Vad läser du just nu?

Skriv svar
PK
Medlem

Inlägg av PK » 6 februari 2005, 19:01

Håller förnärvarande på med Heinz Höhnes & Hermann Zollings "Den stora spionskandalen - historien om general Gehlen och den västtyska hemliga tjänsten" och Otto Weidingers "Comrades to the end"

/PK

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 februari 2005, 10:56

Läser om Rashkes "Flykten från Sobibor". På ett plan fängslande läsning, på ett plan efterlämnar boken tvetydiga känslor. Eftersom muntliga källor utgör fundamentet så är en sammanblandning av fakta, myter och kanske t o m skrönor kanske oundviklig. Kan just tänka mig att det finns förintelseförnekare som älskar att sätta tänderna i skildringar av det här slaget.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Re: Kamikaze

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2005, 11:33

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag sitter och håller (ja, inte just nu, men...) i en ny, fin bok som heter Kamikaze-japans självmordspiloter av två författare. Amerikanska Axell (låter något svenskt...) och japanska Kase (låter relativt japanskt :) ).
Boken heter Kamikaze och är nyligen utgiven.

Denna tänkte jag beta igenom nu under nyåret och en bit in i januari månad. Är det någon här som läst den och/eller kan rekommendera boken?

I vilket fall som helst så är den väl värd ett ärligt försök...? :)

Mvh Dagwood
Har precis börjat på den (var tvungen att beta mig igenom SMB:s Finlandsserie först). Hur har det gått med ditt läsande?

Än så länge verkar den välskriven och perspektivfull.

Confident
Tidigare medlem

Kamikaze klar, riktigt bra.

Inlägg av Confident » 7 februari 2005, 14:19

Hej, Belisarius. Kamikaze är klar. Den är bra. Inte alls tung, långtråkig eller svårläst. Jag rekommenderar den.

Just nu läser jag ingen bok alls, jag letar efter nya kandidater.

Har försökt få tag på Mein Kampf på biblioteket, men där är den antingen permanent utlånad eller stulen :roll:

Och den är svår att få tag på antikvariaten med...

Jag vet inte om jag kanske skulle ta och läsa Avgörandets Ögonblick. Igen. I of s var det två år sedan sist, men i brist på annat... 8) 8)

De flesta böcker om AVK här på biblioteket i stan har jag redan läst...

Har Du någon Du kan rekommendera mig? :)

Mvh Dagwood-som lider av lite tristess på fritiden...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2005, 17:01

Dubbelpost...
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2005, 17:02

Eh... Mein Kampf finns i e-format på många platser på nätet. Om du orkar med att läsa på skärmen (jag tycker att mycket text på datorn blir lätt jobbigt), så är det ett alternativ.

Jag har läst de två första kapitlena men tröttnade sedan. Inte direkt dåligt men någon författartalang var han inte, det är liksom inget flyt i texten som jag upplevde det.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 15 februari 2005, 09:16

Tempelriddarna av *vem det nu var*

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 15 februari 2005, 10:17

Läser om Sennertegs Stalins hämnd. Det går lite segt eftersom den i stort sett består av sammanlänkade citat.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 februari 2005, 11:37

CJBackfire skrev:Tempelriddarna av *vem det nu var*
Ah, bra val. Jag lärde mig iallafall massor, från att tidigare enbart i princip kunnat namge de "tre stora" ordnarna. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 februari 2005, 07:06

Probstner skrev:Läser om Sennertegs Stalins hämnd. Det går lite segt eftersom den i stort sett består av sammanlänkade citat.

/ Probstner
Jag tyckte den gick ganska snabbt att läsa. Har betat av den och börjat på Beevors bok om Berlin nu. Är inne i en "vadhändeexakt60årsedan" period.

Sonderling

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 februari 2005, 09:51

Planerar att göra precis detsamma! Jag tyckte Sennerteg gick snabbt första gången, och det är ju inget fel på den. Men det är ändå segt nu.

/ Probstner

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 16 februari 2005, 10:34

Belisarius skrev:
CJBackfire skrev:Tempelriddarna av *vem det nu var*
Ah, bra val. Jag lärde mig iallafall massor, från att tidigare enbart i princip kunnat namge de "tre stora" ordnarna. :)
onekligen och hans skrivsätt är onekligen bra inte allt för tort forskarspråk vilket är ett stort plus.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 21 februari 2005, 11:24

Läser för tillfället Stalins Hämnd av Niclas Sennerteg, i min mening en mycket bra bok. Finns det någon mer... Ehh... Militärt vinklad bok om situationen i Östpreussen Aug '44 - Feb '45?

Bonaparte
Medlem

Inlägg av Bonaparte » 23 februari 2005, 13:44

någon som har läst "Rasputin - Rysslands svarta eminens" av Edvard Radzinskij? Någon som förresten vet något om hans andra verk? vet att han skrivit en bok om Nikolaj II men finns den i svensk utgåva?

//Bonaparte

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 februari 2005, 14:50

Gustav Björklund skrev:Läser för tillfället Stalins Hämnd av Niclas Sennerteg, i min mening en mycket bra bok. Finns det någon mer... Ehh... Militärt vinklad bok om situationen i Östpreussen Aug '44 - Feb '45?
Den läser jag med! Håller med ditt omdöme. Om du inte har läst den så är Beevors "Berlin - slutstriden 1945" också mycket bra, och har en mer traditionellt militärhistorisk inriktning än Sennertegs bok. Dock börjar den i stort sett på nyårsdagen -45, så riktigt hela historien är inte lika täckt.

Skriv svar