Nope...Tomas Ibsen skrev: Är det din hemsida?
/Tomas
Vad läser du just nu?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har avslutat "Den nionde april" (upptäckte att jag hade haft ett alldeles för luddigt begrepp om striderna i Norge), och känner att jag kan rekommendera boken. Jag har börjat med Max Hastings' "Overlord", och Tamelander och Zetterling ("Avgörandets ögonblick") får ursäkta, men jag tycker att "Overlord" flyter ännu bättre än deras bok.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
För många år sedan (sisådär drygt 20). En klassiker, även om den har sina brister (tänker främst på tesen att medeltida föräldrar inte fäste sig vid sina barn). I vilket fall som helst en av de böcker om 1300-talet man bör ha läst.Johan Rapping skrev:Börjat läsa på En fjärran spegel av Barbara W Tuchman. Nån som läst den?
Oerhört rik bok, där finns allt möjligt, vilket visserligen leder till att den mikrobit man råkar vara intresserad av för stunden inte beskrivs mer ingående än så -- som introduktion till medeltiden och 1300-talet i synnerhet är den excellent.Johan Rapping skrev:Börjat läsa på En fjärran spegel av Barbara W Tuchman. Nån som läst den?
Det var längesen jag läste ut en bok samma dag jag köpte den, men nu var det dags: Dinosauriejägarna av Deborah Cadbury, om den första generationen forskare som hittade, förstod och beskrev dinosaurierna. Känns bitvis något vinklad, men synnerligen lärorik.
Läser om Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler", tämligen enhetligt sågad här på Skalman med hänvisning bl a till slapp research och vidlyftiga fantasier.
Men jag tycker faktiskt att den trots det är välskriven och intressant, och jag läser om den med stor behållning. Naturligtvis med skeptiskt distanserade glasögon, men i alla fall.
Dessutom innehåller boken en del fakta som jag har personlig kännedom om, och de stämmer faktiskt. Och då blir man mer benägen att läsa också annat med visst förhöjt intresse.
/ Probstner
Men jag tycker faktiskt att den trots det är välskriven och intressant, och jag läser om den med stor behållning. Naturligtvis med skeptiskt distanserade glasögon, men i alla fall.
Dessutom innehåller boken en del fakta som jag har personlig kännedom om, och de stämmer faktiskt. Och då blir man mer benägen att läsa också annat med visst förhöjt intresse.
/ Probstner
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja, jag instämmer. Jag tyckte inte heller den var sååååååååå dålig som den framställdes här.Probstner skrev:Läser om Bosse Schöns "Svenskarna som stred för Hitler", tämligen enhetligt sågad här på Skalman med hänvisning bl a till slapp research och vidlyftiga fantasier.
/ Probstner
Sonderling
-
Artur Szulc
- Medlem
-
Artur Szulc
- Medlem
-
Artur Szulc
- Medlem
De har ju en serie om 2.vk där den ingår.stanislav skrev:Hur känner du till det? (jo jag kände till detta med SMB)Den ska ju bli en exklusiv bok på SMB
Men om inte SMB har gjort någon "reklam" för boken, så hur känner du till detta?
Jag insåg inte när jag skrev mitt lilla inlägg över vilka böcker jag läste, att jag kanske inte skulle ha nämnt den.