Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 25 mars 2018, 17:49

jean-jacques skrev:Nu måste jag skynda mig så att jag kommer före Femtiotrean: Liljendal i Finland.
Det är helt rätt. Vapnet komponerades av Gustaf L. Backman och antogs 14 september 1954. Det anknyter till adelsätten Berendes och till ortnamnet. Kommunen upphörde vid årskiftet 2009/2010 då den uppgick i staden Lovisa. Liljendals 1 467 invånare var till huvuddelen svensktalande (77%).

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 25 mars 2018, 19:23

Okay, vem vilar i gravkoret?
DSCF6277 - Copy.JPG
DSCF6277 - Copy.JPG (55 KiB) Visad 519 gånger

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 28 mars 2018, 16:23

En av våra stora personligheter. Läkare, naturvetenskapsman, diktare, ämbetsman... Släkten lever fortfarande kvar, men är ganska fåtalig.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 28 mars 2018, 17:15

Jag borde kanske skämmas:

Bild

"Geheimerådet, vice ordförande i ekonomidepartementet, herr Gustav Hjärne upphöjdes i friherrligt stånd 5.5.1841 och introducerades 31.5.1843 under nr 34. Ätten utgick på manssidan 27.10 1880 och helt och hållet 2.10.1905."

Men vi befinner oss inte i Riddahuset i Helsingfors utan i Sverige och i Bromma kyrka:

Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urban_Hj%C3%A4rne

Blasonering:
". . . En blå skiöldh och dheruthi en bandevis stält båth af gull, på bakstammen me i fiädrar zirat, hvilket är det rätta gamla Hiärne vapnet, men nu blifva på ömse sijdor om båten tillökte tvänne silfverfärgade strömmar, hvarmed bemärkas dhe af honom först upfundne mineral vatn här i rijket. Öfverst i det vänstra hörnet af skölden står en siuuddad stierna af gull. . ."

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 28 mars 2018, 19:07

Det är rätt: Urban Hjärne. När jag gick i skolan fick vi lära oss att han satte stopp för häxprocesserna i Sverige; han var sekreterare i statens trolldomskommission och kunde visa att "bevisen" mot de anklagade kvinnorna inte var några giltiga bevis utan bestod av en blandning av suggestion och obekräftade rykten. De brända "häxorna" var således oskyldiga. Men nyare forskning har visat att Hjärne inte var ensam om denna syn. Både trolldomskommissionens ordförande (hovrättspresidenten Gustas Rosenhane, som är en intressant person i svensk litteraturhistoria) och flera av dess ordinarie medlemmar var drivande i denna fråga - men Urban Hjärna fick naturligtvis, i egenskap av sekreterare, skriva ihop själva slutrapporten.

Bromma kyrka är för övrigt en av de charmigaste kyrkorna vi har här i Stockholm. Den är byggd i slutet av 1100-talet och innehåller en hel del fina målningar. Och, som sagt, det Hjärneska gravkoret. Fotot av vapenskölden har jag tagit själv. Men innan jag lade ut det på detta forum kontrollerade jag att Googles bildsökningsfunktion inte skulle hitta det.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 29 mars 2018, 08:59

Blasonering på litet modernare svenska och med mer giltiga heraldiska termer: i blått fält en balkvis ställd båt av guld med (tre gröna) påfågelfjädrar i bakstammen, mellan två av vågskuror bildade balkar av silver (strömmar), och ovan åtföljda av en sjuuddig stjärna av guld.
http://www.wermlandsheraldik.se/adel/hjarne_a.htm

Det småroliga är att stenhuggaren(?) har gjort det samma med stjärnan som tecknaren gjorde med Musse Piggs fingrar. När jag sökte bilder med "blasonering båt vågskuror sexuddig stjärna" det blev ingen napp!

En ny fråga följer efter dröjsmål...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 29 mars 2018, 18:09

Bild

Ett, två, tre..sjuuddig stjärna - som jag antar är ganska ovanlig, medan en sexuddig stjärna är heraldiskt sett en helt normal stjärna?


