Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 juni 2005, 22:01

Påbörjat Hans von Lucks bok Pansarchef under Rommel.
:)

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 30 juni 2005, 11:44

Läser just nu Svenskarna som stred för hitler, och den känner väl de flesta till :). Mycket bra bok i övrigt.

/Marcus

Yonazarith
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Yonazarith » 5 juli 2005, 13:27

Håller på med Okänd Soldat, antar att den inte behöver någon vidare presentation... ;)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 juli 2005, 23:18

Det vakande ögat - Svensk underrättelsetjänst under 400 år av Lennart W. Frick och Lars Rosander.

En sån där bok som man alltid föresatt sig att läsa - i stil med "snart, så fort jag har betat av den där högen med andra böcker" ni vet - men nu har jag så äntligen börjat! Verkar lovande, även om jag bara har hunnit till Vasaättens familjebråk än så länge.
Var svårt frestad att hoppa till avsnitten om unionsupplösningen och andra världskriget, men det är nog bäst att ta det kronologiskt.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 23:22

Jag är snart klar med De Gaulle Generalen som var Frankrike. Sedan kommer nog Gulag av Anne Applebaum.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 juli 2005, 23:25

Mille1 skrev:Jag är snart klar med De Gaulle Generalen som var Frankrike. Sedan kommer nog Gulag av Anne Applebaum.
Ge gärna en liten recension avseende Gulag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2005, 14:05

Vågar mig på en trippel, inshallah:

Igår - Dinosaurierna och dödens krater av W. Alvarez. En geologisk deckare skulle man kunna säga, där professorn redovisar arbetet med att bevisa tesen om att kritaperioden ändades av en meteorit eller komet. En liten introduktion i geologi ingår, precis lagom mycket för att man ska kunna följa resonemangen och kanske inbilla en del att man begriper sig på neritisk kalksten, chockad kvarts och allt vad det är. Utmärkt! Kunde gärna vart lite mer, känns det som, såväl sidor som tyngre fakta.

Idag - Tystnadens historia och andra essäer av Peter E. Den perfekta sommarläsningen?

Imorgon - Slaget om Kursk, av Frankson & Zetterling. Om presentation behövs, leta på forumet Skalman. :)

varjag
Saknad medlem †

Beria - my father

Inlägg av varjag » 9 juli 2005, 14:49

Just avslutat 'Beria - my father' av Sergo Beria & Francoise Thom. Laurenti Beria var som bekant 'Stalins Himmler' från 1938 till 1953. Medlem i Centralkommittén, senare Stalins Politbyrå, chef för NKVD, Gulag och andra gräsligheter, före, under och efter 2:a VK gick han ur historien med ett rykte föga bättre än Himmlers eller Hitlers. Boken är skriven av hans son - Sergo Beria och först utgiven på ryska, senare franska och engelska - tyvärr finns den antagligen inte på svenska. Sonen Sergo försöker i någorlunda väl sammanhållna minnesanteckningar berätta om sin far från en annan vinkel än den historien gett honom. Naturligt nog innebär detta liberal 'vitkalkning' av ett skuldbelastat liv där Berias signatur skickade millioner människor till tortyr, slavarbete, deportering eller avrättning. Katynmorden på de polska officerarna skedde t.ex. under Berias överinseende. Men sonen Sergo lyckas övertygande skapa en bild av fadern som, visserligen Stalins piska men en intelligent och klarsynt realpolitiker som tidigt insåg svagheterna i Sovjetsystemet och dess ekonomi och ofta i diskret opposition till Stalin, försökte mildra eller effektivisera det oerhörda slöseriet med Rysslands resurser som kollektivjordbruken och kommandoekonomin innebar. Efter kriget blev Beria chef för det ryska atombombsprojektet vilket räddade hans liv - annars hade Stalin gjort sig av med honom redan 1947 skriver sonen. Förvånande är också att Beria tydligen i politbyrån ivrade för accepterande av socialdemokratiska regeringar i Östtyskland, Polen, Ungern och Tjeckoslovakien efter kriget då 'ekonomierna snabbare skulle återhämta sig än under ett sovjetsystem'. Vidare motsatte han sig Stalins konfrontationspolitik gentemot västmakterna och ansåg att Sovjetunionen med öppna armar skulle ta emot erbjudandet av Marshallplanens hjälpprogram - något som Stalin vägrade.

