Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 25 februari 2009, 20:26

'Blackwater - världens mäktigaste privatarmé' av Jeremy Scahill

Hade varit en extremt intressant och välskriven bok om de lite mer konspiratoriska styckena om kopplingarna CIA - Republikaner - Kristen höger - Blackwater (eller Xe som de heter sedan några veckor tillbaks) åtminstone varit mer sakliga och Scahill låtit bli att lägga in ideologiska gliringar här och där.

Historien skulle, så att säga, klara sig bra även med ett mer nyanserat tonläge.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7202
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 20 mars 2009, 08:26

Läser just nu en rykande färsk bok :
Thomas Ricks The Gamble: General David Petraeus and the American Military Adventure in Iraq, 2006-2008.

Författaren och journalisten har tidigare skrivit boken: Fiasco: The American Military Adventure in Iraq. Som jag anser vara den mest ärliga analys av Irak-kriget första tre år som jag läst. Boken ger en tydlig bild av alla kluster fucks som präglat OIF och man tar mer än en gång för pannan och stönar.
The Gamble är den efterlängtande fortsättningen som berättar hur man kunde vända ett tillsynes hopplöst läge till en framgång. Jag har länge undrat "hur" då Irak mer och mer hamnade i Svensk mediaskugga och framgångarna kunde skönjas i utländsk media, nu hoppas jag få svaret på den frågan.

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 20 mars 2009, 10:43

sonderling skrev:Läser just nu en rykande färsk bok :
Thomas Ricks The Gamble: General David Petraeus and the American Military Adventure in Iraq, 2006-2008.

Författaren och journalisten har tidigare skrivit boken: Fiasco: The American Military Adventure in Iraq. Som jag anser vara den mest ärliga analys av Irak-kriget första tre år som jag läst. Boken ger en tydlig bild av alla kluster fucks som präglat OIF och man tar mer än en gång för pannan och stönar.
The Gamble är den efterlängtande fortsättningen som berättar hur man kunde vända ett tillsynes hopplöst läge till en framgång. Jag har länge undrat "hur" då Irak mer och mer hamnade i Svensk mediaskugga och framgångarna kunde skönjas i utländsk media, nu hoppas jag få svaret på den frågan.

Sonderling
Jag ser med spänning fram emot en kommentar när du har läst färdigt boken eftersom jag för egen del är halvvägs genom 'Fiasco' och är fullständigt trollbunden.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Probstner » 20 mars 2009, 14:58

Jag läser om Philip Dixons Barbarian Europe för hundrade gången. Det är en stor njutning. Klodvig och langobarder, nordmän och östromare, hunner och goter. Riktigt skoj, varje gång!

/ Probstner

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 23 mars 2009, 23:11

Läser Trettioåriga kriget - Europa i brand 1618-1648 av Lars Ericson Wolke, Göran Larsson och Nils Erik Villstrand. Rätt intressant att se hur de olika konfikterna i det dåtida Europa samverkade till att skapa detta inferno.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 8 april 2009, 15:22

Idag: Knut Hæger, Kungliga krämpor - medicinhistoriska kåserier, rekommenderas.
Igår: Sven Lundström, "Vår position är ej synnerligen god..." - om Andrée-expeditionen av museets chef
I förrgår: William Shakespeare, Julius Cæsar - för att varje oläst klassiker är som en sten i skon

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 april 2009, 15:10

Svenska Dagbladets hundraårsjubleium, boken med äldre tidningsartiklar som kom ut i samband med tidningens jubleium 1984 och köpte boken i Röda Korsets affär för en tid sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av larsleo » 12 april 2009, 15:10

Zetterling - Slaget om Kursk
Von Luck - Pansarchef under Rommel

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 14 april 2009, 13:00

Trädgårdspraxis 1754 av Petter Lundberg utgiven nu 250 år senare av Hans Mårtensson. Kul bok, där man bland annat kan lära sig hur man odlar ananas i sitt orangeri, synd bara att orangeriet saknas hema på gården....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2009, 08:30

Peter Englund, Stridens skönhet och sorg. Den som vill läsa på om första världskriget i allmänhet, fick ännu en obligatorisk titel. Ingen militärhistorisk översikt med Haig, Falkenhayn och grabbarna som flyttar knappnålar, utan "212 korta kapitel" med utdrag från sammanlagt nitton delvis helt olika personers dagliga liv, på diverse fronter eller långt bakom dem. Jämfört med traditionella beskrivningar är det märklig läsning - de stora kampanjerna beskrivs inte utifrån stabs-perspektiv, utan av de som råkade ut för dem; det stora slaget på Skagerak klaras av i ett väl kort stycke, men den tyske sjömannens enerverande tråkiga tjänst innan och efter, när flottorna försökte att delta i kriget utan att riskera något, desto mer. Det närmaste jag sett är Jolos skildring, som har styrkan att röra sig på samtliga nivåer och som jag fortfarande finner är det bästa som skrivits i ämnet på svenska.

Läsandet störs av de, i mitt tycke, väl rikliga fotnoterna, som ibland avbryter i varje mening, flera meningar i sträck. Men det är en petitess och smakfråga.

