Håller med dig. Jag skulle köpa tvärt. Läste också en Bigglesbok igen för ett par år sedan och förvånades över kvaliteten. Innan dess hade jag nog inte läst Biggles sedan 60-talet.Wooster skrev:Någon smart bokförläggare borde köpa rättigheterna för Bigglesböcker och ge ut dem i samlingsvolym. Jag hade med stolthet haft dem i bokhyllan (visst, man kan köpa dem för 30 kronor styck eller mindre på antikvariat, men de är ju oftast i rätt bedrövligt skick).
Vad läser du just nu?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tyckte mycket var överflödigt, kunde utan problem ha skurits i boken. På en hel del ställen redovisades det för forskningsläget i Sverige. Jag är inte intresserad av att läsa hur debatten har förts mellan forskare på 80-talet eller ännu tidigare.Herr Nilsson skrev:Läste ut Jarlens sekel för någon vecka sen. Har faktiskt aldrig läst något av Harrison innan. Bra, intressant, bok, även om avsnittet ang. de olika adelssläkterna under 1200-talets Sverige var rejält förvirrande (för många namn, helt enkelt) och lite överflödigt.
Det var mycket annat men på det stora hela bra.
Guillou förekommer faktiskt även inne i boken.
/Martin
Sitter och bläddrar i ett antikvariatfynd: "Kalla krigets flyg från 1957. Det är ett dokument från en annan tid, inte minst sekretessmässigt. Låt mig återge faktarutan om A 32 Lansen (som provflögs redan 1952):

Och detta är vad som skrivs i en svensk bok om ett svenskt flygplan, så ni kan ju tänka er hur torftig läsningen blir om de sovjetiska flygplanen - man får vara glad om typbeteckningen är den rätta.Motor: En Flygmotor-byggd Rolls-Royce Avon axialmotor med okänd dragkraft.
Beväpning: Ett okänt antal kanoner, raketer och bomber av olika slag.
Spännvidd: 13 m.
Längd: 15 m
Vingyta: - m
Tomvikt: - kg
Flygvikt: ca 10000 kg
Toppfart: över 1100 km/h
Stighastighet vid 0 m: - m/sek
Topphöjd: - m
Flygsträcka: 2000 km.
Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.
Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
Lindqvist är ju oftast en bra berättare, om än lite svajig i sina påstående och källor (något han dock påstås ha bättrat i Napoleon)...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Tycker att den var sådär, men bra för att vara Herman. Som vanligt har han drömt sig in i sitt objekt ganska mycket, med det teatraliska drag som ofta uppträder i hans böcker.Wooster skrev:Är "Napoleon" bra? Har funderat på att läsa den, men Napoleon-tiden är inte riktigt min bit av kakan så det har aldrig blivit av. Har fått för mig att den boken dock skulle vara en bra introduktion till ämnet.
Mvh Petter
Läste precis ut den svenska översättningen "Terror och Liberalism" av Paul Breman.sonderling skrev:"terror and liberalism" av Paul Berman.
Har precis börjat men författaren är en sådan här "Liberal Hawk" som anser som jag att det nuvarande kriget står mellan demokrati och Islamistisk fascism.
Vad man än tror om detta så är den ett måste för den som är intresserad i dagens konflikt. (Eller som jag hävdar VK3![]()
)
Sonderling
Kanske lite taskigt att ta upp något som skrevs för nära två år sedan - men var kommer uttrycket "Liberal hawk" ifrån? Kallar Breman sig själv det?
Annars är han ju rätt kritisk mot de andra "hökarna" - dvs de republikanska rådgivare som förespråkade "realistisk" säkerhetspolitik.
Nåväl, till boken: Det är en intressant bok att läsa, en del tankevärt - men den innehåller en del tveksamheter. Till exempel analyseras Sayyid Qutbs 30 volymsverk utifrån de band författaren fått tag på "efter att ha vandrat runt bland islamiska boklådor i Brooklyn" - närmare bestämt del 1,4 och 30. Vet inte, men det luktar lite metodfel att analysera ett verk utifrån en tiondel av verket.
