L. Josephson skrev:
Någon som har läst denna bok av Niclas Sennerteg? fick den i julklapp och den ser minst sagt lovande ut. Någon som har lust att dela med sig av sin åsikt om boken?
Jag har läst boken.
Den är bra, inte bara för att den beskriver de tyska civilas lidanden utan för att den är otendentiös. Den beskriver sakligt den sovjetiska propagandaapparaten som låg bakom soldaternas uppträdanden i Tyskland- och den tar också upp hur enskilda ryska soldater uppoffrade sig för de civila osv.
Boken är otäck- den tar upp sidor av krig som vi gärna väjer för- nämligen att civilbefolkningen ofta drabbas hårt.
Om jag ska komma med någon kritik så är det möjligen att Sennerteg inte tillräckligt förklarar varför de sovetiska ubåtarna sänkte många fartyg. När man valde att evakuera vissa områden spelade fartygstransporter en viktig roll- men då tyskarna valde att evakuera militärer samtidigt som man evakuerade civila så såg de sovjetiska styrkorna båtarna som fientliga föremål. Med dagens terminologi hade vi sagt att tyskarna valde att ha mänskliga sköldar på sin båt för att kunna föra ut militär personal.
Om vi bara läser att de ryska ubåtarna sänkte en massa fartyg med civilbefolkning på så framstår de ryska trupperna som mer hänsynslösa än vad de verkligen var- å andra sidan vill jag nog hävda att det är en omöjlighet att föra ett krig "snyggt".
Men den här boken är inte bara bra, den är en perfekt present också!
mvh