Peter Englund

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Lewenhaupt
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2002, 15:29
Ort: Stockholm

!

Inlägg av Lewenhaupt » 27 maj 2002, 21:04

:idea: Jag läste Poltava av PE och somnade.
Herman Lindquist och Heidenstam är konungar!
Förstå mig inte fel, Peter är duktig men drog ut för mycket på texterna.

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Re: !

Inlägg av Don Ezy » 28 maj 2002, 11:38

Lewenhaupt skrev::idea: Jag läste Poltava av PE och somnade.
Herman Lindquist och Heidenstam är konungar!
Förstå mig inte fel, Peter är duktig men drog ut för mycket på texterna.
Hmm. Hur kan man intressera sig för historia om man somnar av att läsa Peter Englund. Då kan det inte bli mycket läst, förutom journalisten och bilderböcker. Eller?
Tu trembles, mon coeur?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 maj 2002, 12:58

Peter Englund är ett utmärkt val till svenska akademin, tack vare sina litterära verk.
Om vi nu ska tala om folkkära historiker så måste utan tvekan Peter Englund vara den störste under 80-, 90 och 00-talet. Till hans största förtjänst ligger förstås det faktum att han - likt ingen annan - gjort den svenska stormaktstiden rumsren och att man nu utan att kallas för diverse mindre tilltalande tillmälen kan säga att man är intresserad av denna tid.
Hans bok Poltava var utan tvekan en vändpunkt inom svensk litteratur, och det är idag inte alls ovanligt att finna böcker om historia ligga på topplatser på försäljningslistorna.

Herman Lindqvist har förstås surfat på denna våg av populäritet som Englunds böcker trots allt haft - jag skulle utan tvekan kunna säga att hans böcker och serier om svenska kungar aldrig överhuvudtaget gjorts om inte Englunds böcker blivit så pass populära.

Till Englunds styrka ligger hans intresse för den lilla mannen och inte bara koncentrerat sig på kungar, drottningar och adelsmän. Att han kan upplevas som tråkig har jag lite svårt att förstå - men jag antar att smaken är som baken - speciellt om man nu läst de tjocka och stundtals ganska högtravande äldre verken om stormaktstiden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 maj 2002, 13:09

Är det någon som vet när hans tredje del om Stormaktstiden kommer? Kommer den överhuvudtaget? Om man ska döma av intervallet mellan Ofredsår och Den Oövervinnerlige så kommer det ju ta sju år. Fast å andra sidan, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 maj 2002, 13:56

SVT1
kl: 21:00
Tidsmaskinen
Historisk serie. Del 4 av 7. Spioner. Spionagets historia. Gäster: Historiker Peter Englund och freds- och konfliktforskare Wilhelm Agrell. Programledare: Gunnel Werner. Text-tv 199. Även 30/5 och textat 1/6.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2002, 19:29

Patrik skrev:
Herman Lindqvist har förstås surfat på denna våg av populäritet som Englunds böcker trots allt haft - jag skulle utan tvekan kunna säga att hans böcker och serier om svenska kungar aldrig överhuvudtaget gjorts om inte Englunds böcker blivit så pass populära.
Här trodde jag att du hade fel, men en snabb jämförelse mellan Poltava och den första delen i Hermans serie om Sveriges historia visar att Poltava kom ut 88 och Hermans verk 92.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Peter Englund Krigsspelsdesignern!

Inlägg av JohnT » 28 maj 2002, 20:12

Det visste ni kanske inte.

Hi Hi
en liten ungdomssynd som kom upp till ytan.



Jag kan bara gratulera akademin till ett bra val.


/John T-

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2002, 20:32

Peter Englund har designat ett krigsspel?
Vilket?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 maj 2002, 21:34

Per Andersson skrev:Här trodde jag att du hade fel, men en snabb jämförelse mellan Poltava och den första delen i Hermans serie om Sveriges historia visar att Poltava kom ut 88 och Hermans verk 92.
Titta, man kan ha rätt ibland.:)
Fast man inte sitter och har böckerna uppslagna...yrkesskada...

Etranger
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2002, 20:39
Ort: Småland

Inlägg av Etranger » 28 maj 2002, 21:40

Det som gör Peter Englunds författarskap habilt tror jag är att han har andra referensramar än vad många andra historiker har. Mig veterligen studerade han två år på gymnasiets dåvarande vårdlinje, för att sedan börja om på en annan linje (vilken?). Detta tror jag gör att han, med andra erfarenheter än "broilerforskaren", kan skriva på ett intressant sätt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 maj 2002, 01:06

Per Andersson skrev:Peter Englund har designat ett krigsspel?
Vilket?
Det tror jag inte, men han var jätte förtjust i spelet Europa Universalis 2!(som jag och Johan Elisson också är) :D

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 maj 2002, 07:17

Han var med i den ganska roliga boken "Jag älskar dataspel" av Ana Martinez där han skrev om sitt favoritspel - Civilization. :)
Så han skriver inte bara en massa "seriösa" artiklar.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 29 maj 2002, 08:03

Patrik skrev:Han var med i den ganska roliga boken "Jag älskar dataspel" av Ana Martinez där han skrev om sitt favoritspel - Civilization. :)
Så han skriver inte bara en massa "seriösa" artiklar.
Han skrev en bra recenssion av Europa Universalis i DN. Det var första gången jag hörde talas om honom

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 29 maj 2002, 22:27

Per Andersson skrev:Peter Englund har designat ett krigsspel?
Vilket?
"Holowczyn 1709"
Utgivet på Wellington WG / Swedish Games Prod. 1981

"Peter the Great,
the Defeat of Sweden at Poltava, 1709"
Utgiven i the Wargamer nr 27. 1983


Som sagt, ungdomssynder.

/John T.

Jar Jar Binks
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2002, 13:05
Ort: Sverige

Inlägg av Jar Jar Binks » 29 maj 2002, 23:32

Jag hittade Holowczyn-spelet begagnat för några år sedan. Visste inte att det fanns innan. 30 kr för en sån raritet med kändisanknytning var svårt att motstå. Är det nån här som har spelat det?

Skriv svar