Obligatorisk, som sagt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7202
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 17 april 2009, 10:53

NIL skrev:
sonderling skrev:Läser just nu en rykande färsk bok :
Thomas Ricks The Gamble: General David Petraeus and the American Military Adventure in Iraq, 2006-2008.

Författaren och journalisten har tidigare skrivit boken: Fiasco: The American Military Adventure in Iraq. Som jag anser vara den mest ärliga analys av Irak-kriget första tre år som jag läst. Boken ger en tydlig bild av alla kluster fucks som präglat OIF och man tar mer än en gång för pannan och stönar.
The Gamble är den efterlängtande fortsättningen som berättar hur man kunde vända ett tillsynes hopplöst läge till en framgång. Jag har länge undrat "hur" då Irak mer och mer hamnade i Svensk mediaskugga och framgångarna kunde skönjas i utländsk media, nu hoppas jag få svaret på den frågan.

Sonderling
Jag ser med spänning fram emot en kommentar när du har läst färdigt boken eftersom jag för egen del är halvvägs genom 'Fiasco' och är fullständigt trollbunden.
Jadu, jag tror inte du blir besviken. Om förra boken var beskrivningen om inkompetensen och idiotin bakom invasionen, så är the gamble beskrivningen hur en katastrof förhindras i sista sekunden. Det är historien hur en arme´ som betett sig som en elefant i en porslinsfabrik faktiskt kan göra helt om, eller ”gör om gör rätt”, som man sade när jag gjorde lumpen. Och jag skulle nästan vilja säga att det är som om en micro arme´kupp tar över rodret för krigföringen i Irak.
För det som händer är att den gruppen som avpolletterades efter Vietnam kommer tillbaka.* Dvs. gamla COIN experter förenas med nya intresserade officerare och vänder kursen. Man har också tagit hjälp av civila pacifister och utländska coin-experter (främst från Australien av nån anledning, varför kan ni sånt här Varjag?). Egentligen har man nu gjort allt rätt som man fick kritik av bland annat sina vapenbröder England, som med sin vana från Nordirland och Maylaya sa att man gjorde fel. ( Och inte utan skadeglädje konstateras det att GB i Basra numera gör allt fel och gått bakåt och sitter mest och ugglar på sin bas på Basras flygplats.)

The surge beskrivs inte odelat possimisstiskt för om det är nån kritik så är det denna att ”the surge” konserverade det irakiska inbördeskriget som riskerar att bryta ut i samma sekund som USA drar ner sina styrkor. Den tar också upp faran med en förutsatt ”time table” som President Obama krävt.
Det är inte heller helt oproblematisk att ”köpa” över f.d insurgenter till sin egen sida, av flera skäl.

Om man hade ångest efter första boken så drar jag nu en suck av lättnad för med ”rätt” man i vita huset och ”rätt” man på Centcom, så ser framtiden lite ljusare ut.

Ja jag rekommenderar både FIASCO och THE GAMBLE för den som vill veta hur och vad som hände under Irak-kriget första hälft. Ty som boken avslutas så kommer detta vara ”the long war” en Amerikansk närvaro kommer att krävas till åtminstone 2015 och som det sades i slutet; det som definierar Irak-kriget har förmodligen inte hänt ännu.

Sonderling
* Ni vet eller inte vet att vad US army bestämde efter Vietnam var att man aldrig skulle föra denna typ av krig mer, utan bara stora pansarslag mot sovjetiska pansar divisioner. Alla som kunde nått om counter insurgency fick kicken eller hamnade i kylan. Nåväl inget blir ju nånsin som man tänkt sig och nu är de insläppta igen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 april 2009, 21:42

Den bok som jag har skrivit om i detta delforum, "Fånga platsen, en intressant bok och en guidebok till den som är intresserad av lokalhistoria inom näringslivet.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 22 april 2009, 07:52

Jag läser Herodotos historia som finns som pocket. Den var avsevärt bättre än jag hade förväntat mig och inte alls torr. Man får sig en massa berättelser till livs om mystiska folkslag och annat.

Och så läser jag "Mussolini's Italy" av R.J.B Bosworth. Den har hittills inte varit särskilt spännande eller rolig, men den är informativ och bra om livet i fascismens Italien, och jag tror den kommer att bli bättre om något kapitel :) Författarens bok om Mussolini tyckte jag mycket om.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 22 april 2009, 11:42

Novell som finns på nätet; H. G. Wells The Land Ironclads. Beskriver vad som i princip är första världskriget och stridsvagnarnas genombrott. Skriven 1903.
A month ago he had seen that regiment in its pride, going forth to war, and had been told of its terrible prowess, how it could charge in open order with each man firing from his saddle, and sweep before it anything else that ever came out to battle in any sort of order, foot or horse. And it had had to fight a few score of young men in atrociously unfair machines!

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av larsleo » 22 april 2009, 20:55

Pansarspaning på östfronten: SS-Panzer_Aufklärung-Abteilung 11" Nordland av Herbert Poller

rätt intressant bok helt klart

Skriv svar