SS Ondskans Mäktiga Redskap av Guido Knopp ute nu
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Om Knopps tv-dokumentärer är något att utgå ifrån, så tycks hans historieskrivning bestå av att hopa förklemande omdömen på allt och alla som hade med Tyskland att göra 1933-45. Det mesta i Tredje riket var klandervärt, men som konstaterats ovan, så blir det enahanda när man sida upp och sida ner inte får någon som helst nyansering.
-
Martin Månsson
- Medlem
De verk jag nämnde kan med fördel läsas, en annan bra bok är "Vid Avgrunden" av Gitta Sereney som handlar om Franz Stangl, kommandant i Treblinka. Sereney är en mycket duktig skribent vars verk håller hög klass. För att få en bra lista över referensverk om förintelsen så rekommenderar jag återigen David Thomson på Axis History Forum. Han äger djupa kunskaper i ämnet och kan garanterat ge flera bra tips på adekvat litteratur.Kan du/annan ge några exempel på böcker om förintelsen? Känner att jag borde lära mig lite mer än det jag kan nu.
Relaterade titlar som även de är väl värda att läsas är bla följande:
Reinhard Heydrich av Eduard Calic
The Killing of SS-Obergruppenführer Heydrich av Callum McDonald
Reinhard Heydrich vol. 1&2 av Max Williams
The Capture and Trial of Adolf Eichmann av Moshe Pearlman
Eichmann in Jerusalem av Hannah Arendt
Minister of death - The Adolf Eichmann Story av Quentin Reynolds, Ephraim Katz & Zwy Aldouby
Eichmann Interrogated - Transcripts from the Archives of the Israeli Police
Gestapo - Instrument of Tyranny av Edward Crankshaw
Odilo Globocnik - Hitlers man in the East av Joseph Poprzeczny
En bok är redan skriven, Heinrich Himmler - A Photographic Chronicle of Hitler's Reichsführer-SS. Finns på Marcus Bookstore sida, kika där.Martin, det är mycket du vet som jag vill veta. Skriv en bok el två
Jobbar fn på en bok om norska frivilliga, när den blir klar har jag inte en aning om.
Att skriva en uttömmande bok om SS är naturligtvis ett intressant projekt som jag inte skulle ha något emot. Dock lär det bli ett verk på flera volymer, det är inget jag planerat men det hade varit intressant.
Martin
Hitlers sista dagar av Trevor-Rooper.
Moderator Martin Månsson, skrev:
"Den i särklass bästa skildringen om läget i bunkern och de sista dagarna innan kapitulationen står att finna i boken "Bunkern" av James P. O'Donnell och Uwe Bahnsen. Boken är utgången sedan länge men kan hittas på antikvariat. Boken bygger på intervjuer med bla Ernst-Günther Schenck, Wilhelm Mohnke, Rochus Misch, Albert Speer m.fl. Jag hade förmånen att ha kontakt med Hermann Fegeleins adjutant Johannes Göhler i flera år, hans berättelser stod i "viss" kontrast mot det Beevor skriver om bunkern mm. "
Vänligen,
Jag läste Hugh Trevor-Roopers Hitlers Sista Dagar i somras, en välskriven bok utgiven 1947.
Personligen tycker jag att den ger mycket svar och beskrivningar på de allra sista dagarna och livet i bunkern i april/maj-45.
En gammal men lättförståelig och intressant bok. Har någon annan läst den?
"Den i särklass bästa skildringen om läget i bunkern och de sista dagarna innan kapitulationen står att finna i boken "Bunkern" av James P. O'Donnell och Uwe Bahnsen. Boken är utgången sedan länge men kan hittas på antikvariat. Boken bygger på intervjuer med bla Ernst-Günther Schenck, Wilhelm Mohnke, Rochus Misch, Albert Speer m.fl. Jag hade förmånen att ha kontakt med Hermann Fegeleins adjutant Johannes Göhler i flera år, hans berättelser stod i "viss" kontrast mot det Beevor skriver om bunkern mm. "
Vänligen,
Jag läste Hugh Trevor-Roopers Hitlers Sista Dagar i somras, en välskriven bok utgiven 1947.
Personligen tycker jag att den ger mycket svar och beskrivningar på de allra sista dagarna och livet i bunkern i april/maj-45.
En gammal men lättförståelig och intressant bok. Har någon annan läst den?
Har du läst The Last Days of Hitler. The Legends - The Evidence - The Truth (1996) av Anton Joachimsthaler? Den består både av en kritisk genomgång av vad andra skrivit om de sista dagarna i bunkern och av resultat från egna undersökningar och intervjuer med ett antal direkt berörda ögonvittnen (Albert Speer, Christine Schroeder, Hermann Giesler, Otto Günsche, Walter Frenz, Adolf Dirr "och många andra"). Han nämner O'Donnells och Bahnsens bok ett antal gånger, men nästan uteslutande för att kommentera sakfel i den.Martin Månsson skrev:Den i särklass bästa skildringen om läget i bunkern och de sista dagarna innan kapitulationen står att finna i boken "Bunkern" av James P. O'Donnell och Uwe Bahnsen.
Kershaw skriver i sin monumentala biografi över Hitler att Joachimsthalers bok är "mest tillförlitlig och detaljerad" vad gäller slutet, och hänvisar ymnigt till honom i sina noter. För oss som inte bedrivit egen forskning i frågan är det förstås omöjligt att avgöra vem som vet bäst ...
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Guido Knopp
Martin,
Jag är impad av din recension av GK:s bok. Blev mycket konfunderad då jag redan på första sidan (s. 9) av hans bok läste "trohet är din ära" istället för "min ära heter trohet". Därför var det något "mildrande" att nu läsa i din recension att det bara är i den svenska versionen detta grundläggande fel finns med.
Icke desto mindre återstår en mängd allvarliga fel i boken, som Martin pekat ut.
Fortsätta recensera och skriv den där boken om norrmännen.
Vänliga hälsningar,
Lars Gyllenhaal
Jag är impad av din recension av GK:s bok. Blev mycket konfunderad då jag redan på första sidan (s. 9) av hans bok läste "trohet är din ära" istället för "min ära heter trohet". Därför var det något "mildrande" att nu läsa i din recension att det bara är i den svenska versionen detta grundläggande fel finns med.
Icke desto mindre återstår en mängd allvarliga fel i boken, som Martin pekat ut.
Fortsätta recensera och skriv den där boken om norrmännen.
Vänliga hälsningar,
Lars Gyllenhaal