Vad läser du just nu?

Skriv svar
muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 16 mars 2005, 11:39

Jag läser Tigers in the mudd av Otto Carius. Har kommit 40 sidor, och så långt är det en mycket lovande bok.

/muzagag

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 mars 2005, 12:04

Försöker komma in i "röde tsaren och hans hov". Men får inte till det riktigt. Stilen känns lite lurig. Men den har ju rekommenderats av solida skalmaniter, så jag skall inte ge mig.

/ Probstner

Användarvisningsbild
BOB
Medlem

Inlägg av BOB » 16 mars 2005, 14:14

Probstner skrev:Försöker komma in i "röde tsaren och hans hov". Men får inte till det riktigt. Stilen känns lite lurig. Men den har ju rekommenderats av solida skalmaniter, så jag skall inte ge mig.

/ Probstner
Håller med dig, den är lite tung att komma in i så jag har för tillfället hoppat över till "terrorismens historia" av Björn Kumm. Inte jättebra skriven men intressant o läsvärd iaf.

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem

Inlägg av Plutokraten » 17 mars 2005, 15:53

"Med livet som vapen", Reuter Christopher.

En MYCKET intressant bok som inte bara behandlar fenomenet med självmordsbombare, utan också nuddar vid lite annorlunda nutidshistoria (Hizbullahs födelse, Iran '79), motsättningen mellan shia-sunna inom islam osv. Me likes. :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 mars 2005, 16:59

muzagga skrev:Jag läser Tigers in the mudd av Otto Carius. Har kommit 40 sidor, och så långt är det en mycket lovande bok.

/muzagag
Den är bra!
:)

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 18 mars 2005, 10:51

" Skogsbröder " av Jouzas Luksa
Handlar om den väpnade kampen emot sovjetockupationen i Litauen.

Bra, gripande. (eller också är jag bara känslig?)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 18 mars 2005, 17:10

Jag läste häromdagen ut "Hitler-Jugend i svensk skol- och ungdomspolitik" av Gunnar Richardson och har nu börjat på "Ett folk av mänsklig granit: Sverige i den italienska utrikespolitiken 1932-1936" av Marcos Cantera Carlomagno.

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 17:36

Jag har börjat läsa "Ortnamnen i olika landskap, ex i Skaraborgs län", intressant läsning om man är intresserad av det.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 mars 2005, 09:11

Stefan Lundgren skrev:Jag har börjat läsa "Ortnamnen i olika landskap, ex i Skaraborgs län", intressant läsning om man är intresserad av det.
Allting är intressant om man är intresserad av det. :D

Själv kämpar jag fortfarande med de sovjetiska/ryska utrikesministararna från Trotskij till Ivanov av Leonid Mletjin. Jag är inne på Sjevarndz, mycket nytt kommer fram. Kul att få lite rysk syn på den ryska historien.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 mars 2005, 15:56

Martin Lundvall skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag har börjat läsa "Ortnamnen i olika landskap, ex i Skaraborgs län", intressant läsning om man är intresserad av det.

Själv kämpar jag fortfarande med de sovjetiska/ryska utrikesministararna från Trotskij till Ivanov av Leonid Mletjin. Jag är inne på Sjevarndz, mycket nytt kommer fram. Kul att få lite rysk syn på den ryska historien.

/Martin
Ja, det är alltid intressant med historiska personligheter, tänker du redovisa materialet nån gång framöver?
Jag är inte främmande för att läsa i "Svenska män och kvinnor" eller "Sveriges bibliografiska lexikon. Men ortnamnen är ju intressant också, skall snart ta till med Wolter Ehns bok om byaordnar, som också står på gammeldags svenska.

Stefan

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 19 mars 2005, 18:32

Har börjat läsa "Första Världskriget" av John Keegan.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 mars 2005, 10:41

Läste om Linnas "Okänd soldat" i veckoslutet. Fortfarande lika bra, den kan ma ta sådar var femte år. F ö på väg in i Serenys Speerbok, ruskigt fängslande. Stalin på hyllan tillsvidare.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 mars 2005, 11:56

Probstner skrev:Stalin på hyllan tillsvidare.
...För att bygga på den ökända tråden, "Vad läser du inte just nu?" Eller (hemska tanke) "Vad borde du läsa just nu?"

:D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 mars 2005, 16:12

Stefan Lundgren skrev:
Martin Lundvall skrev:

/Martin
Ja, det är alltid intressant med historiska personligheter, tänker du redovisa materialet nån gång framöver?
Redovisa? Vad menar du att jag ska skriva en informationstråd om alla Sovjets/Rysslands utrikesministrar efter det att jag har läst ut boken? Nej, boken är på drygt 500 sidor. Fast om någon startar en tråd om till exempel Sjevardnz, kommer jag bidraga med det jag kan.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 16:22

Herdaminnen, om man vill läsa lite grann om olika präster. Anders Lindbäck, han som gjorde sig skyldig till Silbodalsmorden under 1860-talet var intressant att läsa i Värmlands herdaminne. Herdaminne motsvarar ungefär det som Lundvall håller på med ryska utrikesministrar. :)

Stefan

Skriv svar