"Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Skriv svar
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 1 juli 2004, 22:17

B Hellqvist: Skulle du inte kunna posta recensionen i Bokrecensionstråden? Det är ju smidigt om vi har alla recensioner samlade på ett och samma ställe. :)

T!
Provmedlem

Johan Voss

Inlägg av T! » 8 juli 2004, 00:27

Jag har precis läst ut Johan Voss bok, gick på ett par dagar...

Tycker boken var enormt intressant att läsa, att få höra utav ngn "inifrån" hur de levde med oklarade av dessa enorma påfrestningar. Detta var ju ingen övertygad Nazist som ändå valde att gå in i SS. Det var intressant att få veta varför han valde det.

Tycker den var mycket väl skriven o lätt läst, tycker inte alls att det var ngt problem med hoppandet som ngn skrev innan.

Detta är mer el mindre en helt ny del för mig. Jag har inte läst el intresserat mig mycket för den delen av kriget långt där uppe i norr.
Fann hans historia mycket intressant o läsvärd. Kan varmt rek den om ngn funderar på att läsa boken.

Mr Hellqvist!
Ngt nytt om din nyligen funne "verklighetens" Johan Voss??
Väntar med spänning på dina nyheter!

//Tobias

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Johan Voss

Inlägg av B Hellqvist » 8 juli 2004, 01:16

T! skrev:Mr Hellqvist!
Ngt nytt om din nyligen funne "verklighetens" Johan Voss??
Väntar med spänning på dina nyheter!

//Tobias
Jag har hans nya emailadress, och klartecken att det är OK att kontakta honom, men har inte formulerat färdigt frågorna ännu.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 10 september 2004, 14:49

Så nu har läst klart den här boken på rekordkort tid, det var länge san jag fastnade så totalt i en bok. Boken var otroligt välskriven och lättläst (även fast den kunde kännas lite hoppig när han växlade från kriget till inre tankar och sin tid i fånglägret) och språket känns väldigt vackert och djupt. Boken känns även verkligt ärlig, han var en ung man som ville göra något för sitt land och verkligen stoppa bolsjevismens framfart.
Nåja alla som är det minsta intresserad av personöden under ww2 måste bara läsa den här boken.

en bonus var även att översättaren lät soldatsångerna och vissa ord, citat m.m. vara på sitt originalspråk med en översättning efteråt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 oktober 2004, 18:54

Idag fick jag svar från "Voss" på de frågor jag skickade för någon vecka sedan. Jag fick utförliga svar, skrivna på mycket god engelska, men han skrev också att brevet var privat, och att han inte ville att det inte skulle spridas vidare. Nåväl, mitt positiva intryck av honom från boken förstärktes, och jag är glad att jag tog kontakten. Han är 78 år gammal, och hans generation är på väg att dö ut. De av er som har möjligheten att kontakta veteraner - gör det! Men läs in er på ämnet, och var ödmjuka och visa respekt. Belöningen är en röst som upplevt en tid för 60 år sedan, en tid som aldrig kommer tillbaka.

muzagga
Medlem
Kontakt:

Johan Voss bok är bra men med ett problem tycker jag..

Inlägg av muzagga » 3 december 2004, 16:44

Jag tycker boken är mycket bra, och desutom ganska "viktig" eftersom de flesta böcker skrivna av de som var med var allierade. Sällan tar en tysk bladet från munnen. och ALDRIg en SS man,(Innan Voss, så vitt jag vet i alla fall).

Faran är ju att han försöker rättfärdiga allt tyskarna gjorde med att de var ett slags EU+ Nato före sin tid. En europas kultur vs Stalinism.

Men att det var tyskarna som startade kriget, och att de gjorde det med rasistiska undertoner, det tar han inte ens upp..

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Johan Voss bok är bra men med ett problem tycker jag..

Inlägg av Daniel L » 3 december 2004, 16:52

muzagga skrev:Jag tycker boken är mycket bra, och desutom ganska "viktig" eftersom de flesta böcker skrivna av de som var med var allierade. Sällan tar en tysk bladet från munnen. och ALDRIg en SS man,(Innan Voss, så vitt jag vet i alla fall).
Du verkar ha missat en hel del.

mvh/ Daniel

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 3 december 2004, 17:16

Du verkar ha missat en hel del.

upplys mig.

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 3 december 2004, 17:17

ja alltså, vänd på citaten :-)

jag är alltförsällan på detta forum. det slinet med citaten och smileysarna.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 december 2004, 18:07

Ta exempelvis en titt på följande trådar.

viewtopic.php?t=9343&postdays=0&postorder=asc&start=15

viewtopic.php?t=12033

mvh/ Daniel

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 8 december 2004, 18:22

jo - men håll med om at mannen duckar det svåra. vad ansåg han då om judar då? vad anser han nu? är han fortfarande nazze? en sådan som Knoke (jag flög för führen) är roligare, han är ju fortfarande knasnasse.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 december 2004, 18:30

muzagga skrev:en sådan som Knoke (jag flög för führen) är roligare, han är ju fortfarande knasnasse.
Fortfarande!? Henz Knoke är avliden sen över tio år tillbaka, hur kan man ha åsikter när man är död? Vidare, vad är det som är så roligt med "knasnasse"-åsikter?

