Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 16 november 2011, 19:56

Jag läste under semestern (förutom några skönlitterära böcker) en bra bok om Colombias historia under "kokainåren", från framväxten till idag är "Cocaina: en bok om dom som gör det" av Magnus Linton och "Den svarte nazisten: en dokumentär om Jackie Arklöf" av Magnus Sandelin.

/Marcus

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Göstring » 23 november 2011, 20:30

Kurvans kraft, en bok om befolkningsfrågan av Gunnar Wetterberg. Har precis börjat läsningen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 30 november 2011, 10:06

http://www.archive.org/stream/annalsoff ... 00violuoft

Det är lögn, jag läser den inte just nu men blev så positivt överraskad när jag såg den online så jag måste bara göra lite reklam.
Hans skrev:Riktigt spännande och pedagogisk är Annals of a Fortress: Twenty-two Centuries of Siege Warfare av Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc.
Och med tanke på att den är från 1875 är det förvånande hur väl den stått sig.

MVH

Hans

SAJF89
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2011, 01:17
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av SAJF89 » 30 november 2011, 17:49

Jag läser just nu:

*Ludvig XIV av Herman Lindqvist (2011) - Underhållande och lättläst.
*Kina slott, huvudredaktör Göran Alm (2002) - Intressant bok, mycket bilder. Fast jag måste erkänna att rokokons kineserier, i mina ögon, inte är lika utsökta som nyklassecismens pompejanska inredningar.
*Ljusets dotter av Elisabet Nemert (2011) - Mycket lättläst historisk roman.
MVH
SAJF89

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av MD650 » 30 november 2011, 18:00

SAJF89 skrev:Jag läser just nu:

*Ludvig XIV av Herman Lindqvist (2011) - Underhållande och lättläst.
*Kina slott, huvudredaktör Göran Alm (2002) - Intressant bok, mycket bilder. Fast jag måste erkänna att rokokons kineserier, i mina ögon, inte är lika utsökta som nyklassecismens pompejanska inredningar.
*Ljusets dotter av Elisabet Nemert (2011) - Mycket lättläst historisk roman.
Välkommen till forumet! :welcome:
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 30 november 2011, 21:39

Djupets fångar av Alex Kershaw, handlar om USS Tang (SS-306) sista stridsuppdrag i Formosa-sundet, där hon efter att framgångsrikt ha anfallit en japansk konvoj blev sänkt av en egen torped som gått i cirkel. Ubåten gick till botten, men nio man överlevde, varav några genom att rädda sig ut från det sjunkna skrovet på 55 meters djup. Dessutom får man följa de nio överlevandes fångenskap i japanska krigsfångeläger.

Boken har bra tempo och är lättläst, men bara på 230 sidor - vilket gör att man snabbt läser ut den och som läsare hinner man knappt komma in i historien innan det är över. Förmodligen hade man kunnat skriva en dubbelt, eller till och med tredubbel så lång bok utan att avhandla fler episoder än de som återfinns i boken nu.

SAJF89
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2011, 01:17
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av SAJF89 » 1 december 2011, 02:09

MD650 skrev:
SAJF89 skrev:Jag läser just nu:

*Ludvig XIV av Herman Lindqvist (2011) - Underhållande och lättläst.
*Kina slott, huvudredaktör Göran Alm (2002) - Intressant bok, mycket bilder. Fast jag måste erkänna att rokokons kineserier, i mina ögon, inte är lika utsökta som nyklassecismens pompejanska inredningar.
*Ljusets dotter av Elisabet Nemert (2011) - Mycket lättläst historisk roman.
Välkommen till forumet! :welcome:
:)
Tack så mycket, vad vänligt!
MVH
SAJF89

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 1 december 2011, 14:03

11 september - Dagen då terrorn förändrade världen
av Wolfgang Hansson

Mycket intressant än så länge. Det är ett stort plus att han faktiskt var där den dagen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 december 2011, 23:39

Lekias julkatalog på dotterns synnerligen ihärdiga anmodan...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 3 december 2011, 20:18

