Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 1 mars 2015, 17:19

Låter som en bra bok med den titeln. :)

Har fördjupat mig i nautica och 2 böcker av Claes Göran Wetterholm - Dödenshav och Lusitania. Förutom de tragiska historierna så får man mycket info om den tidens sjöfart m.m.

Tror jag ska börja så smått med Peter Englunds stridens skönhet och sorg band 1914. Ta en historia då och då medans jag funderar på vad jag ska gripa mig an härnest. Har sett ut några böcker på biblan om de vita bussarna annars, vi får se.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 1 mars 2015, 17:20

PeterE skrev:"The Wrong Stuff: The Adventures and Misadventures of an 8th Air Force Aviator" av Truman Smith. Författaren berättar om sin tid som pilot på en B17 och de 35 missioner han flög över Europa sommaren 1944. Spännande läsning.
Den har jag läst - klart läsvärd! Har du kommit till delen om kulan med soldatens nummer på?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 1 mars 2015, 17:23

Håller på att ta mig igenom SMB:s serie soldatmemoarer som de gav ut för ett par år sedan. Läser dem i tur och ordning, så jag har klarat av William Lubbecks "Mitt helvete på östfronten", "Med Viking och Nordland" om Ivar Skarlo, norsk SS-frivillig, och just nu "Pansarsoldat på östfronten" av Armin Böttger. Hittills ett bra urval historier, som ger en fylligare bild av frontlivet i tyska armén. Fast just Böttger lyckades hålla sig borta från fronten i ett par år, något han inte beklagade.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 3 mars 2015, 14:57

Har också läst den serien, mycket bra sammantaget. Snart blir det en vårresa till Berlin, då bland annat Zossen står på programmet. Inför den resan har jag nu börjat läsa ¨Nionde armen´s undergång¨av Niklas Sennerteg.Detta är min personliga favorit om slutstriden.

Nyss läste jag klart Per Lundins ¨Slottet som försvann - Eller hur farmor kom till Öland¨. Per reser runt i Kaliningradområdet och letar efter spår från det gamla Tyskland. En mycket läsvärd bok!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 10 mars 2015, 18:47

Läste just:
Åke Svensson- de vita bussarna

Och läser nu: Vi åker till Sverige - de vita bussarna 1945 - Sune Persson

Den senare innehåller mest det politiska spelet bakom kulisserna och jag skäms nästan att säga det men är lite tråkig :oops: . Jag har skumläst en hel del måste jag erkänna.
Den förra är en memoar och som jag förstår det skriven strax efter och kommit i nytryck av SMB. Den är betydligt intressantare och den tidens språk eller värderingar lyser igenom (kvinnosynen tex) varför man faktiskt kan få sig ett ofrivilligt gott skratt.

Men jag har endå fått en inblick i denna stora operation som kommit lite i skymundan, (jag vet inte vad jag trodde innan att typ tre bussar åkte ner och hämtade några typ? :) )

Sonderling

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Dalmas » 10 mars 2015, 18:57

Operation Garbo på ljudbok.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 mars 2015, 17:50

45 the final drive from the Rhine to the Baltic

av Charles Whiting

En bok jag köpte på Margie Book Shop i Sthlm runt 87. Den är tryckt 1985 och författaren börjar med att berätta om hans första krigsår som barn i England (Har alltid trott att han var American?) innan han fick åldern inne och blev soldat. Det är ju bara 40 år sedan....och nu först 30 år senare så läser jag boken!?
Den avhandlar krigets sista månader ur västallierad synvinkel men utan att hymla.
Jag tycker att den var värd att vänta på och kanske borde man skaffa föregående boken 44?

