SS-staten

Skriv svar
Robban
Medlem

SS-staten

Inlägg av Robban » 10 mars 2004, 22:14

Jag håller nu på att läsa boken SS-staten och undrar om det är någon som har läst den, som har åsikter om denna bok?

snyggve
Ny medlem

Inlägg av snyggve » 11 mars 2004, 21:46

Värdelös. Författaren är så bitter på tyskarna att han på var och varannan sida nedvärderar dem. Iofs förståeligt då han själv satt i läger. men om man vill läsa en proffsig objektiv bok utan värdomdömen skall man undvika SS-staten.
Länge sen jag läste boken men har för mig att han gång på gång skrev typ:"korkade" ,"kräk" , "dumma" om allt o alla.

Användarvisningsbild
Foelkersam
Medlem

Inlägg av Foelkersam » 16 mars 2004, 17:12

SS-Staten - Eugen kogon.
Tyckerr inte att boken är värdelös, det är det få böcker som är, alltid får man ut något. Men jag håller med snyggve i viss mån. Det är synd att Kogon gör dessa grova generaliseringar då boken därmed tappar i värde. Kogon som satt i Buchenwald från september 1939 till april 1945 har dock många ingående beskriviningar av lägerlivet som är mycket läsvärda. Men hans beskrivningar av tyska personlighetsdrag kan man läsa med en nypa salt.

"SS-trupperna rekryterades bland människor som på ett eller annat sättförlorat sina social rättigheter och möjligheter, huvudsakligen bland Nazistiska flyktingar från Österrike och Balkan, män som var skickliga med batong och skjutvapen och som hade mist all social stabilitet. ..........
.....Officerarna kom från den baltiska eller från någon annan frikår, från armén eller polisen - män som hade misslyckatseller som av någon anledninga hade tvingats lämna sina karriärer, legoknektar med vad som åtminstonde liknade militär erfarenhet. De drillade och blev själv drillade i Fredrik den Stores anda......
........Tätt i hälarna på deras segrar följe alltid särskilda SD-likvidationsgrupper som kallades för Einsatzkommandos.

Vid skapandet av koncentrationslägren hade SS olika delmål. Först och främst skulle SS-Dödskalleförbanden få sin 'brutalitetsutbildning' där."

Det finns fler exempel, men sammantaget är boken dock läsvärd tack vare skildringen av det dagliga lägerlivet och den ohyggliga behandlingen som den medförde.

/David

Skriv svar