Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Kollade upp vapnet på Heraldry of the world Ralf Harteminks sajt om främst kommunala vapen i världen. Där står det att göken faktiskt har en syftning på Karelen så där hade du rätt Jean-Jacques, den syftar nämligen på de karelare som efter fördrivningen i samband med andra världskriget slog sig ned i området Päjänne-Tavastland. Sjöjungfrun syftar på vattennymfem Vellamo och i förlängningen det sjörika området med sjön Päjänne.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ok såg nu att Femtiotrean hade kommit före mig där.tyskaorden skrev:Kollade upp vapnet på Heraldry of the world Ralf Harteminks sajt om främst kommunala vapen i världen. Där står det att göken faktiskt har en syftning på Karelen så där hade du rätt Jean-Jacques, den syftar nämligen på de karelare som efter fördrivningen i samband med andra världskriget slog sig ned i området Päjänne-Tavastland. Sjöjungfrun syftar på vattennymfem Vellamo och i förlängningen det sjörika området med sjön Päjänne.
-
Femtiotrean
- Medlem
Det gör inget! Du har också chans - och jag tar ansvaret - att förekomma jean-jacques med en ny fråga!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ok, då kör jag på med ett nytt vapen, av vem användes detta rätt så komplicerade vapen?

-
jean-jacques
- Medlem
Kul mössa. Här är en kille som har en likadan:
Han var president i Republiken Venedig. Och eftersom man kan se Venedigs vapen i hjärtskölden, och staden Veronas vapen i dextra kanten (Verona tillhörde Venedig), så gissar jag på Republiken Venedig.
Han var president i Republiken Venedig. Och eftersom man kan se Venedigs vapen i hjärtskölden, och staden Veronas vapen i dextra kanten (Verona tillhörde Venedig), så gissar jag på Republiken Venedig.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är helt rätt det är republiken Venedigs stora vapen, med olika fält för de områden man styrde eller hade anspråk på.
-
jean-jacques
- Medlem
Då kommer här ett nytt vapen. För säkerhets skull i två versioner, så att detaljerna ska kunna urskiljas ordentligt.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Paris universitet (Sorbonne)?
-
jean-jacques
- Medlem
Det är rätt. Sobonne var ursprungligen bara en del av Paris-universitetet, men kom senare att användas om hela universitetet. Idag har det delats upp i flera självständiga universitet, av vilka en del fortfarande har ordet "Sorbonne" som en del av sitt namn. Så här kunde det se ut i Paris-universitetet på medeltiden:
Tyskaorden har frågan.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tackar får fundera ut en ny fråga och återkomma.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ett kyrkligt vapen denna gång, vilket:

-
jean-jacques
- Medlem
Någonting med Luxemburg? Men jag har tittat igenom en massa luxemburgska stift och församlingar utan att hitta vapnet...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nej Luxemburg har inte något att göra med detta vapen. Det fält med lejonet som man kan tro syftar på Luxemburg syftar faktiskt på en familj vilka var kungar av den ö som utgör en del av detta anglikanska stift. I den andra delen av stiftet finns inte särskilt många kristna.
-
Femtiotrean
- Medlem
Jag klarade mig till huset Lusignan och på Cypern men där blev det tvärtstopp.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Armorial_d ... e_Lusignan ger oss: "Burelé d'argent et d'azur de huit pièces, au lion de gueules, armé, lampassé et couronné d'or, brochant sur le tout." Det finns vapen med åtta och vapen med tio "pièces" men det ser ut som det kyrkliga vapnet har hela tolv stycken. Konstigt, skumt eller acceptabel variation?
Det finns också en "lion contourné" i ett av vapnen, men det lejonet är helrött och utan krona till skillnad från det kyrkliga lejonet. Konstigt eller skumt?
Men ett anglikanskt stift! Varför är man så dum i huvudet? Anglican Diocese of Cyprus and the Gulf
http://fr.wikipedia.org/wiki/Armorial_d ... e_Lusignan ger oss: "Burelé d'argent et d'azur de huit pièces, au lion de gueules, armé, lampassé et couronné d'or, brochant sur le tout." Det finns vapen med åtta och vapen med tio "pièces" men det ser ut som det kyrkliga vapnet har hela tolv stycken. Konstigt, skumt eller acceptabel variation?
Det finns också en "lion contourné" i ett av vapnen, men det lejonet är helrött och utan krona till skillnad från det kyrkliga lejonet. Konstigt eller skumt?
Men ett anglikanskt stift! Varför är man så dum i huvudet? Anglican Diocese of Cyprus and the Gulf
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 29 gånger.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Och vi har en vinnare, visst är det Diocese of Cyprus and the Gulf. Frågan är din Femtiotrean.