Stalins hämnd : Röda armén i Tyskland 1944-45

Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Stalins hämnd : Röda armén i Tyskland 1944-45

Inlägg av L. Josephson » 28 december 2003, 23:01

Bild

Någon som har läst denna bok av Niclas Sennerteg? fick den i julklapp och den ser minst sagt lovande ut. Någon som har lust att dela med sig av sin åsikt om boken?

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 29 december 2003, 10:13

Den är helt klart läsvärd! mycket intressant men samtidigt skrämmande, ganska lättläst tycker jag också att den är!
Mvh / Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 december 2003, 10:17

Boken är bra. Beskriver på ett bra sätt hur de tyska civilas svårigheter i samband med den sovjetiska offensiven i öst.
Detta hade jag inte klart för mig.

:)

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 4 januari 2004, 10:49

Boken bygger mycket på vad andra människor tänkte och Sennerteg har alltså tagit med många kommentarer som behandlar tyskarnas känslor, och det är alla tyskar som har upplevt det hela. Det ger en klarare och tydligare bild på vad folket i Tyskland under ryssarnas framryckningar hade i tankarna.
En välskriven bok med många tårframkallande sidor (skulle man kunna säga).

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 4 januari 2004, 15:11

Fick den i november men har varit borta en massa och bara hunnit igenom de första 100 sidorna. Ser dock mycket bra ut. Ett tips är att kombinera den med Anthony Beevors böcker och läsa: Stalingrad, Stalins Hämnd, Berlin.

Tommy E
Ny medlem

Inlägg av Tommy E » 8 januari 2004, 09:46

Mercai skrev:Fick den i november men har varit borta en massa och bara hunnit igenom de första 100 sidorna. Ser dock mycket bra ut. Ett tips är att kombinera den med Anthony Beevors böcker och läsa: Stalingrad, Stalins Hämnd, Berlin.
Nice. Har precis läst ut Stalingrad (mkt bra) och började imorse på Stalins hämnd :)

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 8 januari 2004, 10:57

Mycket bra bok som beskriver en sida av kriget som det annars inte skrivs så mycket om.

Mikael

Användarvisningsbild
mise
Ny medlem

Re: Stalins hämnd : Röda armén i Tyskland 1944-45

Inlägg av mise » 8 januari 2004, 20:24

L. Josephson skrev:
Någon som har läst denna bok av Niclas Sennerteg? fick den i julklapp och den ser minst sagt lovande ut. Någon som har lust att dela med sig av sin åsikt om boken?
Jag har läst boken.

Den är bra, inte bara för att den beskriver de tyska civilas lidanden utan för att den är otendentiös. Den beskriver sakligt den sovjetiska propagandaapparaten som låg bakom soldaternas uppträdanden i Tyskland- och den tar också upp hur enskilda ryska soldater uppoffrade sig för de civila osv.

Boken är otäck- den tar upp sidor av krig som vi gärna väjer för- nämligen att civilbefolkningen ofta drabbas hårt.
Om jag ska komma med någon kritik så är det möjligen att Sennerteg inte tillräckligt förklarar varför de sovetiska ubåtarna sänkte många fartyg. När man valde att evakuera vissa områden spelade fartygstransporter en viktig roll- men då tyskarna valde att evakuera militärer samtidigt som man evakuerade civila så såg de sovjetiska styrkorna båtarna som fientliga föremål. Med dagens terminologi hade vi sagt att tyskarna valde att ha mänskliga sköldar på sin båt för att kunna föra ut militär personal.

Om vi bara läser att de ryska ubåtarna sänkte en massa fartyg med civilbefolkning på så framstår de ryska trupperna som mer hänsynslösa än vad de verkligen var- å andra sidan vill jag nog hävda att det är en omöjlighet att föra ett krig "snyggt".

Men den här boken är inte bara bra, den är en perfekt present också!

mvh

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 11 januari 2004, 15:02

Boken är en av de mest gripande böcker som jag har i boksamlingen kan mkt varmnt rekomendera boken. Som på ett enkelt sätt beskriver de hemskheter som röda armen använde sig av när det skulle ta sin s.k hämnd. Man får ett helt nytt uppslag över dessa övergrepp som begicks av röda armen som kanske inte många känner till.

Tyvärr var hans senaste bok Warsawas bödel inte lika gripande tårögd som stalins hämnd enligt mig, men även den läsvärd.

Skriv svar