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 18 mars 2015, 18:25

Nu har väl inte Charles Whiting (som även skrev krigsromaner under pseudonymen Leo Kessler) det bästa ryktet när det gäller historisk ackuratess. Nyare böcker av t.ex. Max Hastings, Robert Kershaw och Antony Beevor håller bättre nivå.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 mars 2015, 18:57

B Hellqvist skrev:Nu har väl inte Charles Whiting (som även skrev krigsromaner under pseudonymen Leo Kessler) det bästa ryktet när det gäller historisk ackuratess. Nyare böcker av t.ex. Max Hastings, Robert Kershaw och Antony Beevor håller bättre nivå.
Nej jag vet, Hellqvist jag har ju hört det och jag tror att det är därför som det dröjt 30 år innan jag läste boken men ....så himla illa tycker jag endå inte att den var och mycket är ju citerat från ögonvittnen som var med. :? Jag tror jag förväntade mig nånslags ensidig hyllningskör till den allierade saken. Men det tas med både våldtäkter och mord. (Jag har nog faktiskt läst värre. :) )
Men visst jag tycker Hastings och Beevor håller en högre klass. Men det är också för att, iallafall den senare låter tyskar och civila komma till tals. (Tror inte jag läst nått av Kershaw ännu, vad jag minns.) Fast och andra sidan så tyckte jag det var rätt omväxlande också att läsa om GI´s och Tommys, inser att när de gäller de senare så har jag inte läst så mycket. Ja förutom Öken-kriget då men sedan tappades de bort av mig.

Jag växlar över till Östfronten igen nu och börjar med:
¨Nionde armen´s undergång¨av Niklas Sennerteg


Sonderling

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 18 mars 2015, 19:23

Har precis avslutad nionde armén av Sennerteg. Otroligt välskriven och medryckande. Mängder av tyskar (såväl militärer som civila) kommer till tals och även en del ryssar. Detta ger boken en tyngd som i mitt tycke gör den till den klart främsta av ¨Berlinböckerna¨. Sennerteg lyckas bygga upp spänningen succesivt innan ryssarnas attack mot Seelowhöjderna. Självfallet är händelseutvecklingen i sig dynamit men Sennerteg är en mästare i att levandegöra historia. Fortsätter nu med Beevors ¨ Slaget om Berlin¨.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 april 2015, 19:37

Konigsberg skrev:Har precis avslutad nionde armén av Sennerteg. Otroligt välskriven och medryckande. Mängder av tyskar (såväl militärer som civila) kommer till tals och även en del ryssar. Detta ger boken en tyngd som i mitt tycke gör den till den klart främsta av ¨Berlinböckerna¨. Sennerteg lyckas bygga upp spänningen succesivt innan ryssarnas attack mot Seelowhöjderna. Självfallet är händelseutvecklingen i sig dynamit men Sennerteg är en mästare i att levandegöra historia. Fortsätter nu med Beevors ¨ Slaget om Berlin¨.
Håller helt med. Det enda jag saknade var bra kartor så man kunde följa truppernas rörelser. Är lite besviken på det faktiskt. Ni Skalmaniter som skriver böcker kanske kan berätta, är det dyrt att få till detta?

Håller på med en bok om Befrielsen av Bergen-Belsen nu av Ben Sherpard. Det var ju precis i dagarna 70 år sedan. Håller på och snabb läser denna och som ni förstår att med den här manin så är det inte mycket tid kvar att läsa om VK 2 ETO innan tiden är ute. :D .
Fick intrycket att den skulle vara kritisk mot den Brittiska insatsen när jag läste på baksidan men i innehållet så tycker jag man redogör sakligt för de problem som fanns och de misstag som gjordes. (ca 13000 dog efteråt och många åt helt enkelt ihjäl sig, andra märktes inte och tynade bort i skymundan.) Jag får intrycket att man gjorde så gått man kunde med nått man inte föreställt sig stöta på.

Sedan kan jag rekomendera serien Sofia Z-4515 som säljs av tiggarna. Om Sofia Taikons upplevelser i KZ läger. Den är förvisso lite naivistiskt tecknad, lite som serien Persepolis men denna är tecknad av Amanda Eriksson. Jo jo som möp får man lite fnatt men man får försöka se bortom det.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 25 april 2015, 13:40

Läste precis ut Tony Le Tissier´s bok Slaughter at Halbe-The destruction of Hitler´s 9th army.

Författaren är ingen jag känner till men boken var bra. Sennerteg hade nog plockat mycket från den. Fanns kartor men jag tyckte inte de var så tydliga, det är svårt att föreställa sig rörelsena när man bara får en massa ort namn uppradade.
Svårt att föreställa sig denna malström av "carnage" också, det hela blir nästan lika absurt som en roman av Sven Hassel.
Iallafall intressant en episod av VK2 som jag inte vetat så mycket om.

