Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 5 december 2008, 12:23

Arne Zettersten, Tolkien. Min vän Ronald och hans världar. Hade varit ännu bättre om Zettersten inte varit så stolt över att ha varit kompis med JRR att han måste skriva det på varenda j-a sida.

Herodotos, Historia. Presentation överflödig. :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 13 december 2008, 14:13

Just nu "The Siege of Mecca: The 1979 Uprising at Islam's Holiest Shrine" av Yaroslav Trofimov.

/Marcus

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 13 december 2008, 14:19

"Vanvettet på Västfronten - ur Carl Belfrages Dagbok 1915-1918" - intressant skildring av livet som officer på Västfronten, även om jag kanske saknar den riktigt intressanta vinklingen, hur Belfrage mottogs som svensk i den tyska armén och hur han hemma på permissioner i Sverige mottogs som varandes tysk officer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7174
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 december 2008, 08:21

Imperial Hubris
Why the West is Losing the War on Terror
Av Anonomys eller som man nu vet är Michael Scheuer, f.d. CIA -tjänsteman.

Ännu en bok som rekommenderas av kritiker av USA:s utrikespolitik eller ”Bush krig”, men varför är en gåta? Jag började undra om de bara läst titeln och under rubriken eller om det är för att författaren tycker att USA ska distansera sig från Israel och skaffa alternativa energi-källor. För annars är mannen annars inne på linjen att USA använder för lite våld, samt tar för mycket hänsyn till vad Europa och media anser. Boken är en kritik mot hur USA sköter sitt försvar mot Islamismens attack mot USA, alltså som jag tjatar om ”man kan kritisera USA hur de sköter kriget inte att de krigar.” Vidare får man ju också veta att det var en seger mot al-qaida att få Agiza med kollega utlämnad från Sverige. 8O
Själv tycker jag ibland att han utmålar en lite väl nattsvart bild samt att han har en förmåga att upprepa sig hela tiden. Tycker dessutom att han talar emot sig själv när han säger att man ska kriga mot al-qaida (krig på riktigt och inte nånslags polisaktion som nu) men även tolkar jag det som att gå med på deras krav att lämna mellanöstern i fred? :? Sedan är det lite väl tjatigt men alla dessa citat från olika generaler från Amerikanska inbördeskriget. (Har han bara läst en bok i krigshistoria undrar man?) Och varför kan inte bin laden både vara ett militärt geni och en total galning? :)
Med detta sagt så är det ändå man lägger ifrån sig boken med en stor olustkänsla och undrar om han inte har rätt när han säger, pga misstagen som skett så är detta ett krig som våra barnbarn fortfarande kommer få utkämpa. :cry:


Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 21 december 2008, 11:43

Efter lite svensk nutidshistoria i "Svensk maffia: en kartläggning av de kriminella gängen" av Matti Larsson och Lasse Wierup läser jag nu "Stealing Lincoln's Body" av Thomas J. Craughwell.

/Marcus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 21 december 2008, 12:17

Wyoming Stories av Annie Proulx (hur - uttalar man det???) Femhundra sidor med elva olika 'korta berättelser' om ranch- och farmarlivet i klimathårda Wyoming, USA över ett sekel. Den sista, Brokeback Mountain - om två cowboys som inleder ett homosexuellt förhållande i vildmarken, resulterade ju i en omdiskuterad film 2005

http://www.imdb.com/title/tt0388795/

Jag har alltid läst böcker av kvinnliga författare med ett visst 'avstånd' - då kvinnor tenderar behandla synpunkter och tankar - som ofta inte intresserar mig. Annie Proulx är ett klart undantag - hon skriver 'som en karl' och inte vilken som helst heller. Intressant inblick i 'småbrukarnas' villkor i USA. Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7174
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 29 december 2008, 15:36

Krisen har fått mig att återupptäcka biblioteket igen och jag har lånat följande böcker: Max Hastings: the Korean war
David Halberstam: The coldest winter, America and the korean war.

