De är bra tecknade och har en en bra go i historien men dess historiska korrekthet lämnar definitivt en del att önska
Vad läser du just nu?
Re: Vad läser du just nu?
"D-Day: Fight or die! - The 12 best Commano D-day comic books ever" i urval av George Low. Läste ett gäng sådana seriealbum (bland annat i Commando serien) som jag köpte i någon seriehandel när jag var 10-12 år gammal och har på senare år tänkt att det vore att läsa om någon, därför var det svårt att motstå när jag hittade denna nyutgåva i museumshoppen vid Pegasusbron i förra veckan.
De är bra tecknade och har en en bra go i historien men dess historiska korrekthet lämnar definitivt en del att önska
Ska vi bli impade nuWooster skrev:... i museumshoppen vid Pegasusbron i förra veckan.
Jag har varit där innan du föddes och fler gånger än vad du kan räkna till.
Visst är Frankrike trevligt, förutom historia har de ju alltid god mat och dryck. Själv eller organiserat?
Serier är ibland bra, för ett par år sedan fick jag ett album med 'Enemy Ace' av brorsan som jag tror jag skalll ta fram som godnattlektyr.
MVH
Hans
Edit: Det finns fler trevliga serier, t.ex. Valentina.
Aj då, trodde jag var den ende som varit där.Hans skrev:Ska vi bli impade nuWooster skrev:... i museumshoppen vid Pegasusbron i förra veckan.![]()
![]()
Jag har varit där innan du föddes och fler gånger än vad du kan räkna till.
(mer seriöst skrev jag det nog mer för att jag i mitt undermedvetna antog att "alla här" därmed vet vilken butik det rör sig om.)
Edit: Det var en privatresa, bilder och lite samlade minnen kommer snart (så småningom). Var till och med inne en sväng i Storhertingdömet.
Percival Lowell, Mars as the abode of life (1908).
"Arabs at War" av Kenneth Pollack, med anledning av inbördeskriget i Libyen och oroligheterna lite överallt. En intressant bok som analyserar varför de arabiska militärerna under efterkrigstiden (med få undantag) konstant har förlorat slag, strider och krig mot nästan alla motståndare, oavsett om det varit fråga om en kamp mot moderna västerländska stridskrafter eller mot enkelt utrustade afrikanska krigare.
Bläddrar lite förstrött i Warzawa 1. Leandoer/Ekholm förlag. Verkar trevlig, mycket fotografier.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tamelanders Waterloo - Belgien 1815 samt Norbergs En perfekt storm. Den senare handlar om hur de senaste årens finanskris skapades.
Har precis läst "Den längsta vintern, En plutons hjältemodiga kamp under Ardenneroffensiven" av Alex Kershaw.
De allra flesta i plutonen blev krigsfångar i dec -44, och de hade gått ner ca 20 kilo i vikt när de befriades i maj -45. Det var tufft att vara amerikan och krigsfånge i Tyskland sista krigsvintern.

De allra flesta i plutonen blev krigsfångar i dec -44, och de hade gått ner ca 20 kilo i vikt när de befriades i maj -45. Det var tufft att vara amerikan och krigsfånge i Tyskland sista krigsvintern.
Det var en kall decembermorgon 1944, djupt inne i de belgiska Ardennernas skogar. Arton män i en liten underrättelsepluton, under befäl av den tjugoårige löjtnanten Lyle Bouck, kröp ihop i sina skyttevärn i ett desperat försöka att hålla värmen. Plötsligt bröts tystnaden av dånet från massiv artilleribeskjutning. Hitler hade inlett den djärva och riskabla Ardenneroffensiven mot de allierade, och den amerikanska plutonen stod öga mot öga med det tyska anfallets huvudstyrka.
Plutonen lyckades, trots sin underlägsenhet, slå tillbaka tre tyska framstötar i en våldsam kamp om en strategiskt viktig höjd. Boucks män gav inte upp förrän deras sista kula var avfyrad. Men den längsta vintern i deras liv hade bara börjat.

Senast har jag läst "Reel power: Hollywood cinema and American supremacy" av Matthew Alford och "Världens lyckligaste folk: En bok om Danmark" av Lena Sundström.
/Marcus
/Marcus
En recensent som sågar Lena Sundström.Marcus Wendel skrev: "Världens lyckligaste folk: En bok om Danmark" av Lena Sundström.
http://www.nt.se/kultur/default.aspx?articleid=5486305Lena Sundströms vrångbild av Danmark är så sällsynt innehållslös att den knappast får någon genomslagskraft.
Läser en upphottad nyversion av Warszawa 1 pansar i upproret augusti-oktober 1944
av Janusz Ledwoch
av Janusz Ledwoch
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Tack för den: en perfekt recension av en ytlig, illa researchad bok.Battler skrev:En recensent som sågar Lena Sundström.Marcus Wendel skrev: "Världens lyckligaste folk: En bok om Danmark" av Lena Sundström.
http://www.nt.se/kultur/default.aspx?articleid=5486305Lena Sundströms vrångbild av Danmark är så sällsynt innehållslös att den knappast får någon genomslagskraft.
- Per Andersson
- Medlem
'Cocaina : en bok om dom som gör det', av Magnus Linton.
Lättläst bok med bra flyt i texten, om ett synnerligen deprimerande ämne.
Lättläst bok med bra flyt i texten, om ett synnerligen deprimerande ämne.
Den har fått bra betyg på många andra håll (t.ex. http://www.svd.se/kultur/litteratur/all ... 512073.svd) och själv tycker jag den ger en intressant bild av dansk politik, media och samhälle sett ur perspektivet på en nyinflyttad (även om hon studerat i Danmark tidigare), dessutom en som inte stämmer illa överens med den jag själv fått och då menar jag inte via svensk media.Battler skrev:En recensent som sågar Lena Sundström.Marcus Wendel skrev: "Världens lyckligaste folk: En bok om Danmark" av Lena Sundström.
/Marcus
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Osprey förlags bok om Tobruk.
(Jaha, nu har jag fått ökenkriget på hjärnan.)
Sonderling
(Jaha, nu har jag fått ökenkriget på hjärnan.)
Sonderling