Napoleon av Herman Lindquist

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2004, 14:52

Ni som argumenterar emot de "akademiska" skribenterna - det skall väl vara Englund och Harrison och andra mer eller mindre dammiga professorer, docenter o.dyl. - vet ni vad ni talar om? När Etherality pratar om "kallt och platt faktarabblande" så kan du knappast ha hittat det hos någon av dessa herrar - eller? Titel, sida? Prozac, kan du nämna några "dammiga proffesorer" som tråkat ut dig vid namn?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 15 september 2004, 18:51

jag vet ett gäng,,,men det är inte i historia. (som väl aldrig kan bli tråkigt för övrigt :wink: ).Utan i sociologi, snacka om idiotspråk ibland. Någon som hört talas om Gidens? :roll:

De herrar som skriver historiaböcker för allmänheten och inte bara för sina studenter, exempelvis Englund och Harrison, skriver absolut inte ens i närheten av detta sätt.

Så jag är också nyfiken av vilka det är som anses skriva kallt platt och faktaribblande.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2004, 22:09

Perra skrev: De herrar som skriver historiaböcker för allmänheten och inte bara för sina studenter, exempelvis Englund och Harrison, skriver absolut inte ens i närheten av detta sätt.
Utmärkt poäng! Böcker med en rent akademisk målgrupp har inte riktigt samma krav som de som även riktar sig till en aldrig så bildad allmänhet. Inte för att de därmed måste vara torra och träiga...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 september 2004, 15:42

Såg boken i affären idag, förbannat läckert omslag åtminstone!

Vad jag inte fattar är, att så få (nämn gärna någon) av de mängder böcker som skrivits på engelska om Napoleon översatts till svenska. Det är ju ingen liten obetydlig epok direkt, detta är i sanning en gåta. :?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 26 september 2004, 13:35

Läste recensionen om HL:s Napoleonbok i Svenska Dagbladet. Där framgick att den verkar vara rätt så positivt inställd till kejsaren och att det finns en del sakfel. I det stora hela var det dock recensenten gav dock recensenten boken godkänt.

//Marcus Karlsson

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 september 2004, 14:28

Dog den här debatten av brist på motargument eller är den bara bortglömd? :)

Ett bra exempel på hur en professor (tyvärr varken gammal eller dammig men ändock professor) kan skriva intressant och medryckande trots att ämnet vid första anblicken är mördande trist är statsvetaren Peter Esaiassons Svenska valkampanjer 1866-1988. Jag har bara läst några få utdrag ur boken, men de var roliga och fängslande. Dessutom är den uppdelad i en "vetenskaplig" och en "populärvetenskaplig" del så den är ypperlig för att jämföra hur det skrivs på det inomvetenskapliga området kontra det populärvetenskapliga.

Jag liksom antagligen Perra väntar fortfarande på besked om dammigheten... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2004, 08:02

Gutekrigaren skrev: Jag liksom antagligen Perra väntar fortfarande på besked om dammigheten... ;)
De två vars åsikter jag ville veta mer om var nog tillfälliga existenser här, men det kan väl inte dröja alltför länge innan det dyker upp någon annan med fördomar om facklitteratur, som att insatt = trist och slarvig = skojig.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 9 november 2004, 01:18

Jag förstår mig inte riktigt på varför "stora Odhner" fortfarande är det historieteoretiska idealet för så många människor. Detta ideal dog för hundra år sedan innom akademin men i folkskolan och i de bredare samhällslagren lever det kvar. varför vill den akademiksa eliten skriva om folket, medan massan vill ha kungar och hjältar?

Fö skriver inte profesorer så många böcker, det är snarare doktorander som skriver böcker. Professorer skriver mer antologikapitel, titdskriftsartikalar* och konferens anförannden.

* HT och scandia

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2004, 09:30

jj skrev:varför vill den akademiksa eliten skriva om folket, medan massan vill ha kungar och hjältar?
"Massan" vill väl framför allt läsa spännande och medryckande och gärna personliga böcker, och det är ju lättare att skriva sådant om kungar i krig än om folk som går hemma och plöjer.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 10 november 2004, 00:21

Det bör påpekas att jag inte är säker på att massan vill ha de böcker de erbjuds.
Moberg försökte sig på att skriva en annan sorts historia men det var väl inte helt lyckat?

Skriv svar