Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2013, 18:59

Boken "Filosoferna"

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 12 december 2013, 07:37

Läste precis ut Lena Sundströms bok Spår.

Den var bra och intressant på alla sätt och viss den flöt på som en thriller. Jag kan t.o.m förlåta den för tröttsamma antiamerikanismer (ja jag vet inte men när jag är i USA så nog hittar jag andra radio kanaler än ultra religiösa?)

Förutom Egyptien utvisningen så tar den upp det upprörande fallet med de dömda CIA agenterna i Italien.
(Enligt Wikipedia så har piloten tack och lov benådats och Imamen, han är eftelyst för terrorbrott?)

För det är väl det enda som stör mig att man bara får en del av historien, den som passar.

(Jag tror det var i boken "imperial hubris" av Michael Scheuer, en ganska tråkig bok men som brukar rekomenderas av debatt program, typ konflikt, förmodligen för att den är Israel-kritisk. Nåväl mitt i all kritik över hur GWOT förs så listar han fram gångar. Och plötsligt så är utvisningen av Egyptien svenskarna där?

Men det var länge sedan jag läste boken och minns inte längre varför.....)

Nu ska jag läsa en bok om en riktig hjälte Marcus Luttrell i "Lone survivor". Han var ju kompis med Chris Kyle om ni minns honom.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 13 december 2013, 11:33

I slutfasen av Ivan's War av Catherine Merridale.
450 sidor's studie av sovjetsoldatens lott i 2:a Världskriget.
Väl läsvärd för dom som ännu orkar med generösa portioner av ryskt lidande under Stalinregimen.
De stridande frontovikis kämpar mot svält, kyla, tyskar och Stalins politruker.....
- inte nödvändigtvis alltid - i den ordningen.

Mycket intressant är kapitlen efter freden och de tiggande krigsinvalidernas lott.
Stalin - befallde att ''rensa gatorna från alla tiggare....''

Hans felfria regim - hade inte råd med såna blamager.... :roll:

Varjag

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 15 december 2013, 21:04

Ardennerna - Christer Bergström. Finns endast ett ord: Suveränt!

Signalvargen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 november 2013, 23:06
Ort: Mölnlycke / Västra Götaland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Signalvargen » 15 december 2013, 23:22

Jag hittade en bok på Barnes&Noble som jag spanat efter en tid: Memoirs of an Infantry Officer av Siegfrid Sassoon. En självbiografisk skildring av vedermödorna för en engelsk kompanichef på Västfronten under 1VK, delvis skriven i pseudonym-form. Han deltar i striderna vid Somme och Arras och blir gradvis mer och mer desillusionerad. Slutligen, efter en kovalescens pga skottskada, vänder han sig mot kriget med hjälp av en protestskrift.
Boken tillhör ett av standardverken som skildrar 1VK och är flödigt skriven, med en god skopa torr humor. Beskrivningen av tiden hemma i England och möten med civilister är målande för den distans som frontsoldaterna måste känt. Sassoon var klassiskt skolad och är en lysande stilist, vilkel borgar för goda miljöskildringar. Sassoon fick tillbringa tid på psykiatrisk klinik efter sin kritik av kriget och de ansvariga därför.
För mig känns dock fortfarande På Västfronten Intet Nytt som den första boken man bör ta sig an på området. Den tar ju också det rena soldatperspektivet och är omöjlig att lägga undan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 januari 2014, 19:16

Har precis läst ut 2 böcker med anknytning till Tjerkassy-fickan (eller var det Korsun?)

Helvetet på jorden av Rolf Ivar Jordbruen; om den unge Hermod Tufts vedermödor på Östfronte i Division Wiking.

Och Tjerkassy 44: inringningen på östfronten av Niklas Zetterling och Anders Franksson.
Intressant men om författarna läser detta forum så vill jag påpeka att jag inte är nöjd med kartorna. Det var svårt att hänga med i alla ortnamn och bättre kartor hade varit till hjälp.
(Det fanns t.o.m. kartor med bara en massa ryska ortnamn utan läges beskrivningar eller nått? Var det tryckfel?)

Funderar på om jag ska fortsätta på Waffen-ss spåret, har lånat en bok av svågerns svärfar om SS Nordland ( en SMB bok som han inte verkade så förtjust i) och såg en på bibblan idag om Totenkopf. Alla dessa beslut och.....Så mycket böcker så lite tid!

