ondskan

Skriv svar
Seb
Medlem

ondskan

Inlägg av Seb » 16 januari 2004, 21:34

Vad heter skolan där den utspelar sig och var ligger den på riktigt?

är namnen på bifigurerna ändrade i boken?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 januari 2004, 22:07

Har för mig Stjärnslund, fanns nånstans i Sörmland har jag för mig. Den är alltså nedlagd sedan rätt många år, delvis som en följd av upplevelserna i Ondskan (handlingen har alltså en mer än halvdokumentär bakgrund).

Jag utgår ifrån att alla namnen är ändrade, det är praxis.

såg förresten det var väl en kolumnist som skrev häromveckan; citerade en fd lärare där som i DN indignerad skulle dementera att det var så illa. Poängen var iaf att han kanske tog udden ur de litterära överdrifterna, men därmed bekräftade i allt väsentligt faktaförhållanden och missförhållandena på skolan... :lol:

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 16 januari 2004, 23:19

Fast alla vet ju oxå att Gilliou är Sveriges största mytoman och historieförfalsdkare.

Seb
Medlem

Inlägg av Seb » 16 januari 2004, 23:21

Stefan skrev:Har för mig Stjärnslund, fanns nånstans i Sörmland har jag för mig. Den är alltså nedlagd sedan rätt många år, delvis som en följd av upplevelserna i Ondskan (handlingen har alltså en mer än halvdokumentär bakgrund).

Jag utgår ifrån att alla namnen är ändrade, det är praxis.

såg förresten det var väl en kolumnist som skrev häromveckan; citerade en fd lärare där som i DN indignerad skulle dementera att det var så illa. Poängen var iaf att han kanske tog udden ur de litterära överdrifterna, men därmed bekräftade i allt väsentligt faktaförhållanden och missförhållandena på skolan... :lol:
Jo det var nog så illa men det blev ju ofta bättre slutprodukter av ungar då än nu.Vet du var filmen är inspelad?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: ondskan

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2004, 13:12

Seb skrev:Vad heter skolan där den utspelar sig och var ligger den på riktigt?
Solbacka heter skolan som ligger vid Stjärnhov. Stjärnhov ligger mellan Gnesta och Flen (i Södermanland). Numera drivs där ett Sport- och konferenscenter.

mvh/ Daniel

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 17 januari 2004, 15:43

Har en otroligt gammal farfar som på sin tid var chef, över rektorerna, i Värmland under en tid och senare fick han någon titel som gjorde att han styrde mer över hela riket. Han var alltså en av de högre inom skolämbetet då.

När jag var uppe och hälsade på han under julen så pratade vi lite om ondskan. Han hade inte läst den men jag o brorsan frågade han lite hur det egentligen var de där med kamrat uppfostran. Hans åsikt var att kamratuppfostran, som den var då, skedde mer eller mindre på alla skolor men att den var värst på de små och privata skolorna, vilka han många gånger besökte. Han har själv varit på Solbacka.

Han mindes även 40 talet då "nazisterna" och Hitler sympatisörerna stod för den värsta kamrat uppfostran. Detta försvann dock ganska omedelbart efter kriget. Han titulerade dem som dumma och naiva skitungar.

Så hur mycket som är sant i ondskan är otroligt svårt att veta. Själv anser jag att Jan G, är en otroligt begåvad författare. Absolut en av Sveriges bästa. Dock ogillar jag han skarpt för hans "förstå sig på attityd". Jan G, måste vara en av sveriges överlägset oödmjukaste personer. Hans sätt att köra över folk i tv, tidningar osv är inte alls den bild jag hade om han för låt säga 5 år sedan. Han får bättre sig..

Användarvisningsbild
Andrew
Medlem

Inlägg av Andrew » 30 januari 2004, 20:45

jofredes skrev:Fast alla vet ju oxå att Gilliou är Sveriges största mytoman och historieförfalsdkare.
Är han? Så det han säger i typ Arns Rike är inte sant? :o :D

Bigglesworth
Ny medlem

Inlägg av Bigglesworth » 1 mars 2004, 18:56

Har en kommentar om sanninghalten på Ondskan, jag har pratat med en gubbe som gick på skolan några år före eller efter Guillou, kommer inte ihåg vilket men det han sa var att visst så var det LITE så som Guillou skrev i Ondskan men att det defenitivt inte var så överdrivet hemskt som Guillou vill få det att vara :D

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 5 april 2004, 17:28

Seb skrev:Vet du var filmen är inspelad?
5 km från där jag bor (Kallhäll, Järfälla)! Görvälns herrgård, vid görväln som är en vik till mälaren.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 5 april 2004, 17:38

Stefan skrev:såg förresten det var väl en kolumnist som skrev häromveckan; citerade en fd lärare där som i DN indignerad skulle dementera att det var så illa. Poängen var iaf att han kanske tog udden ur de litterära överdrifterna, men därmed bekräftade i allt väsentligt faktaförhållanden och missförhållandena på skolan... :lol:
Ä detr inga gamla elever som har uttalat sig?

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 5 april 2004, 19:04

Välj ut valfri högstadieskola i landet och det bör inte vara något problem med att hitta minst en elev som säger att det var ett rent helvete att gå där och en som säger att det inte var några problem. Att säga att Guillou har hittat på allt bara för att någon annan säger att det inte var något fel med kamratuppfostran säger ingenting. Man tror det man vill tro.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 6 april 2004, 09:59

Bigglesworth skrev:Har en kommentar om sanninghalten på Ondskan, jag har pratat med en gubbe som gick på skolan några år före eller efter Guillou, kommer inte ihåg vilket men det han sa var att visst så var det LITE så som Guillou skrev i Ondskan men att det defenitivt inte var så överdrivet hemskt som Guillou vill få det att vara :D
Hur man uppfattar skolan är även beroende på vilken personlig läggning (ej sexuell!) man har. Själv trivs jag väldigt bra i diciplinerade miljöer med ordning och reda. Om man inte trivs med diciplin så kan nog en sådan miljö upplevas som väldigt otrevlig.

Jag har haft två lärare som gått på skolan samtidigt som Jan, varav den ena bekräftade att han finns med i boken, fast under ett annat namn.
Vilket i sig bekräftar att allt i boken inte är lögn.
(Jag menar...jag heter Albert...om jag läste en bok där en person som kallas Bertil pekas ut för att ha begått en viss handling, så skulle jag inte förstå att det var jag som var Bertil om jag inte hade begått just den handlingen!!!)

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 11 april 2004, 15:36

Det är ganska många, såväl lärare som klasskamrater, som dementerat Guillous skildringar av Solbacka. Till och med hans egen mamma kallar Jan för en mytoman.

Skriv svar