Bästa böckerna inom WW2

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 december 2003, 13:23

Nicolas von Schmidt-Lauss skrev:MD650, har du läst Filip Rytterås "Frivillig soldat"? Den behandlar i stort sett samma händelser som "Liten bricka", men jag vill påstå att den är ännu bättre. Språkligt är Rytterås bok en av de bästa i sitt slag.

Om du inte läst boken, maila mig din adress så skickar jag ett exemplar som tack för tidigare.

Hoppas att allt är bra med dig och att du får en bra jul.
Har den i bokhyllan!
Handlar den om IR 13 (Det var några år sedan jag läste den)?

:)

Mikael E
Medlem

Inlägg av Mikael E » 16 december 2003, 14:06

D. Löwenhamn skrev:Att få tag i Hell's Gate verkar dock vara omöjligt såvida man inte är beredd att lägga ut mycket pengar.

mvh/ Daniel
Vet inte riktigt hur mycket pengar du menar, men Adlibris har den för 642kr inklusive frakt.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0965758435

[Edit: Den var visst tillfälligt slut där märkte jag. Men men. ]

eller så fungerar Amazon.co.uk också, därifrån beställde jag den för ungefär en månad sen.

Jag kan förresten hålla med om rekommendationen på boken, den är väldigt bra.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 16 december 2003, 14:08

Hells Gate är out of print. Pröva Aberdeen bookstore.

Martin

PK
Medlem

books

Inlägg av PK » 16 december 2003, 16:07

Kan rekomendera fyra otroligt bra böcker.

Ralf Tiemann - Chronicle of the 7. SS-Panzer Kompanie/LAH
Patrick Agte - Jochen Peiper - Commander PzRgt LAH
Allen Brandt - The Last Knight of Flanders
George Nipe - Last Victory in Russia

/PK

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 16 december 2003, 16:14

MD650 skrev:Micheale Reynolds böcker Steel inferno, Devils adjutant, osv är bra.

Kan lägga hans senaste titel Eagles & Bulldogs in Normandy 1944 till listan. Mycket läsvärd med fantastiska kartor. Ralf Tiemanns Chronicle of the 7. Panzer-Kompanie 1. SS-Panzerdivision Leibstandarte är ytterliggare en mycket bra titel och John Keegans Six Armies in Normandy tillhör även den favoriterna.

Vad det gäller referensböcker skulle jag vilja nämna Jentz Panzer Truppen vol. I & II samt Niklas Zetterlings Normandy 1944 - German Military Organization, Combat Power and Organizational Effectiveness. För ubåtsfantaster så är Keith Miltons Subs against the Rising Sun ett oumbärligt referensverk. Tyvärr är den dock ganska svår att få tag på då den är Out of Print.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 december 2003, 16:35

Henric Edwards skrev:
MD650 skrev:Micheale Reynolds böcker Steel inferno, Devils adjutant, osv är bra.

Kan lägga hans senaste titel Eagles & Bulldogs in Normandy 1944 till listan. Mycket läsvärd med fantastiska kartor. Ralf Tiemanns Chronicle of the 7. Panzer-Kompanie 1. SS-Panzerdivision Leibstandarte är ytterliggare en mycket bra titel och John Keegans Six Armies in Normandy tillhör även den favoriterna.

Vad det gäller referensböcker skulle jag vilja nämna Jentz Panzer Truppen vol. I & II samt Niklas Zetterlings Normandy 1944 - German Military Organization, Combat Power and Organizational Effectiveness. För ubåtsfantaster så är Keith Miltons Subs against the Rising Sun ett oumbärligt referensverk. Tyvärr är den dock ganska svår att få tag på då den är Out of Print.

~Henric Edwards
Har han skrivit en ny bok..alltså Michael Reynolds?

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 16 december 2003, 16:48

Tycker både Parachute Infantry av David Webster och Avgörandets ögonblick av Nicklas Zetterling och Mikael Tamelander är två böcker jag varmt rekomenderar. Även Band of Brtohers är bra läsning.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 16 december 2003, 18:02

MD650 skrev:
Henric Edwards skrev:

~Henric Edwards
Har han skrivit en ny bok..alltså Michael Reynolds?

Japp, den släpptes i september om jag inte minns helt fel. Detaljerade redogörelser för 29:e amerikanska och 3:e brittiska infanteridivisionernas strider från Omaha respektive Sword till St. Lô samt Caen. Rekommenderas!

~Henric Edwards

Ifan
Ny medlem

Inlägg av Ifan » 16 december 2003, 19:06

läd: Den längsta dagen... bra info om upptrappningarna före D-dagen och om dagen i sig..

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 16 december 2003, 22:32

Striderna i Soumussalmi av HJ Siilasvuo och Pierre Clostermans flygmemoarer vad de nu hette!

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 17 december 2003, 18:20

Var kabn jag få tag i ett ex. av Tragedy of the Faithful ..?

Mr S

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 december 2003, 18:25

Mr S skrev:Var kabn jag få tag i ett ex. av Tragedy of the Faithful ..?

Mr S
amazon.com.uk eller här: http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/ ... =&x=58&y=2

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 17 december 2003, 21:09

Mr S skrev:Var kabn jag få tag i ett ex. av Tragedy of the Faithful ..?

Mr S
http://www.ww-2militaria.com/

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 19 december 2003, 13:06

Michael Tamelanders böcker är bra, bl.a. Slaget om Västeuropa.
Han beskriver hur saker och ting hänger ihop, vilka överväganden som beslutsfattarna hade. Detta till skillnad från de flesta böcker som bara rabblar nummer på divisoner och namn på byar, som man ändå inte hittar på kartan.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 19 december 2003, 18:23

Sune skrev:Michael Tamelanders böcker är bra, bl.a. Slaget om Västeuropa.
Han beskriver hur saker och ting hänger ihop, vilka överväganden som beslutsfattarna hade. Detta till skillnad från de flesta böcker som bara rabblar nummer på divisoner och namn på byar, som man ändå inte hittar på kartan.
Jag tycker att den största behållningen med Tamelanders böcker är flödet han har i texten. Precis som du säger så tenderar vissa författare att inveckla sig i ganska komplicerade utläggningar om trupprörelser och förbandsnummer. Det är något jag naturligtvis uppskattar, men det krävs en viss litterär talang för att bena ut begreppen, och en sådan besitter Tamelander. Många betraktar säkert hans verk som "lightversioner", men personligen så fann jag att den nyss påbörjade Malta är ett alldeleles ypperligt avbrott från de föregående två titlarna jag läst Eagles & Bulldogs in Normandy 1944 och Armor Battles of the Waffen-SS.

~Henric Edwards

Skriv svar