I denna och den förra av Sennerteg så nämns förekomsten av Seydlitz trupper. Att ingen skrivit en egen bok om dem är för mig en gåta. Jag skulle vilja veta mer om det gänget.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 3 maj 2015, 08:49

Guido Knopp - Krigsfångarna

Bra bok som ger svar på många undringar. Som det här med fångutväxlingar. Tänker på de historier jag hört från farsan också, som att han minns tyska krigsfångar som åkte förbi på lastbilar på väg till fälten eller det där kapitlet i boken som behandlade detta med att tyska civila togs till fånga och skickades till straffarbete i Sovjet. Helt nytt för mig men drar ig till minnes att farsan berättat om luggslitna tyska släktningar som kommit till USA efter att ha slavarbetat i Ryssland.
Fångar i USA verkade ha det bäst av alla, fångarna som togs i april 45 efter att KZ-lägren befriades hade det inte fullt så bra. Men så var de ju inte POW utan SEP "Surrendered Enemy Personel" vilket fick mig att tänka på "Illegal Combatants" och att inget är nytt under solen.

De i öst som först fick komma hem 55-56, det kapitlet fastnade lite i den politiska processen, jag hade velat veta lite mer om kultur-krocken som måste uppstått. Måste kännats som att ha färdats i en tidsmaksin till framtiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 maj 2015, 20:27

Började läsa: Tyskdagbok 1945-46 av Vladimir Gelfand. Intressant att få ett ryskt perspektiv då de oftast framstår som en brun hord i VK2 böcker.
En sak jag undrade över är beskrivningen av Tyska kvinnobataljoner? Ja att man läst om enstaka kvinnor som med vapen i hand försvarat tredje riket eller mera sitt liv. Men hela bataljoner? Detta utspelar vid Kustrin -45 så jag undrar om det inte handlar om civila som är uppblandade med militärer i utrbrytningsförsök?
Gelfand är annars en känslig typ som gärna vill läsa dikter för tjejer än att gå rakt på sak. Och vid det första mötet med en fraulein undrar han förskräckt om hon har en slemmig snigel mellan benen... :lol: .Han har också problem med de intriger som pågår i förbandet, det är som en vanligt arbetsplats i en Svensk kommun ungefär. Fast med fördelen att antagonisterna stupar vid fronten........ :milsmile:
Men jag stoppar vid juli -45 så länge för...

.....tråden om Vietnam-krigets slut 40 år, fick mig att hoppa till den konflikten ögona böj. (Jag känner mig tämligen mätt på VK2 endå)
Och jag börjar med Michael Maclears bok The ten thousand day war. denna har jag fått rekomenderad som den bästa boken om Vietnam-kriget. Den börjar 30 april 1945 och slutar 30 april 1975. Och den har redan levererat ett flertal: Å fan?! 8O

Sonderling

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Olays » 6 maj 2015, 07:16

Fredrik Andersson skrev:Sledge, Eugene B. "With the old breed" (ISBN 9780091937522)

I ärlighetens namn så kan jag skamligt lite om kriget i Stilla havet under andra världskriget. Många av de bataljer och operationer som i verkligheten kostade hundratusentals liv har länge varit okända för mig. En och annan gammal krigsfilm som utspelas i denna del av världen under krigsåren har man ju sett men bortsett från platser som Pearl Harbor, Midway och möjligen Iwo Jima så var det mesta andra bara en grå gröt för mig. Åtminstone sett i relation till den kunskap man har om kriget i Europa under samma tid.

Att jag fick upp ögonen för Sledge's bok om sina upplevelser under kriget var en följd av att jag såg Hanks/Spielbergs serie "The Pacific" där Sledge upplevelser står för en stor del av seriens innehåll.
Min svärfar som var i 1a Marinkårs divisionen på Okinawa från första landstigningsvågen till slutet, rekommenderade denna bok. Han var själv väldigt förtegen om sina upplevelser förutom ögonblicksbilder och hur mentalt tärande de civila självmorden var på honom och hans kamrater. Jag har läst boken själv och den rekommenderas.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Skriv svar