Vad läser du just nu?

Skriv svar
Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 1 september 2004, 13:49

Ragnarök är skriven av SS-veteranen Erik Wallin. Den handlar om hans upplevelser och betraktelser från bland annat Baltikum, Pommern och Berlin.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 september 2004, 14:34

Även jag har just läst ut Bismarck av Tamelander/Zetterling. Mycket god bok även den.

Efter den slukade jag Den nazistiska utmaningen av Alf W Johansson. Även denna mycket bra, främst pga att den faktiskt innehåller en hel del analyer kring det storpolitiska spelet kring VK2, något som tyvärr är relativt sällsynt eftersom det oftast blir antingen bleka referat eller grova förenklingar.

/Forsberg

Fruppe
Ny medlem

Inlägg av Fruppe » 14 september 2004, 08:12

Håller på och läser Albert Speer och Sanningen av Gitta Sereny.
Intressant bok. Det är däremot min första WW2 literära bok som jag läser.
Och det tar sin lilla tid för mig att läsa den också, har mycket arbeten att läsa ut klassiska böcker i skolan...

Confident
Tidigare medlem

Ragnarök bra?

Inlägg av Confident » 14 september 2004, 16:40

Jocke. skrev:Ragnarök är skriven av SS-veteranen Erik Wallin. Den handlar om hans upplevelser och betraktelser från bland annat Baltikum, Pommern och Berlin.
Hej! Tyckte Du att den var bra?

Jag skulle också vilja läsa den.

Jag håller just nu på med Brev från nollpunkten... av Peter Englund. Helt ok!

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 14 september 2004, 18:43

Jocke. skrev:Ragnarök är skriven av SS-veteranen Erik Wallin. Den handlar om hans upplevelser och betraktelser från bland annat Baltikum, Pommern och Berlin.
Det är den inte alls. Den är skriven av Thorolf Hillblad efter Erik Wallins berättelse.

Martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 september 2004, 19:06

Just nu så läser jag växlande i två nyinköpta böcker:
Bis Stalingrad 48 km
av Horst Scheibert om den tyska 57:e Pansarkårens försök att bryta inslutningen av 6:e armen i Stalingrad.

Die 24. Panzer-Division 1939-145
Av Dr F.M v. Senger und Etterlin jr.
En divisions historia över tyska 1:a kavalleribrigaden som senare bildade 1:a Kavalleridivisionen och tillsist blev 24:e pansardivisionen.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 september 2004, 19:40

Finlands fyra krig av Jan Linder. Handlar om finska inbördeskriget, vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget. Har än så länge bara kommit igenom inbördeskriget. Stoffet är intressant, men genomförandet inte 100%-igt. Hade uppskattat tydliga källhänvisningar och en starkare ambition från författaren att förhålla sig neutral till materien.

Parallellt med detta läser jag Ilium av Dan Simmons, hardcore-science fiction med kopplingar till Homeros, Proust och Shakespeare. Underligt men mycket, mycket bra om man gillar genren.

John Galbraiths Den stora börskraschen, en klassiker om börskraschen -29, har jag börjat peta på men den får nog ligga i "borde-läsa"-högen ett tag till.

Henrik

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 18 september 2004, 00:02

"militära misstag", urtrist.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 18 september 2004, 11:37

Jag har precis läst ut ett stycke väldigt god Stockholmiana. Förtoningar med underrubrik De långväga lejonens hamn. Skriven av Torbjörn Dalnäs, som är informationsperson på Handelsflottans Kultur- och Fritidsråd.

Det är en bok som tar sig av det maritima Stockholm. Något som det skrivits väldigt lite om genom tiderna. Sjöfarten har ju haft en stor betydelse för stadens utveckling. Författaren har sin bakgrund som sjöfarare - telegrafist närmare bestämt - men han har varit journalist (eller snarare sjönalist) de senaste 30 åren. En av de få journalister i Sverige som faktiskt vet något om denna näringen. En bok som jag rekommenderar varmt.

ISBN 91-7031-136-6 Stockholmia Förlag.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 18 september 2004, 19:24

Jag har precis läst ut "The Berlin state theater under the nazi regime" av Elisabeth Schulz Hostetter.

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 18 september 2004, 19:28

Linear Algebra and its applications (David C Lay) samt Analys i en variabel (Arne Persson/Lars-Christer Böiers). Riktigt intressanta böcker! Eller inte... :|

Hur som helst har jag väldigt lite tid över till läsande bl a p g a ovanstående böcker, men jag försöker läsa lite historisk facklitteratur också. Just nu är det Stalingrad - inringningen (Horst Zank) och Ofredsår (Peter Englund) som ligger och väntar på nattduksbordet.

/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 19 september 2004, 20:17

Jag har precis börjat läsa "Tank Killers: A history of America's World War II Tank Destroyer Force" av Harry Yeide.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 september 2004, 00:00

Marcus Wendel skrev:Jag har precis läst ut "The Berlin state theater under the nazi regime" av Elisabeth Schulz Hostetter.

/Marcus
Låter intressant, några reflektioner? Något intressant utdrag i boken som du vill dela med dig? Vilken bild gav man judarna och fanns det några skådespelare som gjorde "motstånd" på sitt sätt?

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 september 2004, 18:10

Martin Tunström skrev:
Marcus Wendel skrev:Jag har precis läst ut "The Berlin state theater under the nazi regime" av Elisabeth Schulz Hostetter.
Låter intressant, några reflektioner? Något intressant utdrag i boken som du vill dela med dig? Vilken bild gav man judarna och fanns det några skådespelare som gjorde "motstånd" på sitt sätt?
Se http://www.axishistory.com/index.php?id=5812 för min recension som förhoppningsvis besvarar några frågor.

Kanske kan även informationen på http://www.axishistory.com/index.php?id=5811 vara av intresse.

/Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 september 2004, 18:19

En mycket intressant och informativ bok:
Alarm i Atlantvallen av Bertil Stjernfeldt.
Rekommenderas!

:)

Skriv svar