Holland & färgen orange

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Holland & färgen orange

Inlägg av Olof Larsson » 4 juni 2002, 19:38

Jag undrar om det är någon här som vet varför holländarna har en fableisé för färgen orange. Det jag tänker på är bl.a. det faktum att orange är "den holländska färgen" som man bl.a. bär på olika sportsevenemang samt Boernas Orange Fristaden-Orange Vrystaat.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 juni 2002, 19:45

Vexillogen Johan rycker in! Den orange färgen kommer efter dynastin Oranien, som hade färgerna orange-vit-blå. Senare ändrades färgen orange till röd, antagligen beroende på att man ville protestera mot Oraniens maktposition. Orange är en färg som även bleks lätt, plus att den inte syns så bra på hav, det är antagligen därför har Nederländerna färgen röd istället. Det kungliga standardet har dock fortfarande orange med, ett blått kors på orange bakgrund, plus några släktsymboler. Hittade nu ännu en teori, att en ny teknik för att tillverka orange färg resulterade i en mörkare nyans, nästan röd.

Nästan allt man vill veta om flaggor kan man hitta på dessa två länkar:
http://www.fotw.net/
http://www.flaggenlexikon.de/ (har en mycket bra funktion som låter dig leta dig fram till en flagga du sett, men inte känner igen)

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 juni 2002, 19:59

Och det är därför ett gäng kubbförsedda herrar springer runt och kastar gatsten på brittisk militär och RUC på Nordirland.
En av familjen Oranien var nämligen med och besegrade de katolska trupperna...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 juni 2002, 02:05

Tack så mycket.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 5 juni 2002, 11:18

Som en liten kuriositet kan man nämna att morotens färg faktiskt härstammar från holländarnas favoritfärg, d.v.s. de färgade denna rotfrukt för att den skulle bli i deras nationalfärg. Alltsedan dess har moroten varit orange, fast den ursprungligen är lila.
Hur och exakt när man förändrade denna färg på moroten har jag dock tyvärr inga uppgifter på.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Wilhelm av Oranjen

Inlägg av Stefan » 7 juni 2002, 13:58

En av familjen Oranien var nämligen med och besegrade de katolska trupperna...

- Juste. Jag kan inte alla de exakta detaljerna, men Holland hamnade ett tag under de spanska Habsburgarna, jag antar att det var som resultat av något giftermål eller dylikt.
Och Habsburgarna upplevdes inte som några milda herrar, snarast tvärtom.

Så när holländarna reste sig mot spanjorerna, fick de hjälp och ledning av denne hertig Wilhelm av Oranjen som visade sig vara en av tidens mest geniala fältherrar. (Det jag inte minns på rak arm är hur denne Wilhelm kom med i det hela). Alltnog, efter hårda strider blev spanjorerna tillbakaslagna, och Holland blev fri. Eller om man så vill:
Wilhelm av Oranjen gjorde det möjligt för det moderna Holland att bli till. Sedan dess är huset Oranje och orange-färgen holländarnas favoriter.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 7 juni 2002, 17:40

Någon som har tips på en bra sida om Wilhelm och hans fälttåg?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Wilhelm av Oranjen på internet

Inlägg av Stefan » 7 juni 2002, 20:16

Om Wilhelm på internet: jag hittade inget bra vid en hastig sökning; det blir förvirrande bl.a. eftersom huset Oranje har tydligen varit det härskande huset i viss mån sedan tidernas begynnelse, och definitivt efter Wilhelms segrar - så än in i våra dagar. Och varannan prins heter då Wilhelm...

Andra stavningar är Willem, Orange, Nassau, upproråret är 1568. Sök på de alternativen så lär du hitta något så småningom...

Willems av orange-nassau härförartakter nämns litegrann av
Clavell i hans stora bok Shogun.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 19 juni 2002, 00:39

Jag läste en artikel i Aftonbladet där frågan om länder färgen på tröjor nämdes.

Frågan var varför Italien har blåa tröjor i alla sportavangemang trots att dom inte har färgen blå i flaggan.

Svaret var att det Italienska kunga huset har blå färg i sitt vapen. Pga av sitt samröre med en känd diktator i Italien så var dom tvungen att 1945 lämna italien och bor nu i Frankrike och är i lag förbjuden att beträda Italiensk mark.

Det som också nämdes var att det fanns många länder som använde sitt kungahus färger istället för flaggans färger, ett land som är typiskt för det är Holland som via sin Oranga färg inte bara representerar Holland men även dess kunghus :D

Lewenhaupt
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2002, 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Lewenhaupt » 19 juni 2002, 00:47

De bor väl i Schweiz, inte Frankrike. 95% säker på detta.
Achtung Spitfire!

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 19 juni 2002, 02:16

Du har nog rätt där. Glöm Frankrike. Jag var lite väl snabb där.

:P

Skriv svar