Vad läser du just nu?
Har precis börjat med "Gud vill det" av Dick Harrison.
Precis som Marcus säger så handlar den om nordbors inblandning i korstågen på olika håll i världen. Den är dock inte inriktad på de "traditionella" korstågen, även om nordbors inblandning i dessa också omnämns.
Jag kan inte säga så mycket mer om boken, för jag har endast hunnit läsa ca 80 sidor.
Precis som Marcus säger så handlar den om nordbors inblandning i korstågen på olika håll i världen. Den är dock inte inriktad på de "traditionella" korstågen, även om nordbors inblandning i dessa också omnämns.
Jag kan inte säga så mycket mer om boken, för jag har endast hunnit läsa ca 80 sidor.
Senast redigerad av 3 tryggve, redigerad totalt 18 gång.
-
detroitsound
- Medlem
- Kontakt:
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Det hade Inte skadat att ni skriver två rader om vad boken handlar om, det börjar likna "bok titel databas"..
Jag läser Immaterialrätt (Mogens Koktvedgaard - Marianne Levin) Historia?
Inte så mycket historia men framkommer bland annat att i den inuitkulturen respekterade man upphovsmannen genom att en inuit inte sjöng dennes sånger. Hos vissa av de australiska infödda existerade patent, de tillverkade inte vissa kastredskap som inte tillhörde dem. Och i gamla Sybaris med dess godsmakande maträtter kunde man få upp till 1 års skydd (ensamrätt) för särskilld god recept man kokade ihop. Marcus Valerius Martialis, 40 - 100 f kr misshagades så när andra tog hans dikter - hans "andliga barn" - att han liknade det vid människorov "plagium" varpå vi har fått ordet "plagiat". Dagens patent och upphovsrätt har sina grunder från priveligier från medeltiden (!) många tror idag att upphovsrätten kom i och med fildelning
Boken är på 550 sidor och 10 av dem behandlar historian, så det är inte första boken man vill läsa om man vill läsa historian bakom immaterialrätten. Min poäng med inlägget var mest att ni ska skriva två rader om böckerna ni läser så man får en uppfattning. tryggve "Gud vill det" av Dick Harrison, undrar verkligen vad det är för en bok. Det var så jag fick idén att skriva detta inlägg.
Jag läser Immaterialrätt (Mogens Koktvedgaard - Marianne Levin) Historia?
Boken är på 550 sidor och 10 av dem behandlar historian, så det är inte första boken man vill läsa om man vill läsa historian bakom immaterialrätten. Min poäng med inlägget var mest att ni ska skriva två rader om böckerna ni läser så man får en uppfattning. tryggve "Gud vill det" av Dick Harrison, undrar verkligen vad det är för en bok. Det var så jag fick idén att skriva detta inlägg.
- Belisarius
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Efter att någon har lagt gift i min vodka de båda föregående fredagarna har jag de senaste två lördagarna läst två lite lättare böcker, The key to Rebecca av Ken Follet och Örnens flykt av Jack Higgins. Som man kunde gissa av en uppföljare så var Örnens flykt sämre än Örnen har landat. Higgins tog ut svängarna lite för mycket. Den andra boken var emellertid spännande även om den var förutsägbar.
Mellan lördagarna har jag försökt läsa om Gorbatjovepoken, fast det var lite för svårt språk för mig. Jag har därför idag införskaffat mig en fin ny bok för det löjligt låga priset av 150 rubel om alla de sovjetiska/ryska cheferna för Tjekan och dess efterföljare fram till idag. Det har redan framkommit en del intressant information, fastän jag bara har hunnit halvvägs genom Derzinskij.
/Martin
Mellan lördagarna har jag försökt läsa om Gorbatjovepoken, fast det var lite för svårt språk för mig. Jag har därför idag införskaffat mig en fin ny bok för det löjligt låga priset av 150 rubel om alla de sovjetiska/ryska cheferna för Tjekan och dess efterföljare fram till idag. Det har redan framkommit en del intressant information, fastän jag bara har hunnit halvvägs genom Derzinskij.
/Martin
- Belisarius
- Medlem
-
detroitsound
- Medlem
- Kontakt:
På andra sidan kullen....
Boken "På andra sidan kullen" innehåller funderingar och samtal med tyska befälhavare i engelsk fångenskap och utkom första gången 1948.Mycket intressant läsning.....
Författaren Basil L. Hart går ju inte av för hackor.
Härnäst väntar 3 st. tegelstenar av Paul Carell o Traudl Junges memoarer.
Författaren Basil L. Hart går ju inte av för hackor.
Härnäst väntar 3 st. tegelstenar av Paul Carell o Traudl Junges memoarer.
Har precis läst ut "The Korean War" av Max Hastings. Har lite blandade känslor för den. Lite seg emellanåt men jag lyckades ta mig genom den. Boken börjar med att gå igenom bakgrunden till hela konflikten, vilket var väldigt nyttigt för en sån som jag som hade noll koll på koreakriget innan jag läste denna boken. Det som faktiskt var mest störande i hela boken var det dåliga trycket! Jepp, själv texten var på något sätt lite suddig så det var väldigt ansträngande att läsa längre stunder.
Läser Michael Melnyks "To Battle - The Formation and History of 14th Galician Waffen-SS Division" samtidigt som jag läser Hans Stöbers "Die lettischen Divisionen" som behandlar de båda Lettiska SS-divisionerna (15. & 19.) - bägge böckerna rekommenderas varmt för den som vill dyka djupare i två av de mindre kända SS-divisionerna....
/PK
/PK