Jarlens sekel

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Jarlens sekel

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 23:02

Provocerar kanske lite? Men varför är denna bok SÅÅÅ bra?
UrsusRex skrev:Tänkte börja med citatet på omslaget.
Jan Guillou skrev: Det man inte vet om 1200-talet efter att ha läst boken är faktiskt inte värt att veta.
Experten har uttalat sig :wink: (En annan fråga..men många irriterar sig på sakfel i Guillous böcker.....men han skriver skönlitteratur!!!! )

Sedan Jarlens sekel då;

Boken verkar vara en allrådande källa på skalman. Dick Harrison och hans jarlens sekel är SERIÖS historia till skillnad från andra populärvetenskapliga böcker....... ungefär så uppfattar jag det ofta.

Självklart var jag tvungen att köpa boken och nu har jag läst den.
Vad jag undrar är varför denna skulle vara så mkt bättre än annan populärvetenskaplig litteratur? För att han är Docent vid Lunds universitet och boken förmodligen används i undervisningen?

BOKEN ÄR BRA missförstå mig inte! Men inte så allenarådande bra som jag fick intryck av efter debatter på Skalman.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Inlägg av Anckarström » 1 november 2003, 23:36

Tycker inte att den är 'så' bra. Föredrar Peter Englund rent litterärt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 november 2003, 00:31

Jag tycker att boken är en av de bäsat historieböcker, ja fack-litteratur i allmänhet, som jag läst. Varför vet jag inte, jag gillar helt enkelt Harrisons sätt att förklara och hans urval.

/DK M

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 2 november 2003, 05:52

Dick Harrison är väl sen en tid tillbaka professor i historia vid Lunds universitet? För övrigt Annos historielärare. :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 2 november 2003, 13:00

Problemet är väl att vi inte har litteratur om folkvandringstid och medeltid där bäst före datum gått ut. Inget ont om tidigare litteratur men det är bra när vår tids historiker, då och då, sammanställer tidigare verk i populärvetenskaplig form. Att Harrison, tillsammans med Mats. G. Larsson (båda lundaakademiker... hmmm), varit först ut på plan är bara trevligt, då de båda kan skriva för en större publik.

Skriv svar