Vad läser du just nu?

Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 16 juli 2005, 20:39

Mille1 skrev:Skulle läsa Stalin den röde tsaren och hans hov

Men det blev De Gaulle Generalen som var Frankrike istället.
Har läst den förra, är mycket nöjd. Är du? :)

Mvh Petter, som just nu inte läser nåt alls

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 juli 2005, 21:42

Graf Zeppelin skrev:Håller just på med "Den mörka dalen: Panorama över 1930-talet" av Piers Brendon (2002), en bok jag kan rekommendera.
Varför? Definitivt inte enbart riktat till dig, skriv vad böckerna handlar om och varför man bör läsa dem eller inte läsa dem. Eller är detta bara en tråd där man ska skryta med hur många böcker man har läst? :)

I så fall kan jag skryta med att jag läser Anna Larina Bucharinas memoarer I minnets labyrinter. Förutom att det ibland är lite väl mycket skönmålande, särskilt stycket om fadern Larin finner jag lite väl tilltaget, och att det är ett ständigt hoppande fram och tillbaka så är boken läsvärd.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 juli 2005, 13:31

Bra Martin, du har rätt!

Jag gillade Stalin, den röde... för att den gick ordentligt på djupet, inte blundade för brott mot stereotyper och greppade skräcken i Stalins välde. Nackdelen var "på näsan-skrift" ibland, bildtexter som "Den vidrige Berija ses här med..." behövs inte för att begripa om man säger så... :)

Förresten Martin, har inte du en annan bok att läsa? :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 juli 2005, 16:13

Gutekrigaren skrev:Förresten Martin, har inte du en annan bok att läsa? :D
Jo definitivt, :oops: ska försöka låna den imorgon. Kom igår på att jag har en bok som är ett måste, annars fruktar jag att jag drabbas av moderatorvrede. :)

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 juli 2005, 21:54

Ingen fara Martin, take your time. :) Men inte för länge, när du är klar är det nämligen dags för Neal Stephensons Baroque Cycle, dvs trilogin på 927+926+618 sidor med tätskriven och svår engelska. :D

Jag har läst första delen, önskar att jag hade tvåan i handen nu! Briljant romankonst.

http://www.baroquecycle.com

Mvh Petter

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 18 juli 2005, 14:04

Människans Rikedomar av Leo Huberman. Rekomenderas varmt åt alla som är intresserade av ekonomisk historia.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 18 juli 2005, 17:01

Turandil skrev:Människans Rikedomar av Leo Huberman. Rekomenderas varmt åt alla som är intresserade av ekonomisk historia.
Trots all marxist-stalinism är den bra? Läste lite om den och hittade något om att han har ett helt kapitel tillägnat Stalin och dennes politiks förträfflighet. Den skrevs nån gång på 20-talet va?

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 19 juli 2005, 14:28

Tror den utgavs ~1936. Något Stalinvurmande har jag inte själv stött på ännu, men med tanke på att boken är i kronologisk ordning så borde man inte stöta på något sådant föräns när Stalin blev aktuell, dvs. de sista få kapitlen någonstans. Men jag kan gissa vilket kapitel du syftar på, och jag har hört andra beklaga sig över det kapitlet förut.
Men ett svagt kapitel ger inte en dålig bok. Samtliga kapitel som jag läst hitils har varit strålande på flera sätt och vis. Boken är lättförståerlig och pedagogisk men ändå vetenskaplig och full av intressanta iaktagelser. Kollar man runt på internet så ser man också att den nästan uteslutande fått goda recentioner, även från folk som står långt från stalinismen.
Senast redigerad av 1 Turandil, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 juli 2005, 12:16

Körkortsboken + Teori- resp. Körhäftet. När jag är klar vette gudarna.

Snart hoppas jag. :)
Senast redigerad av 1 Tomas Ibsen, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 juli 2005, 14:28

"Kanske vi icke få krig" av överste K.A. Bratt, utgiven 1937. Han går igenom ett antal mer eller mindre sannolika krigsfall och hur Sverige skulle kunna bli berört, då man trodde att ett europeiskt krig skulle bryta ut inom fem år...

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 20 juli 2005, 15:40

Läser nu Auschwitz - Nazisternas dödsläger. Vet inte om den finns att få tag på i Sverige. Köpte den när jag var i Auschwitz förra året och boken består av uppsatser skrivna av polska forskare. Boken översattes till svenska tack vare ett översättningsprojekt som några studenter i södra Sverige drog igång.

Bokens innehåll är som följer (KL = koncentrationsläger):
- Upprättandet av KL Auschwitz
- KL Auschwitz organisation och fångarnas levnadsvillkor
- Förintelsen i KL Auschwitz
- Motståndsrörelsen
- Befrielsen
- SS-personalen vid KL Auschwitz inför rätta
- Förteckningar (personregister, geografiska namn m.m.)
- Bilagor av olika slag

Boken är drygt 300 sidor lång.

Boken bygger på de senaste forskningsrönen om lägret.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 juli 2005, 14:50

Robert Payne, Guldet från Troja. Kan inte bestämma mig för om Payne tar Schliemanns ofta uppenbart påhittade uppgifter på allvar eller inte; karln var ju för farao mytoman..!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 21 juli 2005, 16:25

MD650 skrev:Påbörjat Hans von Lucks bok Pansarchef under Rommel.
:)
Var har du fått tag i den?
Jag frågade på Akademibokhandeln och de säger att den kommer först i augusti.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 juli 2005, 13:55

Martin Lundvall skrev:Eller är detta bara en tråd där man ska skryta med hur många böcker man har läst? :)
Heh, kan tänka mig följande konversation:

- Jag har läst Slaget om Kursk!
- Jag har skrivit Slaget om Kursk.

Tablå!

Nä, skryta om sin bokläsning får man göra på Lunarstorm eller så, på detta forum lär det inte funka...

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 23 juli 2005, 03:29

Turandil skrev:Tror den utgavs ~1936. Något Stalinvurmande har jag inte själv stött på ännu, men med tanke på att boken är i kronologisk ordning så borde man inte stöta på något sådant föräns när Stalin blev aktuell, dvs. de sista få kapitlen någonstans. Men jag kan gissa vilket kapitel du syftar på, och jag har hört andra beklaga sig över det kapitlet förut.
Men ett svagt kapitel ger inte en dålig bok. Samtliga kapitel som jag läst hitils har varit strålande på flera sätt och vis. Boken är lättförståerlig och pedagogisk men ändå vetenskaplig och full av intressanta iaktagelser. Kollar man runt på internet så ser man också att den nästan uteslutande fått goda recentioner, även från folk som står långt från stalinismen.
Finns det liknande böcker som speglar Ekonomisk historia på ett bra sätt som inte är kommunistiska och istället lite mer nytänkande? :)
Skall antagligen läsa ekonomisk historia på hösten nu och är väldigt intresserad av förslag!

ev.. köper jag väl den här boken också :)

Skriv svar