Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Axial » 30 mars 2013, 18:47

Gengångaren av HP Lovecraft. Jag har förvisso läst den förut men det var på gymnasiet typ.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 2 april 2013, 21:16

"Operation Freshman: Jakten på Hitlers tunga vatten" av Jostein Berglyd, en detaljerad redogörelse av den första allierade operationen mot produktionen av tungt vatten i Vemork, dvs inte den berömda "Hjältarna från Telemarken" varianten utan den som misslyckade från några månader tidigare som slutade med att de som inte dog i kraschlandningarna avrättades av tyskarna.

Bild
(http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Vemork ... t_1935.jpg)

/Marcus

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Karl XVII » 3 april 2013, 01:39

Fredrik I författad av Walfrid Holst.

Klart läsvärd bok från 1953 som behandlar politiken kring Fredrik I:s makttillträde, kampen om kronan med Karl Fredrik av Holstein Gottorp, hans politiska ambitioner som konung av Sverige och samtidig lantgreve för Hessen-Kassel. Beskyllningarna om hans eventuella inblandning i Karl XII:s död avhandlas kort och gott.

281 sidors underhållning. Köp den du också.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 april 2013, 07:36

Spökpatrullen: Det första special förbandet. Av Forumsmedelemarna Karl-Gunnar Norén och Lars Gyllenhaal

Mycket intressant och käck bok eller två böcker för sista delen är en reseskildring i nutid där de följer i LRDG:s spår i "äkta" gamla jeepar och hittar gamla bilvrak! Jag är mäkta avundsjuk på detta.
Förövrigt var boken intressant och jag måste erkänna att jag innan trott att LRDG och S.A.S var samma gäng.

Sonderling

PS Stötte de nånsin på Hans von Luck? Var inte han i samma områden?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 13 april 2013, 21:07

sonderling skrev:Spökpatrullen: Det första special förbandet. Av Forumsmedelemarna Karl-Gunnar Norén och Lars Gyllenhaal

Mycket intressant och käck bok eller två böcker för sista delen är en reseskildring i nutid där de följer i LRDG:s spår i "äkta" gamla jeepar och hittar gamla bilvrak! Jag är mäkta avundsjuk på detta.
Förövrigt var boken intressant och jag måste erkänna att jag innan trott att LRDG och S.A.S var samma gäng.

Sonderling

PS Stötte de nånsin på Hans von Luck? Var inte han i samma områden?
Jag har funderat på att skaffa den boken, ger den även någon information om trupperna på andra sidan oasen så att säga?

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 13 april 2013, 21:09

"Hitler strikes Poland: Blitzkrieg, Ideology and atrocity" av Alexander B. Rossino, en i ärlighetens namn deprimerande läsning om övergrepp mot civila och andra krigsförbrytelser under invasionen av Polen från olika enheter så väl bland armén och bland de mer utpräglat politiska organisationerna. Ämnet är som sagt dystert men boken är välskriven och är väl underbyggd med mycket fotnoter.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 april 2013, 08:05

Rebeller i det tysta : överfallet på ett deportationståg till Auschwitz
av
Marion Schreiber

Läser den i väntan på Arthurs bok.
Tycker den är lite pratig men endå intressant att Belgien verkar ha varit en sådan fristad för flyktingar från Europas alla håll och levt tämligen väl fram till hösten 1942.

Sonderling

PS, Nej spökpatrullen ger inte så mycket information från andra sidan kullen men det Italienska förbandet Saharina nämns flera ggr och dom blir man ju lite nyfiken på.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 april 2013, 13:13

Min nygamla favorit har blivit Alf Henriksons bok "Ända från Vendelkråka" (Bra Böcker). Hans kåserande detaljrika stil passar mig, inte minst när jag försöker tränga in i 1400-talets virrvarr. Utifrån hans bok studerar jag så vidare vid behov...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Leo V » 29 april 2013, 23:43

Heimskringlan, Olov den heliges saga. Emellanåt väldigt tråkig. Men det säger väl mer om mig än verket.

Kul att komma så nära berättelserna om kulten av sankt Olof.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Vad läser du just nu?

Inlägg av millgard » 30 april 2013, 07:30

Började på de Isländska sagorna igen. Många år sedan jag läste alla.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 april 2013, 11:18

Har precis läst ut: Judarna har vapen! av allas vår Artur.

Mycket bra bok och det är bra flyt i texten. (Inte så akademsisk som du skrev i inledningen.)
En viktig bok som fyller ett info vakum gällande VK2. Alltid bra att påminna sig om vad Nazityskland egentligen sysslade med när man blir allt för begeistrad i deras häfta tanks och uniformer.
(Fast som modellbyggare hade jag gärna vetat exakt vad det var för tanks som tyskarna använde. Jag tror det var panzer 38(T) men är inte säker.)
En intressant grej är att den strategin som Nazisterna använde för att allienera den judiskpolska befolkningen från den "Ariska" som Artur nämner runt sidan 30 och framåt. Beskrivs på liknande sätt i den tidigare boken jag läste "rebeller i det tysta" men då i Belgien. Även reaktionen från Belgarna verkar vara det samma.

Nu måste jag läsa om nått annat tror jag för när jag skulle tömma ett av mina akvarium så sa jag till frun. Nu ska jag "likvidera" det lilla akvariet. :? :oops:

Sonderling

PS Sedan kunde man haft en fakta ruta med den snubben: http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Bl%C3%B6sche
Han förekommer ju på flera av fotona med sin Bergman 38 och gick under öknamnet "Frankenstein". Han fick ett nackskott tillslut

Edit: Fixade till wikilänken.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 30 gånger.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Artur Szulc » 30 april 2013, 12:59

Tack Sonderling!

Vissa av dina anmärkningar är av den karaktären att jag har antecknat dem inför eventualiteten att boken trycks i en ny upplaga, men det kanske planeras redan nu, vilket gör att det får bli till pocketutgåvan i sådana fall, om en sådan trycks.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 maj 2013, 12:34

För att motverka tungsinnet från den förra boken så läser jag Kalle Linds bok "Människor som har haft fel".
Den är minst lika rolig som de andra i hans serie.

Detta är faktiskt historia också man lär sig en massa nutids historia om sånt man missat eller glömt bort. :D

Det här hade jag faktiskt missat! http://www.expressen.se/kvp/har-gor-mal ... -bort-sig/
:lol:
Böckerna "människor som..." rekommenderas varmt.


Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 8 maj 2013, 20:48

Jan-Olof Nilsson, Lucky Strike (Carlsson 2013) -- "om de män som kom till Sverige som en följd av kriget och barnen som de fick här". Själva boken har inte kommit ut än men förläggaren var vänlig nog att skicka en fil.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 10 maj 2013, 22:18

"Det amerikanska löftet: Barack Obamas väg till Vita huset" av Martin Gelin, en svensk journalists skildring av Obamas första presidentkampanj som han följde på plats. En klart läsvärd skildring inte minst av personer som lade sin fritid på att obetalt hjälpa till i kampanjen, fokus ligger på det snarare än någon övergripande skildring och analys.

/Marcus

Skriv svar