Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 3 februari 2017, 09:14

En länsstyrelse är ju en statlig myndighet, så det borde vara en statlig, d.v.s. kunglig krona, alltså en sluten krona eller bygelkrona - som jag har nu lärt att det heter.

Vapenskölder förekommer ofta med olika så kallade rangkronor beroende på vem som får använda det. Det finns bland annat stadskrona, hertigkrona och statlig krona.

"Stockholms länsvapenNär skölden som utgör till exempel Stockholms länsvapen är krönt med den statliga kronan, en kunglig bygelkrona, bildas vapnet för Länsstyrelsen i Stockholms län. Kronan symboliserar att det är en statlig myndighet. Enbart Länsstyrelsen får använda länsvapnet kombinerat med den statliga kronan." http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/S ... vapen.aspx

Bild

PS Kronan vi ser på Frendrikshamns vapen är en kungakrona, men jag blir inte riktigt klok på Helsingfors vapen: är den är hertiglig krona - som bara ser ut som vad i Sverige kallas en adlig krona?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 4 februari 2017, 19:49

Vi tar en snabbis medan vi väntar på tyskaorden.

En viss stad har låtit en reklambyrå "förnya" sitt vapen:
horribelt.jpg
horribelt.jpg (16.76 KiB) Visad 1140 gånger
Vad heter staden? Bonuspoäng för varje horribilitet du hittar!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 5 februari 2017, 21:34

Som trägen Finlandsfarare känner man ju igen Åbos vapen. Jag ser två fel (bortsett från att den ljusblå färgen inte är riktigt bra - men det kanske bara beror på en dålig reproduktion?): Dels ska ju kronan vara av guld, dels har jag för mig att Ave Maria-monogrammet också ska vara i guld.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 6 februari 2017, 08:13

Bild

Enligt stadens kommunikationschef är den nya turkosblåa färgnyansen mer "tidlös och avspänd". Jag antar att hon menar att den gamla på något sätt bunden till en viss historisk tid och för stel och formell. Nyansen går också bättre "med de andra nyanser i stadens nya färgpalett" och "stöder det nya, lättare framställningssättet med vilket staden skall marknadföras". Den nya logotypen - det gamla skall användas fortfarande i "officiella och högtidliga sammanhang - "lever i tiden och ser framåt mot framtiden".

"Nytt, fräscht. Och enfärgat. Så går det att beskriva Åbos nya stadsvapen. Staden skriver i ett pressmeddelande att man ”förenhetligar sin visuella framtoning och börjar använda det historiska kronvapnet i all sin kommunikation och marknadsföring”. I och med det har man låtit designbyrån Satumaa göra en ny version av den klassiska vapenskölden, som grundar sig på ett medeltidssigill från 1309.
– Tack vare den enhetliga profilen kan man förstärka den kommunikativa effekten, öka igenkännligheten och spara kostnader, och hjälpa stadsbor och intressentgrupper att identifiera stadens tjänster och uppfatta staden som en helhet, säger Åbos stadsdirektör Aleksi Randell."
http://www.abounderrattelser.fi/news/20 ... apnet.html

Heraldikern Tom Bergroth, som fungerat som heraldiskt sakkunnig för Åbo stad sedan 1984, blev inte tillfrågad i ärendet. kände sig sidsteppad och anförde kritik mot slutresultatet som också orsakade en del debatt och upprörda känslor hos allmänheten.

Det ser inte heller bra ut hur kronan liksom svävar över vapnet...


Det är din fråga, jean-jacques!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 6 februari 2017, 13:01

"tidlös och avspänd"
"stöder det nya, lättare framställningssättet med vilket staden skall marknadföras"
"lever i tiden och ser framåt mot framtiden".

Jag antar att en kommun behöver två konsultbyråer: en som designar det nya vapnet, och en som producerar den text som ska motivera det nya vapnet. Eller klarar kommunpolitikerna att själva åstadkomma sådant trams? Eller: det kanske finns ett datorprogram som producerar sådan text automatiskt?