Förövrigt så skulle det uppskattas om du skriver ordentligt. Det blir svårt att läsa när du inte använder stor bokstav i början av meningar.

mvh/ Daniel

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 8 december 2004, 19:05

Knoke är död - ok. det var inte min poäng. Det jag söker, men ej finner, hos Voss - är hans ställningstagande, då och nu.

Många skriver sina böcker, berättar om hur de marcherar hit å dit, hur deras kamrater är, hur naturen är och sist men inte minst, de strider de upplever.

Men för att göra allt det där skall man ju vara ganska motiverad. HUR "fanatiska" de var, och hur de idag ser på den idévärld de levede i då.

Det är det som är det "roliga" med Knoke... han ger en oss civilister födda i efterkrigstiden en inblick av hur det ser ut i skallen på de tyska soldater som var på östfronten.

Det gör Voss med, utan att nämna nazismen, den ariska rasen och andra centrala element i deras världsuppfattning. NÅGOT ställningstagande måste han haft, och ha. Speciellt som SS man. "Den politiske soldaten" var ju ett uttryck på den tiden, och gällde SS i högre grad än Vermacht.

enligt min åsikt efterrationaliserar Voss, genom att lyfta fram SS som ett slags föregångare till NATO eller EU, där kampen står mellan europeisk kultur och... bolshevism tror jag han betecknar det som. Varför det skulle vara bättre än en nazistisk diktator säger han inget om.

Det är luckor i Voss berättelse.

notera mina stora bokstäver. i början på meningar. bara för dig, kära vän av ordning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 december 2004, 19:30

muzagga skrev:
notera mina stora bokstäver. i början på meningar. bara för dig, kära vän av ordning.
Det torde gälla alla på detta forum.
:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 december 2004, 20:49

muzagga skrev:Knoke är död - ok. det var inte min poäng. Det jag söker, men ej finner, hos Voss - är hans ställningstagande, då och nu.
Texten skrevs kort efter kriget, så hans nuvarande åsikter kommer inte fram, men den besvikelse han uttrycker över att Waffen-SS var en del av ett system som ägnade sig åt ett systematiskt folkmord framgår med all önskvärd tydlighet - om man läser boken. Jag har kontakt med författaren, och på frågan om han fortfarande känner besvikelse över hur hans idealism missbrukades, så svarade han att den känslan har bara förstärkts med åren.
Det är det som är det "roliga" med Knoke... han ger en oss civilister födda i efterkrigstiden en inblick av hur det ser ut i skallen på de tyska soldater som var på östfronten.
...nu var ju iofs Knoke jaktflygare i västra rikshalvan... För att få en inblick i tyska östfrontssoldaters funderingar, kan jag rekommendera "In Deadly Combat" av Gottlob Bidermann och "Soldat" av Siegfried Knappe.
Det gör Voss med, utan att nämna nazismen, den ariska rasen och andra centrala element i deras världsuppfattning. NÅGOT ställningstagande måste han haft, och ha. Speciellt som SS man. "Den politiske soldaten" var ju ett uttryck på den tiden, och gällde SS i högre grad än Vermacht.
Har du läst boken, egentligen? Han gick med i W-SS dels för att hans vän redan gjort det, dels för att han ville strida med de elittrupper som W-SS framställdes som. Han framstår i boken som en nationalistiskt sinnad ung man, typisk för Europa under första halvan av förra seklet.
enligt min åsikt efterrationaliserar Voss, genom att lyfta fram SS som ett slags föregångare till NATO eller EU, där kampen står mellan europeisk kultur och... bolshevism tror jag han betecknar det som. Varför det skulle vara bättre än en nazistisk diktator säger han inget om.
Gulag? Svälten i Ukraina? Stalins terror 1937? Försöken att destabilisera länder runtom i Europa? För de som levde på den tiden var Sovjet och kommunismen ett större hot än vad Hitler kunde tänkas få för sig. Att man sedan fann sig ur askan i elden är en annan sak.
Det är luckor i Voss berättelse.
Mest beroende på att boken skrevs av en ung man som inte haft inblick i vad som egentligen hände, eftersom han tjänstgjorde på en front långt från de största förbrytelserna.
Korrekt svenska är dels ett sätt att visa andra forummedlemmar respekt, dels ett sätt att framstå som bättre påläst.

jo - men håll med om at mannen duckar det svåra. vad ansåg han då om judar då? vad anser han nu? är han fortfarande nazze?
Han duckar väl inte! Man får läsa boken noga, då han inte brer på med Janne Josefsson-indignation, utan är mer subtil. Åsikter om judar uttrycks på sidorna 62-63 i den svenska utgåvan. Och varifrån har du fått att han var nazist? Mig veterligen var han inte medlem av partiet, och han var för ung för att ha fått rösta (sju år när Hitler kom till makten). Den ideologi han beskriver sig ha haft i tonåren var värdekonservativ, nationalistisk och eurocentrisk. Hela hans uppväxt hade präglats av nazismen. I vår korrespondens har han bara uttryckt förakt för partifolket och Himmler. Han är en stolt veteran från en division som hade ovanligt höga moraliska normer för att vara Waffen-SS, och han anser sig inte personligen ha något att skämmas för. Den bild han ger av sig själv fram till det att han tas till fånga är av en naiv ung man som trodde på propagandan, men som sedan krisade när sanningen bakom Tredje riket kom fram.

Skriv svar