Janus Metz Afghanistan-dokumentär Armadillo
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Janus Metz Afghanistan-dokumentär Armadillo
Jag gick ett liknande intryck av att man levde i en bubbla.
För någon dag sen såg jag även den amerikanska dokumentären om en pluton som befann sig på en framskjuten bas i ett mer omstritt område: Restrepo.
Vid jämförelse så var den danska filmen bättre ur ett dramaturgiskt perspektiv, men det var mer stridsscener i den amerikanska. Amerikanerna blev beskjutna i stort sett hela tiden.
Båda visar dock på hur trupperna egentligen inte har någon strategi för att hjälpa afghanerna. De är där för att slåss mot talibaner. Varför den lokala befolkningen inte bara rakt av berättar vilka det är och vart de befinner sig, eller varnar så fort det dyker upp en sådan, har de ingen förståelse för. Det amerikanska befälet hade någon luddig idé om att byborna borde sätta igång med att bygga en ordentlig väg, då skall nämligen "handel och pengar strömma in i dalen".
Det hela påminner om "Den tunna röda linjen"... Två arméer har dykt upp och krigar om någonting obetydligt, civilisterna kan bara huka sig och hoppas att de överlever.
För någon dag sen såg jag även den amerikanska dokumentären om en pluton som befann sig på en framskjuten bas i ett mer omstritt område: Restrepo.
Vid jämförelse så var den danska filmen bättre ur ett dramaturgiskt perspektiv, men det var mer stridsscener i den amerikanska. Amerikanerna blev beskjutna i stort sett hela tiden.
Båda visar dock på hur trupperna egentligen inte har någon strategi för att hjälpa afghanerna. De är där för att slåss mot talibaner. Varför den lokala befolkningen inte bara rakt av berättar vilka det är och vart de befinner sig, eller varnar så fort det dyker upp en sådan, har de ingen förståelse för. Det amerikanska befälet hade någon luddig idé om att byborna borde sätta igång med att bygga en ordentlig väg, då skall nämligen "handel och pengar strömma in i dalen".
Det hela påminner om "Den tunna röda linjen"... Två arméer har dykt upp och krigar om någonting obetydligt, civilisterna kan bara huka sig och hoppas att de överlever.
Man bör titta på vilken typ av förband man följt och vad deras uppdrag är. Hjälp till lokalbefolkningen är inte en uppgift för ordinarie förband utan uppgiften är i regel att stötta ANSF i kampen mot motståndare av olika tillhörighet. Det görs huvudsakligen genom gemensamma säkerhetsoperationer eller operationer med polisiär karaktär.
- Per Andersson
- Medlem
Sedan så är inte en film nödvändigtvis det bästa mediumet för att förmedla sådana detaljer.
I 'Armadillo' så får man intrycket at danskarna i huvudsak kör sitt eget krig, där den enda rollerna för afghanerna är som antagonister, eller som mer eller mindre besvärliga civila statister.
Hur mycket av detta beror på att det är en film om, av och för danskar, och hur mycket är en rättvis skildring av den danska insatsen?
I vilket fall som helst, så tror jag att 'bubblorna' är verkliga problem, då det nämnts av andra källor också. Om inte annat, så måste de amnerikanska megabaserna, med souvenirbutiker, snabbmatsrestauranger och sexton sorters efterrätt, inebära en onödig logistisk belastning.
I 'Armadillo' så får man intrycket at danskarna i huvudsak kör sitt eget krig, där den enda rollerna för afghanerna är som antagonister, eller som mer eller mindre besvärliga civila statister.
Hur mycket av detta beror på att det är en film om, av och för danskar, och hur mycket är en rättvis skildring av den danska insatsen?
I vilket fall som helst, så tror jag att 'bubblorna' är verkliga problem, då det nämnts av andra källor också. Om inte annat, så måste de amnerikanska megabaserna, med souvenirbutiker, snabbmatsrestauranger och sexton sorters efterrätt, inebära en onödig logistisk belastning.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Har för mig att jag läste att diskussionerna i Danmark har varit höga kring striden i slutet och soldaternas ordval och agerande under debriefingen. Huruvida killarna gjorde rätt som brände av ett magasin i en bokstavlig hög med talibaner som man tidigare slagit ut med en handgranat.
Det jag såg och som jag uppfattade det så förekom det de facto inga brott mot några som helst konventioner. Den typen av motståndare skulle i alla fall inte jag ta några som helst chanser med.
En bra film som kan ge en bild av vad våra svenska kamrater i Afghanistan går igenom stundvis.
Det jag såg och som jag uppfattade det så förekom det de facto inga brott mot några som helst konventioner. Den typen av motståndare skulle i alla fall inte jag ta några som helst chanser med.
En bra film som kan ge en bild av vad våra svenska kamrater i Afghanistan går igenom stundvis.
Vad ska de göra då? Verka trevliga, gå hem till afghanska familjer och äta middag? Om ens detta skulle förekomma så skulle ju det hela stämpla vederbörande familjer som kollaboratörer med ett oblitt öde sedan soldaterna åkt iväg.Per Andersson skrev: Jag vet inte om den visade 'Afghanistan som ett nytt Vietnam', men ett något oroande intryck jag fick av filmen var att soldaterna verkar leva i en västerländsk 'bubbla' som man ibland lämnar för ett kort besök i den afghanska verkligheten.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
I filmerna framstår det som att någon hjälp till lokalbefolkningen inte förekommer, utan bara säkerhetsoperationer. Knappast ett arbete som kommer ge en trygg framtid för dem.Krook skrev:Man bör titta på vilken typ av förband man följt och vad deras uppdrag är. Hjälp till lokalbefolkningen är inte en uppgift för ordinarie förband utan uppgiften är i regel att stötta ANSF i kampen mot motståndare av olika tillhörighet. Det görs huvudsakligen genom gemensamma säkerhetsoperationer eller operationer med polisiär karaktär.
