Andra Världskrigets Utbrott, Hitler anfall mot Polen 1939

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 4 juli 2007, 23:26

Magnus Lindström skrev:Läste i Gefle Dagblad hur man skriver att man i boken visar på att tyskarna använde HÄSTAR under invasionen av Polen och att det första motoriserade blixtkriget kom först vid anfallet på Frankrike. Med tanke på att tyskarna använde hästar kriget ut så undrar jag vad man yrar om i tidningen.
Tja, det kan man fråga sig. Men dagstidningsjournalister har väl sällan haft något mer än en rudimentär kunskap om de tyska styrkorna under 2 vk ...denna sort är väl annars mer påläst när det gäller 'kamraterna' hos Che Gevara och liknande 'befriarklientel'

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2007, 00:53

Skippa politiken, tack.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 5 juli 2007, 11:14

B Hellqvist skrev:Om jag har någon invändning, så är det att ett kapitel kan följa ett visst frontavsnitt fram till ett visst datum, för att sedan börja om igen 1-2 veckor tidigare för att följa nästa frontavsnitt. Detta gör att skildringen blir lite ryckig, när läsaren kastas fram och tillbaka i tiden. Skildringen skulle ha tjänat på lite mer "samtidighet" i texten
Det här var en sak vi funderande en hel del över när vi skulle besluta om bokens disposition. Det grundläggande problemet var att endera skulle läsaren tvingas till stora geografiska hopp, eller också skulle denne tvingas till stora kronologiska hopp. Detta dilemma – att arméoperationer både är förlopp i rummet och tiden – försökte vi lösa genom att hitta några kronologiska brytpunkter, vilka blev natten mellan 3 och 4 september samt 9-10 september. Inom dessa skeden försökte vi kronologiskt skildra händelserna på de skapligt separerade frontavsnitt som de tyska arméerna anföll på.

Så här i efterhand har jag funderat på om man inte skulle ha lagt in en mycket kort tillbakablick i de kapitel som behöver det. Tror du att det hade underlättat?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2007, 12:33

Niklas Zetterling skrev:Så här i efterhand har jag funderat på om man inte skulle ha lagt in en mycket kort tillbakablick i de kapitel som behöver det. Tror du att det hade underlättat?
Jag förstår dilemmat, och tror att antingen en resumé som avslutning eller som inledning, tillsammans med relevant karta, skulle ge ett bättre grepp om läget.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 5 juli 2007, 12:37

Det är värt att tänka på inför framtiden, för samma dilemma förekommer i många andra operationer.
Det är bra med feedback från läsare.

Skriv svar