Men nu försöker jag någonting nytt, inspirerad av jean-jacques som vill undvika vapen som kan lätt bildsökas. Jag har trollat bort två sköldemärken, eller närmare sagt ett och samma föremål av guld och silver på båda sidor.
kvissvapen.png
kvissvapen.png (58.25 KiB) Visad 480 gånger
Om ni kan gissa föremålet, så kan ni lätt hitta vapnet - men om ni kan gissa *var* ni kan hitta vapnet, så finner ni snart också föremålet! Tror jag...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 31 mars 2018, 21:20

Knepigt... Jag har hittat ett kommunvapen med blått fält och en gyllene balk (Sollentuna) - men ett kommunvapen kan ju inte ha en kunglig krona. Och så har jag hittat ett vapen med gyllene fält och en blå balk och med en kunglig krona, nämligen HMS Plejad - men det är ju omvända tinkturer jämfört med Femtiotreans vapen. Och ska det vara en balk, egentligen? Det kanske ser mer ut som en sträng? Nej, jag ska leta lite till på statliga myndigheter...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 1 april 2018, 01:49

Det är en balkvist ställd sträng.

En annan skillnad mot HS Plejads vapen är att stjärnbilden är på balken, men i kvissvapnet är de mysteriöst försvunna sköldemärkena i fältet.

Den kungliga kronan är mycket riktigt nyckeln till det rätta svaret, men om man inte har tillgång till källlitteratur eller envist vägrar googla eller söka lämpliga kategorier i wikimedia kan det bli mycket knepigt, näst intill omöjligt för en människa utan encyklopediskt minne.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 1 april 2018, 14:14

Äntligen! Efter idogt googlande - det var inte lätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Skaft%C3%B6_(M13)

Nej, det tycks vara något konstigt med länken; jag lyckas inte klistra in den. HMS Skaftö ska det i alla fall vara, och föremålen på varsin sida om strängen är spjut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Hans » 1 april 2018, 14:54

jean-jacques skrev:Äntligen! Efter idogt googlande - det var inte lätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Skaft%C3%B6_(M13)

Nej, det tycks vara något konstigt med länken; jag lyckas inte klistra in den. HMS Skaftö ska det i alla fall vara, och föremålen på varsin sida om strängen är spjut.
När länken slutar med parentes blir det fel.

Klistra in den som länk.

Citera mitt inlägg ser du hur man gör.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 2 april 2018, 08:47

Svaret är rätt. Om min fråga var inte bara knepig utan också innovativ och banbrytande på ett roligt och intressant sätt kand jag inte sjäv bedöma.

Vi har i alla fall lärt oss att (alla?) svenska flottans fartyg har sina egna vapen och att dessa sköldar är krönta med en sluten kunglig krona. (Här ligger en logisk följetångsfråga begraven, tror jag.

Jean-jacques kan troligtvis nämna fler av hans majestäts skepp som han kunde tidigare ha gjort och nu ger han oss en ny heraldiskt fråga som - måste man anta - inte går att svara utan att faktiskt ha en aning!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 2 april 2018, 10:43

Det var en mycket innovativ fråga. Här kommer en ny:

Finns det någon påve som har haft insekter i sitt vapen - och i så fall vem?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 2 april 2018, 19:09

Svar ja.

Det finns många vägar till det rätta svaret: man kan kolla Wikimedia Commons. Kategorier som "Papal Coats of Arms" eller "Insects in Heraldy" skulle visa sig värdefulla som hjälpmedel.

Man kan boka en resa till Rom. Vad är en visit i den eviga staden utan att se Palazzo Barberini? Ingenting värd!

Man kan helt enkelt läsa mycket om ämnet genom åren och har man en bra minne så blir man eventuellt en allvetare inom området och kan svara på nästan alla frågor i heraldikkvizzen. Risken finns att andra, mindre begåvade människor anser att du är en HÖP, heraldiskt överintresserad person.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Barberini_family
https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Urban_VIII
http://www.spazioarticolonove.com/2017/ ... no-ronzio/

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 2 april 2018, 21:59

Rätt: Påven Urban VIII har tre bin i sitt vapen. Och visst är det en ståtlig vapensköld som pryder fasaden på Palazzo Barberini. Jag har varit där!

För övrigt, och helt beside the point: Om ni läser artikeln i Wikipedia om Palazzo Barberini kan ni observera att den refererar till en artikel i en vetenskaplig tidskrift skriven av en viss Sir Anthony Blunt. Han var en framstående engelsk konstvetare, som bl.a. var chef för HM Drottningens konstsamling. En högt betrodd person, således, som bl.a. blev adlad för sina insatser. Men han hade hjort farliga bekantsskaper under sin studietid i Cambridge och avslöjades sedermera som en sovjetisk spion...

Femtiotrean har frågan.

Skriv svar