Vad läser du just nu?
-
Torbjörn J
- Medlem
Wooster, jag kan rekommendera I skuggan av ett hjälteland av Charlotta Sjöstedt. Boken tar bland annat upp svenska frivilliga i Norge, kurirtrafiken och arbetet med en svensk frivilligkår för Norge! Som läsare får man följa flera personers upplevelser, en mycket bra bok!
Själv ska jag börja på Fronten närmast Stockholm - svenska Hangöveteraner berättar av Nicolas von Schmidt-Laussitz (redaktör)
Själv ska jag börja på Fronten närmast Stockholm - svenska Hangöveteraner berättar av Nicolas von Schmidt-Laussitz (redaktör)
B Hellqvist:B Hellqvist skrev:Jag har väl haft tur - jag har fått svar från de flesta jag frågat, som Peter Englund, Dick Harrisson, Deborah Lipstadt (hon som blev stämd av Irving) och "Johann Voss" ("Soldat i Waffen-SS"). Min fråga till Browning rörde massakern i Józefów, och om inte fler av bödlarna försökte undvika sin uppgift, baserat på den långa tid det tog att mörda de 1500 judarna.sonderling skrev:Wow, ja verkligen. Har själv samma ovana att maila författare och det tillhör inte vanligheten att de svarar. Nu är man ju nyfiken men vad var frågan förresten?
Vilket svar fick du i från Browning? jag håller nämligen på att läsa klart boken
Boken har mkt hög klass och passar mitt intresse perfekt, klart 5/5 i betyg.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Min fråga var följande (något redigerad):
Svaret var:I'm reading your book "Ordinary Men", and find it a harrowing account on how
thin the veneer of civilization can be. I've just read the chapters about the Józefów massacre, and the images in my head became almost too vivid. But there's one thing that puzzles me, and you must forgive me if I appear too analytical on a matter of such gruesome nature. It is the number of Jews executed contrasted to the time it took and the number of men involved. As there's no information when the shootings in the forest began, I suppose that there were some 10 hrs of "effective" (horrible word considering the circumstances) killing. While there's no information of the distance between the trucks and the places chosen for the executions in the forest, I calculate that the executioners completed two round trips/hour (which would place the spots on average c. 1 km from the trucks). With perhaps 100 men of the 1. Kompanie actively involved after those who didn't want to participate had left, and not counting other "lurkers and shirkers", that would mean that 10 hrs x 2 killed/hr x 100 men = 2000 killed, well above the real total of 1500, and that's not counting the effects of the participation of the 2. Kompanie, which would've reduced the time needed to murder the victims even more. Either some or all my guesses above are off, or it means that even more policemen either dragged their heels or found excuses not to participate in the killings. While it would do little to redeem the battalion, it complicates the picture. I would be very grateful if you could explain what's off in my calculations, and what circumstances made the killings take so long, if c. 80% of two compaines with 140 men each were involved.
My impression from the testimony is that the shooting did in fact go very slowly and the officers fretted about this. We do not know how many trucks were involved in shuttling Jewish victims from the town square to the woods, how long each round-trip, including loading and unloading took, and how long each shooting squad waited to get a new batch of victims. The whole operation, by the standards of experienced killing units, was not efficiently organized. Your calculation that the men involved in shooting would have killed one or two people per hour seems quite reasonable to me.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 19 gånger.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Förutom att jag hela tiden måste plugga igenom mina kursböcker, så försöker jag förtillfället läsa Göran Rystads omfattande biografi om Karl XI. Den verkar vara mycket intressant och lärorik. Sedan håller jag på och läsa in mig på Militärhistoria som jag skall tentera nästa år. Förtillfället försöker jag komma igenom Kriger og Konger - Et streiftog i Nordens militaerhistorie fra Syvårskrigen til den Skånske krig 1560-1680. Har inte tidigare läst så mycket på norska och danska, så det behövs lite tålamod från min sidan.
Bill Bryson, En kortfattad historik över nästan allting. Naturvetenskapernas historier, från dinosaurier till kvantmekanik - som så ofta är det personerna och deras karriärer som står i centrum, och sammanfattas med en lätt och läsbar stil. Har man läst E = mc2 eller Dinosauriejägarna känns såväl stil som material igen.
Möjligen är den lite onödigt lättsam ibland, som när han ideligen kallar folk för "killar", eller vändningar som verkar hämtade ur Liftarens guide... Men det är marginellt.
Möjligen är den lite onödigt lättsam ibland, som när han ideligen kallar folk för "killar", eller vändningar som verkar hämtade ur Liftarens guide... Men det är marginellt.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Håller på med "Tjerkassy 44" av Zetterling och Frankson. Tidvis rätt träig läsning (i stil med "314:e divisionen flyttades från LXXX:e kåren och ersattes med 193:e divisionen, som gick i ställning vid Jobtvoimatjov där den fick täcka en front på 150 km med endast 7000 man", men ibland glimmar det till.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 30 gånger.