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 2 februari 2014, 13:13

Ja det finns väl inte så mycket att göra på vintern förutom att läsa. Och min nya hemstad har ett jätte bra bibliotek har jag märkt.
Har läst två böcker med delvis samma författare och tema.
Gärningsmän:hur helt vanliga människor blir massmördare av Harlad Welzer
Uppehåller sig i huvudsak kring ännu en polisbataljon och deras mekaniska massmördande av judar i ost. Man får en redogörelse för hur det mänskliga psyket fungerar kring detta. Man blir lite deppad över att det är så få som faktiskt inte ställer upp.
I slutet tar han upp liknande händelser i Vietnam (My lai), Rwanda och Balkan.

Samt Soldater om kamp, dödande och dör av Harald Weltzer och Sönke Neitzel.
Boken kretsar till de avlyssningar som de västallierade gjorde av sina krigsfångar och dödar myten om att WH inte var iblandade i några krigsbrott.
Även här tas fall upp från Vietnam och Irak i en jämnförelse. Det är väl här jag tycker böckernas stora brist ligger. Då det är allt för svepande och generaliserande. Var och ett av dem hade blvit en intressant bok sig. Jag är dessutom inte överrens med dem i olika sakfrågor gällande de konflikterna. Vilket gör att jag tappar lite förtroende för dem.
Det blir väldigt mycket psykologi snack också och även om det är väldigt intressant detta men Milgrams lydnads experiment och Stanford experimentet så blir det lite tröttsamt i längden.
I boken soldater går väldigt mycket igen från Gärningsmän också, samt att jag hade velat läsa fler avlyssningsprotokoll än man fick göra.

Jag rekomenderar endå dessa böcker för det är mycket intressant läsning.

Nästa bok blir Slaget vid Monte cassino av Matthew Parker

Sonderling

rodsno40
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 maj 2010, 11:59
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av rodsno40 » 6 februari 2014, 23:59

Äntligen fått tid att ta mig igenom David Kahns The Codebreaker, The Story of Secret Writing. - Efter eine kurze Einleidung med Svenska kryptobedrifter av Bengt Beckman (om Arne Beurlings dechiffrering av den tyska chiffertrafiken som gick över Sverige).- Man skall väl vara matematiker för att riktigt kunna avnjuta Kahn, som detaljerat redogör för kodknäckandet kring t ex Pearl Harbor-attacken, där det hängde på minuterna. I den senare upplagan jag har från 1996 är den i 30 år bevarade hemligheten om Ultra och Enigma med, men endast som tillägg. Har därför skickat efter Simon Sings Kodboken, som verkar vara kortare och tydligare. Lättare att hänga med åxå, för oss fåkunniga... Finns också några skrifter som säljs direkt av Bletchley Park Museum, på deras shop på nätet.
Dessutom snart lycklig ägare till en replik av Enigma-E, inköps via Dutch Crypto Museum (men utan trälåda)!
Sen kan man ju se filmen 'Enigma' från Bletchley Park för att få lite inblick om 'Sharp-koden' och ubåtskriget på Atlanten. Men inte är det Alan Touring, matematikern, som porträtteras i filmen, men den är ändå bra!
Fler lästips?

rodsno40
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 maj 2010, 11:59
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av rodsno40 » 17 februari 2014, 00:26

Rättelse: 'Shark* skall det förstås vara! :roll:

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 19 februari 2014, 17:38

Hermann Lindqvist - När Finland var Sverige

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2014, 19:56

Sen sist: E. Alexander Powell, Det sista gränslandet (från 1912 om Afrika); Jolo, 1914; David Fromkin, Europas sista sommar.

Samt en hel del plock i samma genre och relaterade.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av von Othfors » 21 februari 2014, 10:24

Katrin Unterreiners Emperor Franz Joseph (1830-1916): Myth and Truth. Köpt i souvenirshoppen utanför Schatzkammer i Wien, men visade sig vara ett litet fynd. Fylld med trevliga anekdoter och ett rikt bildmaterial.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Axial » 21 februari 2014, 11:16

Operation Norrsken. Om stasi och Sverige under kalla kriget av Christoph Andersson.
Eventuellt ska jag korsläsa den med Inte bara stasi... relationer Sverige - DDR 1949 - 1990 av Birgitta Almgren. Eller så läser jag den efteråt.
Efter de två så blir det Spanska inbördetskriget av Antony Beevor.

rodsno40
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 maj 2010, 11:59
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av rodsno40 » 27 februari 2014, 23:04

Ja, Operation Norrsken av Christoph Andersson läser jag också. Fanns på bokrean på Hedengrens vid Stureplan, liksom De glömda agenterna av Anders Johansson, om norsk-svenska vapenbröder mot Nazi-Tyskland.

Arpla
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 augusti 2013, 16:28

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Arpla » 28 februari 2014, 12:31

Norstedts Sveriges Historia: 13000 f Kr - 600 e Kr, varvat med 101 Föremål ur Sveriges Historia som lite lättare läsning.

Skriv svar