Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 28 december 2009, 09:24

Wooster skrev:"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemetsom fortfarande finns kvar i Sverige.
Hur är den boken? Jag har funderat på att köpa den.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 december 2009, 09:25

Jag läser just nu "Sanningen om IKEA" av Johan Stenebo och "The Rape of Europa: The Fate of Europe's Treasures in the Third Reich and the Second World War" av Lynn H. Nicholas.

/Marcus

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 28 december 2009, 10:31

Julläsning i ryskt tecken:

Dostojevskij, Bröderna Karamazov (omläsning, fast det var 20 år sedan sist).
Gogol, två samlingsvolymer med blandade noveller.
Smedberg/Zetterling, Andra världskrigets utbrott - om striderna i Polen 1939.
Kafka, En svältkonstnär.
Friedrich, Branden - om bombningarna av Tysklands städer 40-45.
Kallifatides, Bönder och herrar - om en by i södra Grekland 1941 under tysk ockupation.
Tamelander/Zetterling, Avgörandets ögonblick - om landstigningen i Europa 1944 (omläsning).

Funderar också på att läsa "Missförstådd fredsälskare", en nyutgiven statsunderstödd biografi över Josef Stalin... skojade bara. :lol: Eller gör jag det? Den kommer nog snart.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 28 december 2009, 12:24

Marcus Wendel skrev:
Wooster skrev:"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemetsom fortfarande finns kvar i Sverige.
Hur är den boken? Jag har funderat på att köpa den.

/Marcus
Har läst knappt halva - i mitt tycke väldigt intressant. Det är en reportagebok som blandar intervjuer och skildringar från olika gods och godsherrar med intervjuer av olika forskare, politiker och jurister samt med referat från juridiska tvister och historiska bakgrunder. Faktaspäckat men samtidigt väldigt levande skildrat.

af Kleen sticker inte under stol med vad han tycker, samtidigt är boken nyanserad.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 december 2009, 12:37

Tackar.

/Marcus

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 28 december 2009, 13:18

Har läst Arnstads bok om skuld. Rekommenderas för läsning till alla som har intresse för ämnet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 december 2009, 14:13

Överste Weeks skrev:Har läst Arnstads bok om skuld. Rekommenderas för läsning till alla som har intresse för ämnet.
Men är den boken verkligen bra? Känns som om den mest är politisk retorik och inte mycket mer, eller är det för att man ska känna till vad han skriver?
Kan du inte utveckla lite?
Jag har ju läst vad Arnstad skrivit i tidningsartiklar och blir lite skeptisk.

Sonderling

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 28 december 2009, 18:48

sonderling skrev:
Överste Weeks skrev:Har läst Arnstads bok om skuld. Rekommenderas för läsning till alla som har intresse för ämnet.
Men är den boken verkligen bra? Känns som om den mest är politisk retorik och inte mycket mer, eller är det för att man ska känna till vad han skriver?
Kan du inte utveckla lite?
Jag har ju läst vad Arnstad skrivit i tidningsartiklar och blir lite skeptisk.

Sonderling
Jag har varken ork eller tid att göra något referat av den här boken. Som jag skrev så rekommenderar jag folk att läsa den. Boken innehåller den här gången också en notapparat, till skillnad från den förra.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 28 december 2009, 19:14

Överste Weeks,

Du förefaller ju ha en positiv inställning till HA, inget fel i det.

Men du är väl medveten om att han i sin senaste bok "Skyldig till skuld" - den du rekommenderar - hänvisar till Rudolph Joseph Rummel på sidan 61. Utfärdade du inte en varning för böcker som hänvisar till Rudi Rummel (eller Skott eller Ahlmark)? Gäller inte den varningen för Arnstads bok?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 28 december 2009, 21:38

Tom Hollands "Tusen års striden" en bok som berättar om hur kristendomen fick fäste i europa runt 1000 talet, jag har läst halva och gillar den verkligen. Boken vänder sig nog till de som likt mig endast läst om medeltiden i skolan och har vaga referenser till personer som Henrik den helige och Otto III. Gillade man hans första bok Rubicon så gillar man den här.

När det gäller Arnstads bok som jag haft det oangenäma nöjet att läsa så är det snarare en anti-finsk pamflett med mycket vaga referenser och märkliga tolkningar. Det finns betydligt bättre böcker i det här ämnet.

few
Medlem

Inlägg av few » 28 december 2009, 22:43

Artur Szulc skrev:Överste Weeks,

Du förefaller ju ha en positiv inställning till HA, inget fel i det.

Men du är väl medveten om att han i sin senaste bok "Skyldig till skuld" - den du rekommenderar - hänvisar till Rudolph Joseph Rummel på sidan 61. Utfärdade du inte en varning för böcker som hänvisar till Rudi Rummel (eller Skott eller Ahlmark)? Gäller inte den varningen för Arnstads bok?
Även jag anser att man bör ta Rummel med en fet grabbnäve salt. :) Men det innebär inte att hans forskning är helt oanvändbar. Gott nytt år, allihopa!

/henrik arnstad

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 28 december 2009, 22:54

Även jag anser att man bör ta Rummel med en fet grabbnäve salt. Men det innebär inte att hans forskning är helt oanvändbar. Gott nytt år, allihopa!
Tack för klargörandet!

Det brukar vara så, att forskarresultat alltid kan/bör kritiseras men sällan förkastas helt. Förmågan att kunna göra den distinktionen besitter dock inte alla.

Gott Nytt År till dig också!
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 januari 2010, 16:39

Kjell-Albin Abrahamsson - Enkel biljett till Polen

Trevlig och öppenhjärtig, om än ibland lite tjatig, skildring av Europa.

Edit: Ett "Polen" för mycket hade smygit sig in. Titeln heter Enkel Biljett till Polen, men det är en skildring av hela Europa

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 16 januari 2010, 19:08

Fred! 100 röster mot våld och krig. En fin liten bok med starka bilder och berättelser.

sponny
Medlem

Inlägg av sponny » 21 januari 2010, 18:27

Hittade Bosse Schöns bok Svenskarna som stred för Hitler för en billig peng idag så den ska jag börja på ikväll när jag krupit under täcket.

Skriv svar