Vad läser du just nu?
- Mathias Forsberg
- Medlem
Även jag har just läst ut Bismarck av Tamelander/Zetterling. Mycket god bok även den.
Efter den slukade jag Den nazistiska utmaningen av Alf W Johansson. Även denna mycket bra, främst pga att den faktiskt innehåller en hel del analyer kring det storpolitiska spelet kring VK2, något som tyvärr är relativt sällsynt eftersom det oftast blir antingen bleka referat eller grova förenklingar.
/Forsberg
Efter den slukade jag Den nazistiska utmaningen av Alf W Johansson. Även denna mycket bra, främst pga att den faktiskt innehåller en hel del analyer kring det storpolitiska spelet kring VK2, något som tyvärr är relativt sällsynt eftersom det oftast blir antingen bleka referat eller grova förenklingar.
/Forsberg
Ragnarök bra?
Hej! Tyckte Du att den var bra?Jocke. skrev:Ragnarök är skriven av SS-veteranen Erik Wallin. Den handlar om hans upplevelser och betraktelser från bland annat Baltikum, Pommern och Berlin.
Jag skulle också vilja läsa den.
Jag håller just nu på med Brev från nollpunkten... av Peter Englund. Helt ok!
-
Martin Månsson
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Just nu så läser jag växlande i två nyinköpta böcker:
Bis Stalingrad 48 km
av Horst Scheibert om den tyska 57:e Pansarkårens försök att bryta inslutningen av 6:e armen i Stalingrad.
Die 24. Panzer-Division 1939-145
Av Dr F.M v. Senger und Etterlin jr.
En divisions historia över tyska 1:a kavalleribrigaden som senare bildade 1:a Kavalleridivisionen och tillsist blev 24:e pansardivisionen.
Bis Stalingrad 48 km
av Horst Scheibert om den tyska 57:e Pansarkårens försök att bryta inslutningen av 6:e armen i Stalingrad.
Die 24. Panzer-Division 1939-145
Av Dr F.M v. Senger und Etterlin jr.
En divisions historia över tyska 1:a kavalleribrigaden som senare bildade 1:a Kavalleridivisionen och tillsist blev 24:e pansardivisionen.
Finlands fyra krig av Jan Linder. Handlar om finska inbördeskriget, vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget. Har än så länge bara kommit igenom inbördeskriget. Stoffet är intressant, men genomförandet inte 100%-igt. Hade uppskattat tydliga källhänvisningar och en starkare ambition från författaren att förhålla sig neutral till materien.
Parallellt med detta läser jag Ilium av Dan Simmons, hardcore-science fiction med kopplingar till Homeros, Proust och Shakespeare. Underligt men mycket, mycket bra om man gillar genren.
John Galbraiths Den stora börskraschen, en klassiker om börskraschen -29, har jag börjat peta på men den får nog ligga i "borde-läsa"-högen ett tag till.
Henrik
Parallellt med detta läser jag Ilium av Dan Simmons, hardcore-science fiction med kopplingar till Homeros, Proust och Shakespeare. Underligt men mycket, mycket bra om man gillar genren.
John Galbraiths Den stora börskraschen, en klassiker om börskraschen -29, har jag börjat peta på men den får nog ligga i "borde-läsa"-högen ett tag till.
Henrik
Jag har precis läst ut ett stycke väldigt god Stockholmiana. Förtoningar med underrubrik De långväga lejonens hamn. Skriven av Torbjörn Dalnäs, som är informationsperson på Handelsflottans Kultur- och Fritidsråd.
Det är en bok som tar sig av det maritima Stockholm. Något som det skrivits väldigt lite om genom tiderna. Sjöfarten har ju haft en stor betydelse för stadens utveckling. Författaren har sin bakgrund som sjöfarare - telegrafist närmare bestämt - men han har varit journalist (eller snarare sjönalist) de senaste 30 åren. En av de få journalister i Sverige som faktiskt vet något om denna näringen. En bok som jag rekommenderar varmt.
ISBN 91-7031-136-6 Stockholmia Förlag.
Det är en bok som tar sig av det maritima Stockholm. Något som det skrivits väldigt lite om genom tiderna. Sjöfarten har ju haft en stor betydelse för stadens utveckling. Författaren har sin bakgrund som sjöfarare - telegrafist närmare bestämt - men han har varit journalist (eller snarare sjönalist) de senaste 30 åren. En av de få journalister i Sverige som faktiskt vet något om denna näringen. En bok som jag rekommenderar varmt.
ISBN 91-7031-136-6 Stockholmia Förlag.
- Johan Elisson
- Medlem
Linear Algebra and its applications (David C Lay) samt Analys i en variabel (Arne Persson/Lars-Christer Böiers). Riktigt intressanta böcker! Eller inte...
Hur som helst har jag väldigt lite tid över till läsande bl a p g a ovanstående böcker, men jag försöker läsa lite historisk facklitteratur också. Just nu är det Stalingrad - inringningen (Horst Zank) och Ofredsår (Peter Englund) som ligger och väntar på nattduksbordet.
/Johan
Hur som helst har jag väldigt lite tid över till läsande bl a p g a ovanstående böcker, men jag försöker läsa lite historisk facklitteratur också. Just nu är det Stalingrad - inringningen (Horst Zank) och Ofredsår (Peter Englund) som ligger och väntar på nattduksbordet.
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Låter intressant, några reflektioner? Något intressant utdrag i boken som du vill dela med dig? Vilken bild gav man judarna och fanns det några skådespelare som gjorde "motstånd" på sitt sätt?Marcus Wendel skrev:Jag har precis läst ut "The Berlin state theater under the nazi regime" av Elisabeth Schulz Hostetter.
/Marcus
/Martin
Se http://www.axishistory.com/index.php?id=5812 för min recension som förhoppningsvis besvarar några frågor.Martin Tunström skrev:Låter intressant, några reflektioner? Något intressant utdrag i boken som du vill dela med dig? Vilken bild gav man judarna och fanns det några skådespelare som gjorde "motstånd" på sitt sätt?Marcus Wendel skrev:Jag har precis läst ut "The Berlin state theater under the nazi regime" av Elisabeth Schulz Hostetter.
Kanske kan även informationen på http://www.axishistory.com/index.php?id=5811 vara av intresse.
/Marcus