Jag återkommer med en fråga när jag har lugnat ner mig...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 6 februari 2017, 18:36

Femtiotrean skrev:En länsstyrelse är ju en statlig myndighet, så det borde vara en statlig, d.v.s. kunglig krona, alltså en sluten krona eller bygelkrona - som jag har nu lärt att det heter.

Vapenskölder förekommer ofta med olika så kallade rangkronor beroende på vem som får använda det. Det finns bland annat stadskrona, hertigkrona och statlig krona.

"Stockholms länsvapenNär skölden som utgör till exempel Stockholms länsvapen är krönt med den statliga kronan, en kunglig bygelkrona, bildas vapnet för Länsstyrelsen i Stockholms län. Kronan symboliserar att det är en statlig myndighet. Enbart Länsstyrelsen får använda länsvapnet kombinerat med den statliga kronan." http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/S ... vapen.aspx

Bild

PS Kronan vi ser på Frendrikshamns vapen är en kungakrona, men jag blir inte riktigt klok på Helsingfors vapen: är den är hertiglig krona - som bara ser ut som vad i Sverige kallas en adlig krona?
Det är helt rätt länsstyrelsen har rätt att föra en kunglig krona.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 6 februari 2017, 20:19

Vad är det för speciellt med detta vapen?
vapen (3).jpg
vapen (3).jpg (22.35 KiB) Visad 1112 gånger

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 8 februari 2017, 15:26

Ett tips: det är ett svenskt vapen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 8 februari 2017, 19:37

Det äldsta svenska vapnet, tillhörande stormannaätten Boberg från Östergötland, med tillnamnet Hjorthufvud. Släkten hade betydande besittningar i Värmland. Vid arkeologiska utgrävningar av Saxholmens borg i Ölme har man hittat ett dräktspänne med ättens vapenbild (en fransk lilja mellan två hjorthorn).

Det andra som är speciellt att vi har ett vapen utan tinkturer. Utan pigmentrester, bildligt bevis eller skriftliga källor kan man inte blasonera...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 8 februari 2017, 22:46

Rätt! Boberg-vapnet är det äldsta kända familjevapnet i Sverige. Trist att vi inte vet något om tinkturerna - men med en god portion tur kan man kanske hitta någon tidigare överkalkad målning i någon kyrka som visar tinkturerna. Det är dock inte särskilt troligt.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 9 februari 2017, 07:47

Vi söker någonting jag har sett så att säga "livslevande". Det är inte ett vapen, men ändå ett heraldiskt emblem:
liljapåtyg.jpg
liljapåtyg.jpg (8.44 KiB) Visad 1083 gånger
???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2017, 06:32

Emblemet tillhör en levande, men icke-svensk, organisation som är egentligen inte ens ett halvt sekel gammal, men ändå ett slags spin-off från en äldre internationell organisation.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 10 februari 2017, 15:39

Tjaa... det röda korset för ju tankarna till Heliga Gravens Orden - men då saknas de fyra småkorsen i hörnen. Och liljan känner jag inte igen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2017, 16:04

Det är inte ett jerusalemkors och ingenting saknas. Förhållandena mellan de olika delarna ser kanske lite konstiga ut, men det finns ett orsak: man ville inte ge upp det gamla korset men ville undvika gräl eller en juridisk tvist och därför använde man sig av lite originell formgivning.

Sak samma med den förnyade liljan - som också påstods symbolisera en av människonaturens egenskaper.

En egenskap som antagligen finns redan hos unga människor...

PS Emblemet kan också se ut som nedan; heraldiskt är skillnaderna ju minimala - om de alls eksisterar:
liteolikt.png
liteolikt.png (3.23 KiB) Visad 1067 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5635
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2017, 07:35

Liljan är egentligen symbolen för den ursprungliga organisationen eller i dag den internationella moderorganisationen, kryckkorset för den nationella organisationen (som man alltså lämnade närr man kunde inte acceptera att den nationella organisationen hade "moderniserat sig" i en principfråga).

Skriv svar