Mest pga att jag ville ha inspiration till att bygga klart min m46 patton från Dragon i skala 1/35 som jag tragglat med av och till i 5 års tid. (Nu ska den byggas klart för böveln.)

Har läst klart Max Hastings bok än så länge börjar med Halberstams ikväll ( när jag inte tragglar med länk banden på modellen aptråkigt, kom tillbaka gummibandsmodellen allt är förlåtet :( ).
Hastings bok är bra men jag gillade nog armageddon bättre, den senare flöt bättre men det kan bero på att han fått rutin på skrivandet nu då Korea boken är från 1987. Dock fick jag en del frågeställningar som jag återkommer med i en annan tråd. Koreaboken fick kritik av Amazon-kunder för att den hade ett för brittiskt synsätt men tja han är ju britt så ....vad begär man. Ska bli kul att läsa Halberstamsbok även om den mest verkar handla om den katastrofala vintern 50-51.

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 4 januari 2009, 22:26

Läste precis ut Stridens Skönhet och Sorg av Peter Englund (som jag inte fick men väl gav bort i julklapp..) - rekommenderad läsning, om inte annat för att Englunds språk och miljöbeskrivningar verkligen gör läsningen till en upplevelse.

Baksidetextens löften om att det här inte är en historiebok som vilken annan eftersom den inte skildrar kriget utifrån dess kronologi utan hur det var för de som var med uppfyller delvis vad den lovar. Bokens fokus är på "huvudpersonerna" (19 skilda öden man får följa) och deras upplevelser - men, och det är nog tur, Englund ger också sammanhanget kring händelserna. Dessutom innehåller väl de flesta historiska böcker, åtminstone de som givits ut de senaste 20 - 30 åren, ögonvittnesskildringar.

Men som sagt, det är en väl så läsvärd bok.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 5 januari 2009, 00:49

Ola Wikström, I döda språks sällskap. Kom för ett par år sedan och blev omskriven. Alldeles förträfflig introduktion i ämnet; ett antal språk presenteras, med historik, grammatik, användningsområden m.m.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 5 januari 2009, 14:39

Läser för närvarande "Tyskaorden" av William Urban och "Branden" av Jörg Friedrich.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Fläsket » 8 januari 2009, 04:13

Hitlers Krigare: SS sista strid
av Charles Whiting
Fisher & Co
ISBN 978-91-85183-60-9

Bra men lite benägen att bli på gränsen till apoplogetisk ibland. Whiting verkar ha varit en mer eller mindre motvillig beundrare av Waffen-SS och de män han träffat och intervjuat genom åren.

Det märks också på stilen att Whiting pysslat med att skriva skön- /kiosklitteratur för att dryga ut kassan.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 12 januari 2009, 15:29

Påvel Nicklassons Det lilla landet vista, acta archaeologica lundensia series in 8 no 57.

Baseras till största delen på det Påvel tidigare arbetat med vad gäller ett par bortodlade gravar som han efterundersökte i Skärstad socken mellan jönköping och gränna. Betydlig mycket bättre än hans förra bok. Men han är fortfarande inte rättvis i sitt användande av tillgänglig litteratur.....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 januari 2009, 23:15

Akademiska artiklar online!!!
Mestadels om historia och även i konsthistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 13 januari 2009, 11:22

Stefan Lundgren skrev:Akademiska artiklar online!!!
Vilket påminner mig om att jag borde se till att fixa ett nytt lånekort till UB så att jag kommer åt alla "spärrade" tidskrifter igen.....

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 14 januari 2009, 21:56

"Den hemlige mannen : berättelsen om Watergates Deep Throat" av Bob Woodward - handlar om Watergate och Woodwards relation till Mark Felt "Deep throat" - skriven efter att Felt berättat att han var Woodward och Bernsteins hemliga källa och därför boken är därför på något sätt den 'sista pusselbiten' i Woodwards rapportering kring Watergate.

Skriv svar