Analysen är visserligen intressant och ter sig rimlig, men känns som sagt något osäker. Analysen hur väst valt att bemöta islamismen är dock bokens starka sida - speciellt som det är kreativa men ändå intressanta historiska paralleller som dras.
Sedan kanske det är översättningstabbar, men jag lyckas inte riktigt utröna var på den politiska skalan Berman står. Ömsom kallar han sig liberal, vänster, demokrat och socialdemokrat. Ömsom berättar han om sitt engagemang i olika alternativa vänsterrörelser och ömsom förklarar han varför krig är nödvändigt. Och jag tycker mig ändå vara hyggligt politiskt orienterad.
-
Mikael XII
- Medlem
Sommaren läsning blev följande böcker:
Gitta Sereny Tyskt Trauma: 4/5 interjuver med bla Albert Speer ochLeni Reifenstahl. Dagböcker från Hitler som Borrman skrev äkta eller inte.
Guido Knopp Krigsfångar: 3/5 Hur Tyska krigsfångar blev behanlade av de Alierade
Guido Knopp SS Ondskans mäktiga Redskap: 4/5 Hur SS fick den makt den fick och Myten Odessa+lite till
Gitta Sereny Tyskt Trauma: 4/5 interjuver med bla Albert Speer ochLeni Reifenstahl. Dagböcker från Hitler som Borrman skrev äkta eller inte.
Guido Knopp Krigsfångar: 3/5 Hur Tyska krigsfångar blev behanlade av de Alierade
Guido Knopp SS Ondskans mäktiga Redskap: 4/5 Hur SS fick den makt den fick och Myten Odessa+lite till
Läste på två dagar ut Gunnar Lindstedts bok "Olja". Tänkte först inte ta upp den här, men eftersom ganska stor del av boken ändå behandlar historiska skeenden så gör jag det ändå. Den är lättläst och trevlig, men jag blev samtidigt lite besviken på författaren. Jag minns boken om Trustor som ganska bra, och hoppades nu få en initierad beskrivning av oljans betydelse för världsekonomin.
Historiebeskrivningen kring oljeindustrin var intressant men inte särskilt djup, författarens egna tillbakablickar var roliga att läsa men passade inte i in i ämnet - men vad som störde mig mest var domedagsprofetiorna om hur hemskt hela livet skulle bli när oljan tog slut och de stundtals rena konspirationsteorierna som fördes fram. Att författaren dessutom viftade bort Hans Blix beskrivning av orsakerna till Irak-kriget var mest lustigt, även om det känns lite prentatiöst när en svensk ekonomijournalist anser sig vara med initierad i ämnet än dåvarande chefen för FNs vapeninspektörer.
Någon annan som läst "Olja" eller som har andra litteraturtips kring ämnena olja och "peak oil"?
Historiebeskrivningen kring oljeindustrin var intressant men inte särskilt djup, författarens egna tillbakablickar var roliga att läsa men passade inte i in i ämnet - men vad som störde mig mest var domedagsprofetiorna om hur hemskt hela livet skulle bli när oljan tog slut och de stundtals rena konspirationsteorierna som fördes fram. Att författaren dessutom viftade bort Hans Blix beskrivning av orsakerna till Irak-kriget var mest lustigt, även om det känns lite prentatiöst när en svensk ekonomijournalist anser sig vara med initierad i ämnet än dåvarande chefen för FNs vapeninspektörer.
Någon annan som läst "Olja" eller som har andra litteraturtips kring ämnena olja och "peak oil"?
Det finns en svensk journalist med ett serbiskt namn som skrivit en bok om oljans inverkan på politiska beslut. Han menade till exempel att i princip alla krig idag är pga oljatillgångar i respektive land. Kommer inte ihåg författarens namn, titeln är något på "energi, olja och gas" eller liknande.. tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så.
Sökning på de nyckelorden gav:Johan Rapping skrev:Det finns en svensk journalist med ett serbiskt namn som skrivit en bok om oljans inverkan på politiska beslut. Han menade till exempel att i princip alla krig idag är pga oljatillgångar i respektive land. Kommer inte ihåg författarens namn, titeln är något på "energi, olja och gas" eller liknande.. tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så.
"Det tysta kriget: olja makt kontroll" av Vladislav Savic - jag antar det är den. Är den bra?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021