Har läst den förra, är mycket nöjd. Är du?Mille1 skrev:Skulle läsa Stalin den röde tsaren och hans hov
Men det blev De Gaulle Generalen som var Frankrike istället.
Mvh Petter, som just nu inte läser nåt alls
Varför? Definitivt inte enbart riktat till dig, skriv vad böckerna handlar om och varför man bör läsa dem eller inte läsa dem. Eller är detta bara en tråd där man ska skryta med hur många böcker man har läst?Graf Zeppelin skrev:Håller just på med "Den mörka dalen: Panorama över 1930-talet" av Piers Brendon (2002), en bok jag kan rekommendera.
Trots all marxist-stalinism är den bra? Läste lite om den och hittade något om att han har ett helt kapitel tillägnat Stalin och dennes politiks förträfflighet. Den skrevs nån gång på 20-talet va?Turandil skrev:Människans Rikedomar av Leo Huberman. Rekomenderas varmt åt alla som är intresserade av ekonomisk historia.
Heh, kan tänka mig följande konversation:Martin Lundvall skrev:Eller är detta bara en tråd där man ska skryta med hur många böcker man har läst?![]()
Finns det liknande böcker som speglar Ekonomisk historia på ett bra sätt som inte är kommunistiska och istället lite mer nytänkande?Turandil skrev:Tror den utgavs ~1936. Något Stalinvurmande har jag inte själv stött på ännu, men med tanke på att boken är i kronologisk ordning så borde man inte stöta på något sådant föräns när Stalin blev aktuell, dvs. de sista få kapitlen någonstans. Men jag kan gissa vilket kapitel du syftar på, och jag har hört andra beklaga sig över det kapitlet förut.
Men ett svagt kapitel ger inte en dålig bok. Samtliga kapitel som jag läst hitils har varit strålande på flera sätt och vis. Boken är lättförståerlig och pedagogisk men ändå vetenskaplig och full av intressanta iaktagelser. Kollar man runt på internet så ser man också att den nästan uteslutande fått goda recentioner, även från folk som står långt från stalinismen.