Har äntligen börjat med fortsättningen av bokserien The wheel of time. Den delen som skrivits av Brandon Sanderson efter Jordans död. Del tolv "The Gathering storm" och tretton finns bredvid sängen

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Trismegistus » 6 december 2011, 20:43

Har nu tagit mig igenom nästan hela boken Jagdtiger : Design, Production, Operation av Christopher Meadows. :D

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av nool » 6 december 2011, 20:48

cats skrev:Har äntligen börjat med fortsättningen av bokserien The wheel of time. Den delen som skrivits av Brandon Sanderson efter Jordans död. Del tolv "The Gathering storm" och tretton finns bredvid sängen
Jag läste hela serien bok 1-13 under sommaren/hösten och är nu i valet och kvalet om jag ska börja om från början igen, så att minnet är fräscht när A Memory of Light kommer ut :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 december 2011, 07:47

sonderling skrev:11 september - Dagen då terrorn förändrade världen
av Wolfgang Hansson

Mycket intressant än så länge. Det är ett stort plus att han faktiskt var där den dagen.

Sonderling
Sträckläste boken som är ganska lättläst. Som en artikel i AB. Jag håller inte med om alla analyser och påståenden men den är en av bara två böcker som kommit på tio årsdagen (som jag sett) så bättre än inget alltså.

NU ska jag läsa en bok i en ny serie som Osprey ger ut.
Raid heter serien och boken eller häftet är:
TORA!TORA!TORA!
Pearl Harbour 1941

Så här på 70 årsdagen, så hade jag tänkt att börja läsa mer om stilla havs-kriget framöver, nått som vi på forumet var ganska överens om att vi hade pinsamt lite kunskaper om. (Gammal tråd vi hade)

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 14 december 2011, 08:20

sonderling skrev:
sonderling skrev:11 september - Dagen då terrorn förändrade världen
av Wolfgang Hansson

Mycket intressant än så länge. Det är ett stort plus att han faktiskt var där den dagen.

Sonderling
Sträckläste boken som är ganska lättläst. Som en artikel i AB. Jag håller inte med om alla analyser och påståenden men den är en av bara två böcker som kommit på tio årsdagen (som jag sett) så bättre än inget alltså.

NU ska jag läsa en bok i en ny serie som Osprey ger ut.
Raid heter serien och boken eller häftet är:
TORA!TORA!TORA!
Pearl Harbour 1941

Så här på 70 årsdagen, så hade jag tänkt att börja läsa mer om stilla havs-kriget framöver, nått som vi på forumet var ganska överens om att vi hade pinsamt lite kunskaper om. (Gammal tråd vi hade)

Sonderling
Va är det bara jag som läser nått nuförtiden, så jag blir tvungen att svara på min egen tråd? :cry:

Skämt åsido, var på biblan för att leta böcker om PTO men fastnade för: Bomba bränn dom av Lars Eriksson Wolke
Har sträck läst den två kvällar i rad och kommit till det Sovjetiska bombkriget under VK2.
En så länge tycker jag böcken är intressant och har många av de frågeställningar som vi tar upp här på forumet gällande bombkriget under VK2.
Ett litet minus för små tryckfel och andra korrektur fel.

Sonderling

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Axial » 15 december 2011, 08:34

sonderling skrev:]
(---)
Va är det bara jag som läser nått nuförtiden, så jag blir tvungen att svara på min egen tråd? :cry:
(---)
Sonderling
Nädå, jag läser massor med böcker. Den senaste månadens litteraturlista innehåller sådana formidabla kioskvältare som:
Forskningshandboken, Att vara opponent, Argumentationsanalys, Lära eller läras, Arbetsplatslärande, Ledning och förståelse, LEAN - gör avvikelser till framgång, samt några andra riktigt smaskiga böcker i samma kategorier.
:( 8O :? :x
Det blir liksom inte så mycket tid över till njutningsläsning men jag försöker hitta lite tid här och där för att läsa Gåtan Maria Magdalena en andra gång.

Skriv svar