Napoleon av Herman Lindquist
Ni som argumenterar emot de "akademiska" skribenterna - det skall väl vara Englund och Harrison och andra mer eller mindre dammiga professorer, docenter o.dyl. - vet ni vad ni talar om? När Etherality pratar om "kallt och platt faktarabblande" så kan du knappast ha hittat det hos någon av dessa herrar - eller? Titel, sida? Prozac, kan du nämna några "dammiga proffesorer" som tråkat ut dig vid namn?
- Perra
- Medlem
jag vet ett gäng,,,men det är inte i historia. (som väl aldrig kan bli tråkigt för övrigt
).Utan i sociologi, snacka om idiotspråk ibland. Någon som hört talas om Gidens?
De herrar som skriver historiaböcker för allmänheten och inte bara för sina studenter, exempelvis Englund och Harrison, skriver absolut inte ens i närheten av detta sätt.
Så jag är också nyfiken av vilka det är som anses skriva kallt platt och faktaribblande.
De herrar som skriver historiaböcker för allmänheten och inte bara för sina studenter, exempelvis Englund och Harrison, skriver absolut inte ens i närheten av detta sätt.
Så jag är också nyfiken av vilka det är som anses skriva kallt platt och faktaribblande.
Utmärkt poäng! Böcker med en rent akademisk målgrupp har inte riktigt samma krav som de som även riktar sig till en aldrig så bildad allmänhet. Inte för att de därmed måste vara torra och träiga...Perra skrev: De herrar som skriver historiaböcker för allmänheten och inte bara för sina studenter, exempelvis Englund och Harrison, skriver absolut inte ens i närheten av detta sätt.
- Perra
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
-
Gutekrigaren
- Medlem
Dog den här debatten av brist på motargument eller är den bara bortglömd? 
Ett bra exempel på hur en professor (tyvärr varken gammal eller dammig men ändock professor) kan skriva intressant och medryckande trots att ämnet vid första anblicken är mördande trist är statsvetaren Peter Esaiassons Svenska valkampanjer 1866-1988. Jag har bara läst några få utdrag ur boken, men de var roliga och fängslande. Dessutom är den uppdelad i en "vetenskaplig" och en "populärvetenskaplig" del så den är ypperlig för att jämföra hur det skrivs på det inomvetenskapliga området kontra det populärvetenskapliga.
Jag liksom antagligen Perra väntar fortfarande på besked om dammigheten...
Mvh Petter
Ett bra exempel på hur en professor (tyvärr varken gammal eller dammig men ändock professor) kan skriva intressant och medryckande trots att ämnet vid första anblicken är mördande trist är statsvetaren Peter Esaiassons Svenska valkampanjer 1866-1988. Jag har bara läst några få utdrag ur boken, men de var roliga och fängslande. Dessutom är den uppdelad i en "vetenskaplig" och en "populärvetenskaplig" del så den är ypperlig för att jämföra hur det skrivs på det inomvetenskapliga området kontra det populärvetenskapliga.
Jag liksom antagligen Perra väntar fortfarande på besked om dammigheten...
Mvh Petter
De två vars åsikter jag ville veta mer om var nog tillfälliga existenser här, men det kan väl inte dröja alltför länge innan det dyker upp någon annan med fördomar om facklitteratur, som att insatt = trist och slarvig = skojig.Gutekrigaren skrev: Jag liksom antagligen Perra väntar fortfarande på besked om dammigheten...![]()
Jag förstår mig inte riktigt på varför "stora Odhner" fortfarande är det historieteoretiska idealet för så många människor. Detta ideal dog för hundra år sedan innom akademin men i folkskolan och i de bredare samhällslagren lever det kvar. varför vill den akademiksa eliten skriva om folket, medan massan vill ha kungar och hjältar?
Fö skriver inte profesorer så många böcker, det är snarare doktorander som skriver böcker. Professorer skriver mer antologikapitel, titdskriftsartikalar* och konferens anförannden.
* HT och scandia
Fö skriver inte profesorer så många böcker, det är snarare doktorander som skriver böcker. Professorer skriver mer antologikapitel, titdskriftsartikalar* och konferens anförannden.
* HT och scandia