En lösning kunde ju vara att inte "åka iväg", tillbaka till sin bubbla.lampros skrev:Vad ska de göra då? Verka trevliga, gå hem till afghanska familjer och äta middag? Om ens detta skulle förekomma så skulle ju det hela stämpla vederbörande familjer som kollaboratörer med ett oblitt öde sedan soldaterna åkt iväg.
ISAF stödjer ANSF, även om det inte alltid framkommer i filmer och reportage. Man ska dock inte tro att soldater hjälper civil lokalbefolkning direkt i någon större utsträckning. Det får civila organisationer ta hand om.Dûrion Annûndil skrev:I filmerna framstår det som att någon hjälp till lokalbefolkningen inte förekommer, utan bara säkerhetsoperationer. Knappast ett arbete som kommer ge en trygg framtid för dem.Krook skrev:Man bör titta på vilken typ av förband man följt och vad deras uppdrag är. Hjälp till lokalbefolkningen är inte en uppgift för ordinarie förband utan uppgiften är i regel att stötta ANSF i kampen mot motståndare av olika tillhörighet. Det görs huvudsakligen genom gemensamma säkerhetsoperationer eller operationer med polisiär karaktär.
COIN-conceptet som förre COM ISAF anbefallde innebär delvis en ökad närvaro ute bland folket. Dock skapar alla sin egna lilla bubbla för att ha det så bra som möjligt. Grushögen i Ali Zayi (Balkh) inreddes med bastu och ett improviserat gym för att soldaterna skulle få det så bra som möjligt.En lösning kunde ju vara att inte "åka iväg", tillbaka till sin bubbla.lampros skrev:Vad ska de göra då? Verka trevliga, gå hem till afghanska familjer och äta middag? Om ens detta skulle förekomma så skulle ju det hela stämpla vederbörande familjer som kollaboratörer med ett oblitt öde sedan soldaterna åkt iväg.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vi pratar om olika saker. I filmerna framkommer att något hjälp till civilbefolkningen på de två platserna inte förekommer, varken från ANSF eller civilt. Att det finns en sådan målsättning hjälper då ingen.Krook skrev:ISAF stödjer ANSF, även om det inte alltid framkommer i filmer och reportage. Man ska dock inte tro att soldater hjälper civil lokalbefolkning direkt i någon större utsträckning. Det får civila organisationer ta hand om.
Att det inte förekommer i filmen är inte någon egentlig överraskning. Det är inte så fränt att filma och visa sånt.
I verkligheten förekommer det dock, även om det finns mer att önska där, framförallt när det gäller Governance och Development (de två andra pelarna i uppbyggnadsarbetet förutom Security).
I verkligheten förekommer det dock, även om det finns mer att önska där, framförallt när det gäller Governance och Development (de två andra pelarna i uppbyggnadsarbetet förutom Security).
- Fredrik Andersson
- Medlem
Bortsett från alla militära insatser, vilka civila organisationer verkar i Afghanistan just nu? Hur pass involverat är UN:s humanitära delar och Röda halvmånen?
När det gäller NGO:er i Afhanistan finns det ett otal, stora som små vilket gör det svårt att hålla räkningen.Sgt 83 Pluton skrev:Bortsett från alla militära insatser, vilka civila organisationer verkar i Afghanistan just nu? Hur pass involverat är UN:s humanitära delar och Röda halvmånen?
FN är ju bl.a. där med UNAMA.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
"I verkligheten"? Har du nån källa på att de förekommer på de platser som skildras i filmerna? Eller är det bara en förhoppning?Krook skrev:Att det inte förekommer i filmen är inte någon egentlig överraskning. Det är inte så fränt att filma och visa sånt.
I verkligheten förekommer det dock,
Utan kunna källhänvisa så enl mitt förmenade så finns det då det är det som är syftet med ISAF d.v.s bidra/stötta ANSF med säkerhet så att utveckling och myndighetsuövning kan utvecklas.Dûrion Annûndil skrev: I verkligheten"? Har du nån källa på att de förekommer på de platser som skildras i filmerna? Eller är det bara en förhoppning?
Jag känner till de orderverk som gällde när filmen spelades in och jag vet hur man jobbade i Afghanistan då. Även om jag inte kan svära på att man genomförde någon joint-patrull under exakt den tiden då filmteamet var med törs jag säga att man gjorde det.Dûrion Annûndil skrev:"I verkligheten"? Har du nån källa på att de förekommer på de platser som skildras i filmerna? Eller är det bara en förhoppning?Krook skrev:Att det inte förekommer i filmen är inte någon egentlig överraskning. Det är inte så fränt att filma och visa sånt.
I verkligheten förekommer det dock,
När man läser om bl.a. britternas insatser i södra Afghanstan så för jag uppfattning att det är en del som genomför OEF medan vissa delar står för utvecklingsstödet.