole lärare hade man ju trott att författarna varit Nazister. :P
De kunde gott beskrivit de enskilda allierade soldaternas mod mera ingående som den där styrkan som kämpade med förtvivlans mod och som fick förband materiel inskjutna med artilleri. (Hur går det till? 8O )
Till sist blev jag irriterad över att frasen "med förtvivlans mod" användes minst 4-5 ggr. :?

Men annars insåg jag att jag inte visste så mycket om dagen D som jag trodde. :)

Nu går jag över till Beevors bok om samma ämne.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 5 juni 2014, 09:30

Thomas Weber, Hitlers första krig. Funkar dels som en kartläggning av en viktig period i hans liv, dels som en beskrivning av kriget ur ett regementes perspektiv.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 5 juni 2014, 22:01

Hexmaster skrev:Thomas Weber, Hitlers första krig. Funkar dels som en kartläggning av en viktig period i hans liv, dels som en beskrivning av kriget ur ett regementes perspektiv.
Instämmer helt! Jag läste den ganska nyligen och något jag reflekterade över var om Hitler hade behövts i titeln överhuvudtaget, kanske Weber behövde Hitler för att kunna få ge ut boken? :roll:

Beskrivningarna som noggrant bygger på ett djupt grävande i Bayerska arkiv ger en trovärdig bild av kriget ur ett soldatperspektiv, däremot tyckte jag att boken tappade när författaren vävde in Hitler i resonemangen, visserligen visar boken på hur besvärligt det är att tolka korpral Hitlers krigsäventyr i det kaotiska källandskapet där Adolfs insatser ömsom förklenas, ömsom heroiseras. Kanske författaren slår in öppna dörrar när han försöker avdramatisera Första Världskrigets inverkan på den politiska brutaliteten under Weimarrepubliken och Tredje riket?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 6 juni 2014, 13:35

Antar att allting med Hitler i titeln av någon konstig anledning ses som säljande. Själv har jag också återvänt hundra år i tiden och läser July 1914 - Countdown to War av Sean McMeekin. En detaljerad beskrivning av turerna den ödesdigra månaden som ledde fram till krigsutbrottet. Ett intressant faktum är att Tyskland faktiskt var den av de kontinentala stormakterna som mobiliserade sist.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juni 2014, 16:00

Resebeskrivningen för Industribaneföreningens medlemmar under vårresan/vårmötet i Kirunatrakten och då handlade det om industribanor hos olika gruvor i denna region, var själv inte med, men fick köpa resebeskrivningen ändå.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 6 juni 2014, 18:31

Amund skrev:Jag läste den ganska nyligen och något jag reflekterade över var om Hitler hade behövts i titeln överhuvudtaget, kanske Weber behövde Hitler för att kunna få ge ut boken? :roll:
Inte för läsare som du och jag. Men om titeln förbättrar bokens upplagor utan att försämra kvalitén så ser jag inga problem med den detaljen.
Amund skrev:Beskrivningarna som noggrant bygger på ett djupt grävande i Bayerska arkiv ger en trovärdig bild av kriget ur ett soldatperspektiv, däremot tyckte jag att boken tappade när författaren vävde in Hitler i resonemangen
En av Webers poänger är att Hitler inte var en produkt av första världskriget på det sätt som han själv framställt det och som eftervärlden köpt. Det är en av anledningarna till att boken alls skrevs och inte ointressant, men jag håller med om att det tidvis blir lite väl mycket av den varan.

Har just kommit igenom halva boken så jag ska kanske inte säga alltför mycket. :-)

Skriv svar