Vad läser du just nu?
Läste på två dagar ut "Göteborg under andra världskriget" av Bengt A. Öhnander. Positivt överraskad, visserligen väldigt lite textmassa, mest bilder och "tidningsrubriker" - men boken var stämningsfylld.
Dessutom var den full av anekdoter ifrån kriget, del del saker som man hört förut och en del nytt. Bland det jag inte hört förut var att Hemliga Polisen (nuvarande SÄPO) tidvis låg i Slusshuset vid Trädgårdsföreningen och spanade på tyska konsulatet i Posthuset på andra sidan Fattighusån.
Dessutom var den full av anekdoter ifrån kriget, del del saker som man hört förut och en del nytt. Bland det jag inte hört förut var att Hemliga Polisen (nuvarande SÄPO) tidvis låg i Slusshuset vid Trädgårdsföreningen och spanade på tyska konsulatet i Posthuset på andra sidan Fattighusån.
Zamoyski, Adam - 1812: Napoleons marsch mot Moskva
Mkt bra bok. Först beskrivning av det politiska läget, sedan personerna Napoleon/Alexander. Mängder av ny informatiuon för mig om marschrutter o lägen för de olika lägren att göra stora framsteg. Dock slås jag lite av hur ofta alla fel belyses trots att det är idag....Napoleons missade chansen där o där...Kuzutov var för feg etc men det är samma i alla litterära verk.
Fruktansvärda skildringar av återtåget och framförallt Smolensk, Borodino samt marschen över Berezina som främst tydligen drabbade den civila svansen.
5***** men den inköpta dagboken från Jakob WALTER- Fotsoldat i Napoleons armé tycker jag ännu mer om...
Mkt bra bok. Först beskrivning av det politiska läget, sedan personerna Napoleon/Alexander. Mängder av ny informatiuon för mig om marschrutter o lägen för de olika lägren att göra stora framsteg. Dock slås jag lite av hur ofta alla fel belyses trots att det är idag....Napoleons missade chansen där o där...Kuzutov var för feg etc men det är samma i alla litterära verk.
Fruktansvärda skildringar av återtåget och framförallt Smolensk, Borodino samt marschen över Berezina som främst tydligen drabbade den civila svansen.
5***** men den inköpta dagboken från Jakob WALTER- Fotsoldat i Napoleons armé tycker jag ännu mer om...
-
Martin Månsson
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
bandykullan
- Medlem
Stockholms blodbad av Lars Ericson Wolke, mycket lättläst bok, som går igenom det mest kring blodbadet. Börjar med bakgrunden ända från Magnus Eriksson, gör också en hel del jämförelser med liknande händelser i Europa och vad som skiljer dem åt. Kul också att läsa en genomgång av historikernas debatter om skuldfrågan. Boken kommer överlag inte med några direkt nya fakta, men den ser till att allt finns samlat i en bok.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Wow, ja verkligen. Har själv samma ovana att maila författare och det tillhör inte vanligheten att de svarar. Nu är man ju nyfiken men vad var frågan förresten?B Hellqvist skrev:"Ordinary Men" av Christopher Browning. Ruggig läsning om hur litet steget kan vara från anständig människa till mördare. Jag hade en fråga om boken och mailade professor Browning, som svarade inom 24 timmar - det är klass!
Läser en ohistorisk bok just nu. Har fått en vurm för da vinci kods changern.
Kartografensbibliotek av Jon Fasman.
Sonderling
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag har väl haft tur - jag har fått svar från de flesta jag frågat, som Peter Englund, Dick Harrisson, Deborah Lipstadt (hon som blev stämd av Irving) och "Johann Voss" ("Soldat i Waffen-SS"). Min fråga till Browning rörde massakern i Józefów, och om inte fler av bödlarna försökte undvika sin uppgift, baserat på den långa tid det tog att mörda de 1500 judarna.sonderling skrev:Wow, ja verkligen. Har själv samma ovana att maila författare och det tillhör inte vanligheten att de svarar. Nu är man ju nyfiken men vad var frågan förresten?