Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av KoteGaeshi » 17 juli 2017, 23:25

[ˈsxraːvə(n)ˌɦaːɣə] ?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 18 juli 2017, 11:55

Bra gissning! Men jag frågade ju om en familj, inte om en stad. Jag vill dock ge dig en komplimang för ditt goda nederländska uttal.

Ditt svar ger dock anledning till en liten utvikning om hur man framställer fåglar i heraldiken. Den Haag (eller 's Gravenhagen, som KoteGaeshi säger) har en fågel med en orm i näbben - och orm i näbben betyder stork. En struts framställs med en hästsko eller en ring i näbben. Här är det fråga om en helt annan fågel, som avbildas hållande en sten i sin ena klo: tranan. Tranan omed en sten symboliserar vaksamhet; om tranan somnar, tappar han stenen och vaknar av detta.

Se på staden Tranås, eller på Justitiekanslern, så ser ni tranor med stenar i klon.

Jag medger att det inte är så lätt att se stenen på det vapen jag har avbildat ovan - den är ganska liten och ynklig - men en trana är det i alla fall. Vilken familj har en trana i vapnet? Sedan kan man säga, att det viktigaste inte är den lilla sten tranan har i klon, utan det den har i näbben. Det är inte något heraldiskt attribut, i likhet med storkens orm eller strutsens hästsko, utan någonting helt annat - någonting som ger en ledtråd till familjens namn. Men vapenskölden är i så dåligt skick att man knappast kan se vad tranan har i näbber - jag återkommer till detta. Några gissningar?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 juli 2017, 09:31

Ett tips: man kan fråga sig om det är en adlig familj. Svaret är: Njaa... det råder nog delade meningar om den saken. Ett är i alla fall säkert: man kan inte hitta familjen i Adelskalendern, och inte heller i Ranekes Svensk Adelsheraldik. Och det är lite konstigt, för det handlar i alla fall om en av Sveriges rikaste och mest inflytelserika familjer på 1700-talet.
På flera ställen i Sverige finns det vackra byggnader som har ägts av någon medlem av familjen. Och på dessa byggnader kan man ofta se vapnet med tranan. En trana som har en - ja, vad är det nu? - i näbben.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Schwemppa » 19 juli 2017, 09:43

En gräshoppa, kanske. :)

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 juli 2017, 12:25

Se där! Now we are talking. Och vad heter gräshoppa (eller snarare syrsa) på italienska?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 19 juli 2017, 17:53

Cavalletta - men det är inte släktet Cavalli-Björkman :D
påbordet.jpg
PS jean-jacques gick verkligen inte över ån efter vatten :lol:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 19 juli 2017, 17:57

1780.jpg

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 juli 2017, 18:15

Cavaletta? Betyder det gräshoppa på italienska? Hmm... mina kunskaper i det språket måste vara en smula bräckliga... finns det inte något annat ord? Ett ord som har mer likhet med namnet på en känd svensk 1700-talsfamilj?

Kolla inte på "gräshoppa", utan på "syrsa". Då får ni fram ett ord som dessutom är namnet på en nutida italiensk politiker. En ganska kontroversiell sådan, om jag förstått saken rätt. Och om man tar bort den sista bokstaven så får man namnet på den svenska familjen. En familj vars vapen finns på den ostindiska servisen som Femtitrean visar en bild på. Och det är helt naturligt att den familjen har en ostindisk servis, eftersom den var en av de strörsta aktieägarna i Ostindiska Kompaniet.

Dessutom ägde familjen den herrgård, vars port syns på Femriotreans andra bild. En person som vi har talat om lite tidigare här i quizet, nämligen Per Adolf Tamm, gifte sig med en flicka ur syrse-familjen och blev så ägare till herrgården - ja, till hela bruket. Det var ett riktigt klipp.

Jag antar att femtiotrean redan har identifierat familjen - men för dem som inte vet vilken familj som avses krävs det nog att vi får namnet utskrivet...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 20 juli 2017, 10:51

Jag att antar att Schwemppa hade identifierat familjen - antingen därför att han hade besökt Österbybruks herrgård eller därför att han hade googlat "vapensköld trana näbben" - men ville eller kunde inte av någon anledning ta quizzansvaret.

Det var en mycket bra fråga! Man gick på felspår men trots att man snart visste det fortsatte man därför att det blev så intressant...

Grässhoppa är antingen cavalletta eller om man talar om vissa arter eller i vissa sammanhang locusta på italienska. Men det är ju en syrsa som tranan har i sin näbbe och syrsa är grillo på italienska.

"Ostindiska Kompaniets ägare Claes Grill förvärvade bruket 1758. Under de grillska epoken uppfördes de nuvarande herrgårdsbyggnaden. Herrgården stod färdig 1780 och utgör tillsammans med de redan 1735 färdigställda flyglarna ett välbevarat monument från den norduppländska järnhanteringens storhetstid."

Bilden av den praktfulla ostindiska servisen med det grillska vapnet, en trana med ena benet lyft och med en syrsa i näbben, är ritad av Christian Precht för Claes och Anna Johanna Grill, beställd genom Swenska Ost-Indiska Compagniet på 1740-talet och finns på Nordiska Museet


PS Om man blir nyfiken och googlar "stemma famiglia grillo", hittar man två talande vapen:

Bild

Del Grillo
Blasonatura: Di rosso alla banda d'argento caricata di un grillo nero posto in banda

Bild

Grillo
Blasonatura: Di rosso alla banda d'oro carica di un grillo al naturale posto nel senso della banda

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 20 juli 2017, 13:47

Intressant. Och politikern Beppe Grillo - tillhör han någon av dessa familjer?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beppe_Grillo

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 20 juli 2017, 15:03

Ingen aning, men troligtvis inte. Han är född i Genua där familjen äger ett företag i metallbranschen och släktet med vapenskölden Grillo härstammar från Genua men det är allt jag vet.

En fråga som borde inte vara alltför svår eller komplicerad - men som jag hoppas kan ses och njutas som en fortsättning av samma tema:
vackertmenslitet.jpg
Det räcker inte att lämna Stor-Stockholms gränser bakom sig, man måste resa utomlands för att befinna sig i rummet. Men man måste inte vara en heraldisk nörd eller storintresserad i släkt- eller arkitekturhistoria för att igenkänna sköldemärket!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 21 juli 2017, 09:14

Jaha, då har vi förflyttat oss från norra Upplands granskogar till Lombardiets bördiga slätter. Vi är i Milano, hos släkten Visconti. Sedan tog släkten Sforza över Milano, på samma sätt som släkten Tamm tog över Österbybruk: Den förste hertig Sforza gifte sig med dottern till den siste hertig Visconti.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 21 juli 2017, 11:57

Antagligen är odet "biscione" helt oöversättbart - eller kanske är det bara så att man har inte behövt ett ord därför att ett sådant odjur förekommer i heraldiken endast här?

http://www.gnomi.org/araldica-del-bisci ... -visconti/
https://autorevue.at/autowelt/die-myste ... omeo-logos
http://jalopnik.com/alfa-gives-us-the-o ... 1627173581

Var så god, jean-jacques!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 21 juli 2017, 19:01

Här är en bild som jag har tagit i någon gammal kyrka. Vilken familj?
vapen.JPG
vapen.JPG (117.19 KiB) Visad 621 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 22 juli 2017, 08:17

I blått fält ett lejon av guld?
I fält av guld en röd båt. Sture Svarting?
I fält av silver en blå .....?
Hjärtesköld: I fält av silver en blå bjälke...tre röda baggehuvuden?
Sköldhållare: Tillbakaseende röda gripar?

Skriv svar