Hur är den boken? Jag har funderat på att köpa den.Wooster skrev:"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemetsom fortfarande finns kvar i Sverige.
/Marcus
Hur är den boken? Jag har funderat på att köpa den.Wooster skrev:"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemetsom fortfarande finns kvar i Sverige.
Har läst knappt halva - i mitt tycke väldigt intressant. Det är en reportagebok som blandar intervjuer och skildringar från olika gods och godsherrar med intervjuer av olika forskare, politiker och jurister samt med referat från juridiska tvister och historiska bakgrunder. Faktaspäckat men samtidigt väldigt levande skildrat.Marcus Wendel skrev:Hur är den boken? Jag har funderat på att köpa den.Wooster skrev:"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemetsom fortfarande finns kvar i Sverige.
/Marcus
Men är den boken verkligen bra? Känns som om den mest är politisk retorik och inte mycket mer, eller är det för att man ska känna till vad han skriver?Överste Weeks skrev:Har läst Arnstads bok om skuld. Rekommenderas för läsning till alla som har intresse för ämnet.
Jag har varken ork eller tid att göra något referat av den här boken. Som jag skrev så rekommenderar jag folk att läsa den. Boken innehåller den här gången också en notapparat, till skillnad från den förra.sonderling skrev:Men är den boken verkligen bra? Känns som om den mest är politisk retorik och inte mycket mer, eller är det för att man ska känna till vad han skriver?Överste Weeks skrev:Har läst Arnstads bok om skuld. Rekommenderas för läsning till alla som har intresse för ämnet.
Kan du inte utveckla lite?
Jag har ju läst vad Arnstad skrivit i tidningsartiklar och blir lite skeptisk.
Sonderling
Även jag anser att man bör ta Rummel med en fet grabbnäve salt.Artur Szulc skrev:Överste Weeks,
Du förefaller ju ha en positiv inställning till HA, inget fel i det.
Men du är väl medveten om att han i sin senaste bok "Skyldig till skuld" - den du rekommenderar - hänvisar till Rudolph Joseph Rummel på sidan 61. Utfärdade du inte en varning för böcker som hänvisar till Rudi Rummel (eller Skott eller Ahlmark)? Gäller inte den varningen för Arnstads bok?
Tack för klargörandet!Även jag anser att man bör ta Rummel med en fet grabbnäve salt. Men det innebär inte att hans forskning är helt oanvändbar. Gott nytt år, allihopa!