Hur ska man skydda vår historia?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 december 2004, 00:28

Även Stockholms universitets bibliotek verkar ha plundrats på värdefulla böcker av samme bibliotekarie som begick stölderna på Kungliga Biblioteket:

Bokstölder även på universitetsbiblioteket.

Dessutom har ju mannen ifråga bitit i gräset med en smäll, varför det verkar bli ännu svårare att få klarhet i vad som egentligen har hänt. :(

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2005, 16:31

Inte förfalska vår historia

När vi läser äldre böcker så måste vi förstå deras tänkande, om de inte haft fel som senare forskning eventuellt visar.

Bevarande av arkiv som finns.

Utökning av eventuell kunskap om olika arkiv redan under grundskoletiden.

Förstå hur de olika arkiven har att ger.

Där är mina bidrag. :)

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 november 2005, 19:00

Ett inlägg utanför ämnet har tagits bort. Detta är inte en tråd avsedd för opinionsbildning, utan för diskussion kring metoder.

Mvh Petter

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 19 november 2006, 04:55

Efter att ha läst ovannämnda inlägg så är min uppfattning att största problemet med stölder är de fynd som redan grävts upp/finns tillgängliga, dvs från kyrkor, museer, bibliotek odyl. Hur vanligt är det egentligen med gravplundringar? Är det bara så att de inte uppmärksammas eller är det så att det är enklare att hämta redan sorterat material än att mer eller mindre slumpmässigt gräva?

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re:

Inlägg av leifhh » 6 maj 2009, 13:19

pandersson2 skrev:Efter att ha läst ovannämnda inlägg så är min uppfattning att största problemet med stölder är de fynd som redan grävts upp/finns tillgängliga, dvs från kyrkor, museer, bibliotek odyl.
Det är lite olika problem och hanteras väldigt olika av polisen. Det som redan finns på museer/bibliotek/etc och försvinner kan rubriceras stöld. Då vet man (förhoppningsvis) vad som försvunnit och med lite tur kan man speca när det skett. Plundring i fornlämningar faller under fornminneslagen, det stora problemet är då bevisbördan eftersom vi av naturliga skäl inte vet vad som försvunnit.
pandersson2 skrev:Hur vanligt är det egentligen med gravplundringar? Är det bara så att de inte uppmärksammas eller är det så att det är enklare att hämta redan sorterat material än att mer eller mindre slumpmässigt gräva?
Här finns flera olika svar/orsaker. Jag kan lista några:
-Det går inte att få fram vettig statistik fårn polisen eftersom brotten ofta rubriceras på olika sätt
-Många arkeologer har sett spår av plundring men inte anmält dessa, man har en vag uppfttning at det inte spelar någon roll om man gör ne anmälan.
-Spåren upptäcks väldigt sällan.
-Plundrarna kan var ytterst systematiska i sitt tillvägagångssätt.

Själv har jag polisanmält ett dussintal metalldetektoringrepp i fornlämningar. Ofta har det rört sig om att man gett sig på väl kända och framför allt välröjda gravfält med parkering invid ch snygga skyltar.... Polisen har inte ens utrett ärendena efterom det inte i något fll funnits någon misstänkt. I de fall någon dömts för att ha använt metalldetektor på fornlämningar så har man tagit dem på bar gärning. Se även: http://www.jkpglm.se/arkeologi/manadens ... ember.html

Allt som grävs fram hamnar inte utomlands, det finns gott om metalldetekterat svenskt material till salu på t.ex. tradera och blocket. Bloggade om problemet för ett tag sedan: http://arkeologivast.blogspot.com/searc ... /plundring

Skriv svar