Korstågen enligt araberna

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Korstågen enligt araberna

Inlägg av Galadriel » 9 juni 2002, 19:30

Någon som har åsikter om ovanstående bok är attbetäcknas som en trovärdig källa när det gäller kortstågen? Jag håller på och läser den nu och ibland blir allt lite för otroligt. Men samtidigt så kan verkligheten ibland överträffa sagorna så jag är lite osäker

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Inlägg av Vidugavia » 9 juni 2002, 19:58

Vad är det för slags bok? Vem har skrivit den? Varför har den skrivits?

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 juni 2002, 20:08

Vidugavia skrev:Vad är det för slags bok? Vem har skrivit den? Varför har den skrivits?
En faktabok skrivet som en roman.
Författare Amin Maalouf, född i Libanon, boende i FRankrike där boken kom ut 83.
Citerar från baksidan:
Denna bok vill skildra korstågens historia så som den uppfattas, upplevs och berättas i 'det andra lägret', det vill säga på den arabiska sidan. Innehåller bygger nästan uteslutande på samtida arabiska historikers och kröikörers vittnesmål

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Korstågen enligt araberna

Inlägg av Lindir » 10 juni 2002, 01:52

Galadriel skrev: Någon som har åsikter om ovanstående bok är attbetäcknas som en trovärdig källa när det gäller kortstågen?

Trovärdig källa till vad? Som du själv citerar syftar boken inte till att visa en objektiv bild av "vad som verkligen hände" (som om det nu överhuvudtaget vore möjligt ...) utan av korstågens historia som den "uppfattas, upplevs och berättas" på den arabiska sidan. Det tror jag den visar ganska bra - Maalouf är väl insatt i arabisk historia och tankevärld. Däremot är det väl inte direkt en bok att läsa som enda bok om korstågen, om man vill sätta sig in i dem.
Galadriel skrev:Jag håller på och läser den nu och ibland blir allt lite för otroligt. Men samtidigt så kan verkligheten ibland överträffa sagorna så jag är lite osäker
Vad tänker du på då, som blir "för otroligt"?

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 10 juni 2002, 08:34

Med trovärdig menar jag om det som står stämmer, eller om han utgår från myter.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 10 juni 2002, 20:09

Lite svårt att veta om något stämma när man har med skildringar av medeltida krig att göra överhuvudtaget, såvitt jag förstått. Men jag håller med, en svaghet med boken är att den inte hänvisar till ytterligare källor speciellt bra. Sen kan ju det vara lite si och så med sanningshalten på de samtida källorna också. Att skilja mellan myter, rykten, propaganda och den så omhuldade sanningen efter 800-900 år är inte det lättaste.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Inlägg av Vidugavia » 10 juni 2002, 21:59

Måste ta och läsa den en gång. Om det är som ni säger så tycker jag att det är dåligt att en bok så tydligt menad att belysa alternativa synsätt på en händelse inte problematiserar sina källor.

Skriv svar