Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 11 juni 2011, 16:24

"Generation Kill" av Ewan Wright.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Jokke » 6 juli 2011, 12:10

Rubicon : den romerska republikens uppgång och fall av Tom Holland. Hittills mycket läsvärd, även om det förstås inte är något nytt under solen.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Ornellaia » 6 juli 2011, 12:29

Precis läst ut Jens Lapidus "Livet deluxe". Tykcer den var väldigt bra. Första boken i serien var helt fantastisk, andra helt värdelös och den här var en revansch men inte lika bra som den första.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 6 juli 2011, 14:32

Jag har precis läst färdigt Agent Zigzag -Lover, Betrayer, Hero, Spy av Ben Macintyre.
En utomordentligt underhållande bok som dessutom förefaller vara välresearchad.

Det är en levnadsbeskrivning över den brittiske skurken och dubbelagenten Eddie Chapman.

Den boken rekommenderar jag av hela mitt solkiga hjärta.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 juli 2011, 11:57

http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_Force

Jag läser boken som ligger till grund för den här artikeln. En sorglig historia minst sagt.
En värre historia än My lai då dessa puckon tilllåts härja runt i 7 månader. Att kalla dem ett special förband är en förolämpning på flera plan. Deras fältmässighet är närmast att likna vid ett gäng repgubbar av gamla stammen. (De går på kända stigar och hojtar, väsnas, super och skjuter folk, den totala motsatsen hur en spaningstyrka ska uppträda. Öh, det sista kanske inte gamla repgubbar gjorde :oops: :lol: )

Men en sak grunnar jag på nu. Om de härjar runt i 7 månader så borde ju varit kända av FNL-gerillan och NVA. Var sätter inte de upp ett special förband för att stoppa dem?

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 8 juli 2011, 21:00

Jag har precis läst "Under the black flag: The romance and the reality of life among the pirates" av David Cordingly.

/Marcus

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av unmo300 » 9 juli 2011, 05:32

Läser just nu Matterhorn, som inte har med bergsbestigning att göra.
http://www.amazon.com/Matterhorn-Novel- ... 0979528534

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5111
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 9 juli 2011, 11:21

Det har blivit en del böcker på sistone.

En jag tyckte var bra var, "How Rome Fell" av Adrian Goldsworthy. Det är en genomgång av ett antal hundra års historia och med några insiktsfulla iakttagelser. Goldsworthys uppfattning är att det måste ha berott på korruption och att de styrande inte längre förstod varför man skulle styra, utan bara var intresserade av att vara boss.

En jag läser är "Shakspere och hans tid" av Henrik Schück. Den är från 1916 men förvånansvärt modern. Schück levandegör den tidens engelsmän. Jag berättade för tjejen i bokaffären att jag läser den och då sade hon att den hade hon också :D

Sedan har jag köpt Nathan Shachars bok om Gaza. En kamrat rekommenderade den och så även bokhandeln förstås :) Jag tycker att den har börjat bra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 14 juli 2011, 07:44

En sådan här svettig sommar passar det bra att fortsätta littteratur studier om Vietnam kriget.
Jag läser nu Dispatches av Michael Herr.
Den är full av 60´s jive så för en gång skull önskar jag nästan att jag hade en svensk översättning för att kunna jämnföra och också se hur översättaren hanterar språket.
Vet man vad lurrp´s med en Swedish K är för nått? Det hade varit kul att se.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av von Othfors » 20 juli 2011, 16:17

Har nyligen läst ut Lena Ebervalls och Per E. Samuelssons Ers Majestäts olycklige Kurt, som behandlar Haijby-affären i nytt ljus. Mycket av boken är fiktionaliserad, men mycket bygger också på nyligen framtagen fakta. Att Gustaf V:s sexuella eskapader med Haijby gick så långt så att Herman Göring tilldelades svenska svärdsorden mot att Gestapo skulle "ta hand om" Kurt Haijby och därmed tysta ner den pinsamma historien är en av många spännande saker att läsa. Sant? Läs och bedöm själv.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Vikke » 20 juli 2011, 18:29

Herregud vad mycket anglo-saxisk litteratur det var här ...

Herodotos historia -- En klassiker som jag inte har lyckas hitta tjusningen med än, har kanske för höga förväntningar.

och

Jag har precis läst ut Bernard Lewis "Tro och makt", om Mellanöstern -- mycket intressant bok och nytt för mig, ett ämne som jag inte har varit insatt i innan.

och

"Den grekiska världen" av Hilding Thylander -- Något besviken på boken, lyckas inte levandegöra ämnet, men det är han inte ensam om å andra sidan. Som översikt och referens funkar den, men inte som underhållning eller "hjärngymnastik".

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 23 juli 2011, 10:24

Har de senaste veckorna läst "Den bittra fejden" av Göran Rystad om amerikanska inbördeskriget samt "Minnen från Solferino - Europas bortglömda blodbad" av Henry Dunant.

"Den bittra fejden" är intressant, om inte annat för att det finns så lite litteratur på svenska om det amerikanska inbördeskriget, och Rystad gav en bra sammanfattning av bakgrunden och de viktigaste händelserna. Ett ämne han berörde men som skulle vara intressant att läsa mer om är just det titeln anspelar på - bitterheten som skapas i ett inbördeskrig. Och om hur USA kunde splittras upp och sedan enas igen - om än med djupa sår.

"Minnen från Solferino" är en kort men gripande skildring från och framförallt efterspelet till slaget vid Solferino. Henry Dunant var en schweizisk affärsman som efter att ha upplevt slaget vid Solferino och hjälparbetet för de skadade efteråt startade Röda korset. Boken är framförallt en kort skildring över slaget och en mer utförlig skildring över det stundtals desperata och oorganiserade hjälparbetet efter slaget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 24 juli 2011, 15:14

Tacitus, Germania. Översättning Alf Önnerfors, MCMLX (så anges tryckåret).

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Karl XVII » 26 juli 2011, 05:45

Jag läser Sveriges historia för folkskolan av Carl Grimberg från år 1936. Helt otroligt vad historieämnet har förändrats på 75 år. :roll:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 juli 2011, 07:32

Proggiga barnböcker : därför blev vi som vi blev
av Kalle Lind

Jag behövde nått roligt att läsa dagar som denna. Och den här boken är väldigt rolig. Jag gillar också skribetens subtila humor.

Boken har också stor nostalgifaktor för oss som växte upp under den här tiden i mer eller mindre proggiga hem.
Jag kände igen flera böcker, jag har dessutom flera böcker.

Och ibland blir man lite förvånad att det verkligen stod som det står i böckerna, fast det var ju inget man tänkte på som (hjärntvättat) barn.

Sonderling

Skriv svar