Så har man läst klart en av för mig bättre böcker om Tysklands vanliga män.... Exakt vanliga män av Browning. En bok som på ett kusligt sätt beskriver hur vanliga människor blir en del av krigets fasor.
Tyvärr är boken slut på adlibris kan finnas på andra siter.
För en som vill läsa om hur vanliga människor blir en del av dödandet av s.k untermenschen, är detta boken ni ska läsa
Tyvärr är boken slut på adlibris kan finnas på andra siter.
För en som vill läsa om hur vanliga människor blir en del av dödandet av s.k untermenschen, är detta boken ni ska läsa
Jag läste nyligen "Japanese Paratroop Forces of World War II" av Gordon Rottman & Akira Takizawa, definitivt intressant, jag visste inte ens att Japan hade några aktiva fallskärmsförband under kriget.
Just nu läser jag "Batavia's Graveyard: The True Story of the Mad Heretic Who Led History's Bloodiest Mutiny" av Mike Dash. En okänd händelse här uppe i norr men jag misstänker att t.ex. varjag känner till den.
/Marcus
Just nu läser jag "Batavia's Graveyard: The True Story of the Mad Heretic Who Led History's Bloodiest Mutiny" av Mike Dash. En okänd händelse här uppe i norr men jag misstänker att t.ex. varjag känner till den.
/Marcus
-
Christer Bergström
- Medlem
- Kontakt:
Håller också på och läser den. Jag vet inte om den är särskilt "träig". JAg tycker att den framför allt är intressant. Visst, det finns många detaljer i boken - men hur skulle man annars skriva en hel bok om Korsun/Tjerkassy? Det är väl därför man läser en sådan bok?B Hellqvist skrev:Håller på med "Tjerkassy 44" av Zetterling och Frankson. Tidvis rätt träig läsning (i stil med "314:e divisionen flyttades från LXXX:e kåren och ersattes med 193:e divisionen, som gick i ställning vid Jobtvoimatjov där den fick täcka en front på 150 km med endast 7000 man", men ibland glimmar det till.
För min del tycker jag att "Tjerkassy 44" är ett par snäpp vassare än Zetterlings svenska Kurskbok.
Särskilt förtjänstfullt är det att författarna tar upp flygets insatser under slaget - något som annars ofta glöms bort i skildringar av östfronten.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jo, den är bättre än Kurskboken, och den innehåller en hel del intressanta observationer. Vad som är mest överraskande är hur få stridsvagnar tyskarna hade (och hur mycket ryssarna överdriver deras antal i sin litteratur). Det märks att författarna har varit grundliga i sina efterforskningar; notapparaten är väldigt omfattande. Kartorna och det faktum att fotona är utspridda i boken gör den mer lättillgänglig, men om man jämför den med t.ex. "Avgörandets ögonblick" (Tamelander/Zetterling), så känns den trögare att läsa. Fast jag tar mig fram i den, och vill ju veta hur det gårChrister Bergström skrev:Håller också på och läser den. Jag vet inte om den är särskilt "träig". JAg tycker att den framför allt är intressant. Visst, det finns många detaljer i boken - men hur skulle man annars skriva en hel bok om Korsun/Tjerkassy? Det är väl därför man läser en sådan bok?
För min del tycker jag att "Tjerkassy 44" är ett par snäpp vassare än Zetterlings svenska Kurskbok.
Särskilt förtjänstfullt är det att författarna tar upp flygets insatser under slaget - något som annars ofta glöms bort i skildringar av östfronten.
Edit: När boken börjar beröra försöken att bryta inringningen (runt sidan 190) ökar textens intensitet, och det blir definitivt intressant.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Läste under julen Herman Lindqvists Napoleon. Väldigt trevlig att läsa, oberoende vad folk tycker om Lindqvist som historiker så är han duktig berättare.
Hade hoppats läsa fler böcker än det under julen, men så blev det tyvärr inte. Däremot har jag efter nyår läst boken "Så byggdes staden" av Cecilia Björl och Laila Reppen, om hur den svenska stadsbilden har växt fram - blandat med lite introduktion i allt från arkitektur till plan- och bygglagstiftning. Skriven av två arkitekter och med språk därefter, men ändå trevlig och definitivt lärorik. Tar med den här därför att den tar upp historia fast ur ett lite annorlunda perspektiv.
Hade hoppats läsa fler böcker än det under julen, men så blev det tyvärr inte. Däremot har jag efter nyår läst boken "Så byggdes staden" av Cecilia Björl och Laila Reppen, om hur den svenska stadsbilden har växt fram - blandat med lite introduktion i allt från arkitektur till plan- och bygglagstiftning. Skriven av två arkitekter och med språk därefter, men ändå trevlig och definitivt lärorik. Tar med den här därför att den tar upp historia fast ur ett lite annorlunda perspektiv.