Om Beria's etablerade rykte som våldtäktsman och pedofil - kidnappande unga flickor från Moskvas gator för sexuella njutningar - skriver sonen inte ett ord.

När Stalin dog, den 5:e mars 1953 var Beria, tillsammans med Chrustjev, Malenkov, Bulganin och Molotov - en av de mäktigaste männen i Sovjet. Men också den mest fruktade då han hade hela polisapparaten i sin hand. Istället för att arrestera och mörda de andra i god stalinistisk stil - lade han fram förslag om omedelbar liberalisering av ekonomin och politiken och påbörjade frigivningen av Gulagslavarna. Detta skrämde slag på Chrustjev & Co, som istället arresterade Beria och ställde honom inför rätta som 'icke kommunist'. I samma källare under Lubyanka dit han skickat tusentals för avrättning - fick Laurenti Beria nackskottet den 26:e juni 1953.

Inressant läsning av en gosse/tonåring/man - som upplevde Sovjetmaktens tinnar från insidan - avgudade sin far och försöker omvärdera dennes ställning, klämd som denne var, mellan Stalins järnpolitik och vad fadern såg som ekonomiska och politiska realiteter.
Dags för en omvärdering av Laurenti Beria?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 juli 2005, 16:13

Läser just nu The mammoth book of Celtic myths and legends av Peter Berresford Ellis. Den är uppdelar i sektioner med berättelser från Irland, Skottland, Wales, Isle of Man, Cornwall och Bretagne, en del välkända och andra mer okända. Kul att läsa lite sagor som omväxling. :)

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 9 juli 2005, 19:36

Har just avslutat "Eino Hanksi i Sovjet" (Bra Böcker, 1974). En bok med många intressanta tidsbilder från Hanskis bilresa genom Sovjet. 160 sidor med många bilder i färg och svartvitt, dock lite mindre text.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 9 juli 2005, 23:01

Just nu läser jag Gud vill det! av Dick Harrison.

/Kristofer

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 juli 2005, 18:05

Läste idag ut "Eremiterna i Tajgan", av Vasilij Peskov. Den handlar om en rysk gammeltroende familj som levt i total isolering sedan 1945 i ryska urskogen. De upptäcks av en pilot 1978 som flyger utrustning till en geologbas, varför geologerna blir bland de första människorna familjen ser på flera årtionden, och de första människorna emigranternas barn ser i hela sitt liv. Då är den yngsta familjemedlemmen runt 35 år.

Den är en mycket bra och intressant bok, och skildrar några unika människoöden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 juli 2005, 14:27

Fred och fruktan - Sveriges säkerhetspolitiska historia 1918-2000 av Wilhelm Agrell (2000). känner att jag måste läsa in mig lite mer på den svenska "neutraliteten" under efterkrigstiden. Att man får mellankrigstiden och andra världskriget är en trevlig bonus. :)

Nästa bok på tur blir Den nionde april - Nazitysklands invasion av Norge 1940 av Michael Tamelander och Niklas Zetterling (2000). Vidare presentation torde vara överflödig - alla, utom jag, verkar redan ha läst den. :wink:

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 15 juli 2005, 15:25

Håller just på med "Den mörka dalen: Panorama över 1930-talet" av Piers Brendon (2002), en bok jag kan rekommendera.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juli 2005, 17:38

Antony Beevor, Stalingrad. Eftersom jag nyss läste Slaget vid Kursk blir det en del repetition, men det är ju bara bra. Beevor är intressantare läsning, fast det är väl också tacksammare att skriva om det bottenlösa eländet i Stalingrads ruiner än att lista truppförflyttningar på stäppen.

Skriv svar