SS, Bosse Schön och Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

PK
Medlem

Inlägg av PK » 12 juli 2006, 23:07

Lasse skrev:Det stämmer detta med lättare tjänst, som jag förstod det rörde det sig om sårade som under återhämtningen kunde tjänstgöra som vakter i läger.

Och om jag inte missminner mig var det Yngve Nordborg förövrigt som hävdar sig ha sett Hitlers bröllop, något som Otto Günsche dementerar (har kopia på brevet där han gör det och han säger i klarspråk att det är rena fantasier från Schöns sida).
Nordborg har aldrig hävdat att han bevittnat Hitlers bröllop eller död, det är Schöns sagor från början till slut! Jag sitter just nu och läser vad Günsche och Göhler har skrivit till Martin Månsson och det talar sitt tydliga språk! Jag lovar!........

/PK

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 juli 2006, 09:29

Jag är lite novis på det här området. Att den där Sundin var en mytoman har jag ju förstått. Somberg däremot tycker jag ger ett seriöst intryck. Hur ser ni på hans berättelser från kriget?

Jag har *host* tagit mig igenom bägge böckerna. Fattar dock inte vad det är som gör att författaren/journalisten med bästa vilja i världen kan hävda att det han kommit fram till är så sensationellt?

PK
Medlem

Inlägg av PK » 13 juli 2006, 15:43

'Sgt 83 Pluton skrev: Jag är lite novis på det här området. Att den där Sundin var en mytoman har jag ju förstått. Somberg däremot tycker jag ger ett seriöst intryck. Hur ser ni på hans berättelser från kriget?
I ett polisförhör som jag för en stund sedan läste står sanningen som står i klar kontrast till det han vräkt ut sig i Schöns böcker, jag rekommenderar Säpo-förhöret hållet med Somberg den 29/12 1945 - finns att tillgå hos Säpo uppe på Kungsholmen, Stockholm! De båda herrarna Somberg och Sundin har mycket gemensamt! De båda verkar bygga på sin egen historia med saker som aldrig har inträffat, ta bara det att Somberg skulle ha tjänstgjort i Wiking redan 1941 tillsammans med författaren Wilhelm Tieke, och Tieke i sin tur har aldrig träffat på Somberg under sin tid i Wiking. Jag har även sett en intervju med Somberg där han utförligt berättar om sin tid i Wiking under 41-43, bland annat tar han upp en episod där han säger sig ha upplevt en relativt grotesk historia med en annan frivillig som skurit av en sovjetisk soldat bägge benen för att komma åt dennes stövlar - detta är inget som Somberg själv upplevt utan något som Tieke upplevt och som han skrivit i en av hans böcker! Sedan har vi historien om hans s k "flykt"..... När jag ändå sitter och skriver om Somberg kan jag inte låta bli att lyfta fram ännu en somberg-historia, Somberg påstår att Georg Diers (s.SS-Pz.Abt 503) i hemlighet skall ha fört ut Martin Bormann ur det brinnande Berlin - saken är den att Diers fortf lever och han bara skakade på huvudet när han hörde denna rövarhistora! Ungefär ingenting är sant!

Listan på Sombergs vidare påhitt kan göras mycket lååååång.........

/PK

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 juli 2006, 15:46

Men om de är sådana lögnare, hur kan man då skilja på Schöns påhitt och deras?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 13 juli 2006, 17:37

Per-Erik Larsson skrev:Men om de är sådana lögnare, hur kan man då skilja på Schöns påhitt och deras?
Det går inte eftersom Schöns verk saknar någon som helst form av källsystem eller noter. Några egentliga citat återfinns inte heller, för vilka det återfinns en hel del regler att efterfölja, och att han antingen tar veteranerna på ordet eller biffar upp påståendena gör knappast saken bättre.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 juli 2006, 22:00

Inlägg avseende veteraners trovärdighet har fått en egen tråd.
:)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 18 augusti 2006, 22:44

Ja kanske värt att dra upp denna tråd återigen till ytan med tanke på SMB´s senaste tilltag att ge ut böckerna som ljudbok?

Helt otroligt om ni frågar mig att de sänker sig så lågt, och visar sådan okunskap, se bara bildtexten till artikeln

Bilden är den klassiska på Pehrssons utslagna befälsvagn;

"Bilden är tagen under slutstriden i Berlin. En sönderskjuten sdkfz 250/1 tillhörande SS-obersturmfuhrer Hans-Gösta Pehrsson. Förmodligen ligger han själv och hans besättning dräpt intill vagnen. Drömmen om ära och berömmelse i ett främmande land slutade i total katastrof"

För det första var inte Pehrsson SS-Obersturmführer vid detta tillfälle, utan SS-Hauptsturmführer, för det andra så kan han knappast ligga död intill vagnen då han överlevde kriget och dog 1974!!!!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 augusti 2006, 01:36

Jag noterade samma sak när jag läste bildtexten. Ska man skriva en bildtext bör man försäkra sig om att den stämmer, annars ska man låta bli.

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 21 augusti 2006, 16:44

Bosse Schön hävdar ju att han har läst "Ragnarök" och där berättas det ganska ordagrant om just den händelsen med Pehrsson`s befälsvagn.En riktig miss alltså....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 augusti 2006, 18:46

Nu var det väl inte Schön som skrev bildtexten, och jag har svårt att tro att ens han skulle göra en sådan tabbe i en av sina böcker.

Skriv svar