Vad läser du just nu?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 22 aug 2025 19:14

Annat omslag, men det är helt säkert den.

Något som var gripande i den boken är förresten beskrivningen av smugglare, som ibland kunde dumpa folk i Libyen, ta ut kompassriktningen och säga, Tripoli är där, 170 mil bort, lycka till, och hej då.

Finns några riktiga svin som profiterar på människohandel.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 aug 2025 18:28

Den har jag också läst. Den var bra och just det här att allt inte bara var öken, var en aha upplevelse.

Sonderling

Hyllie
Provmedlem

Inlägg av Hyllie » 30 aug 2025 18:59

Ett omnämnande i nyhetsbrevet från den danska "historie-online" gjorde mig nyfiken, så jag börjar läsa Dagfin Skrees bok om Skandinavien under järnåldern; han har också skrivit om Avaldsnes, där Harald den hårfagre bodde. Den heter "Northern routes to kingship".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 31 aug 2025 13:06

Välkommen Hyllie, kan du berätta mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 31 aug 2025 13:48

Väntar med spänning. Svensk på Sjælland? Då København?

MVH

Hans

Hyllie
Provmedlem

Inlägg av Hyllie » 31 aug 2025 21:49

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Inlägg av Borussia » 12 sep 2025 16:11

Brandenburg.jpg
Jag måste bara skriva om den här boken, eller vad man ska kalla den. Besökte museet i Brandenburg i augusti och som jag nämnde i en annan tråd var det ett förbaskat bra museum. Till min stora förtjusning fanns utställningen även i bokform som gjorde att jag i lugn och ro kunde uppleva utställningen igen. Likt utställningen så är boken väl så detaljerad men det finns ändå en balans där man varit sparsam med texten samtidigt som man inte snålat med bilder, oavsett om det är på personer, byggnader, landskap eller dokument.

Författarna har grävt i arkiven och hittat mycket matnyttigt som jag inte trodde fanns. På ett föredömligt sätt beskrivs Brandenburgs historia och de centrala personerna bakom allt ihop, Bouhler, Brandt, Heyde, Widmann, Wirth, Brack, Becker, Eberl, von Hegener. Troligtvis okända för de mesta men centrala gestalter i det nazistiska mordmaskineriet. Men till min stora glädje stoppar det inte där, här finns nedslag, stora som små, bland administratörer, ekonomer, "eldare", chaufförer, sköterskor, vakter, som alla var en del av maskineriet. Enkla och vanliga människor som av en slump hamnade i Brandenburg, eller genom kontakter, eller att de sökte en tjänst som ekonom, eller att de på plats blev omplacerade till en ny tjänst. Vi får även följa med på resan till "operation Reinhardt" i Polen där inte bara personal från Brandenburg hamnade utan även från andra mordcentraler.

Brandenburg är skulle jag vilja säga den minst kända av de sex mordcentralerna, men det var ändå där som allt började och som via krokiga vägar mynnade ut i Auschwitz. Det är nischad bok som antagligen endast går att köpa på museet, i alla fall den engelska utgåvan. Kanske lite ryckig emellanåt, men det fanns banne mig inget som jag tyckte var ointressant. Önskat att den hade varit längre, men jag antar ändå att den innehåller det mesta som finns att veta om Brandenburg. Det är ju det som är så härligt, att även om man som jag har 35-40 år i "branschen" så finns det alltid något nytt att upptäcka, eller något gammalt i ny tappning som då blir till något bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 sep 2025 11:38

Borussia skrev:
12 sep 2025 16:11
...Det är ju det som är så härligt, att även om man som jag har 35-40 år i "branschen" så finns det alltid något nytt att upptäcka, eller något gammalt i ny tappning som då blir till något bra.
Finns alltid mer att upptäcka, även i ämnen som man vet mycket om, och det är det som gör historia så intressant, om man gillar människoöden och att fundera något om hur folk kunde bli som de var.

För stora företeelser och händelser är också verkligheten ofantligt mycket mer komplex än vad vi människor klarar av att sammanfatta, men vi vill gärna ha ett enkelt svar, och slippa behöva tänka mer på vissa saker.

Som ett enkelt exempel kan man bara fråga sig, Sverige, bra eller dåligt? Och det går inte riktigt att svara på ett fruktbart sätt, för det är så många olika saker samtidigt, och samma människa kan ha både dåliga och bra kontakter med Sverige, dess folk, kultur och myndigheter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 okt 2025 06:12

Demobbed - Comming home after the second World war.
Alan Allport

Boken tar upp den brittiska arméns utmönstring efter VK2.
Där olika kapitel tar upp olika ämnen, samlivet, anpassning, jobb, kriminalitet, PTSD, Krigsfångarna etc. Även den svåra logistiken i detta tas med men, inbakat i de olika ämnena, detta hade kunnat vara ett kapitel för sig. Som sagt man får påminna sig om att det är Stor Britannien och inte USA, så hemresan får genomlidas på usla fartyg och utslitna flygplan och mycket riktigt sker olyckor.

Men boken börjar med en rad svartsjuke mord utförda av veteraner som kommer hem och inser att deras fruar varit otrogna. Men det är egentligen inte morden i sig som börjar uppröra tidningarnas ledare, utan de faktum att rätten dömer till så korta straff. Och man frågar sig i ledarspalten om otrogna fruar är fredlösa?

Ja men just ja, det finns ingen GI Bill, så det blir svårt för veteraner att få jobb (de har rykte om sig att vara initiativ lösa och lata) men också många som avancerat i det militära och inte direkt känner sig manade till att börja som cykelbud igen. Det verkar fortfarande finnas ett skråtänkande i England under den här tiden. Att nån som kommer tillbaka inte kan tänka sig att jobba i samma yrke igen ses som snobbigt bland den civila allmänheten. Samtidigt blir man förvånad att man ska tro att en major ska börja jobba som gatsopare igen?

Ett stycke blir lite roligt när det beskriver hur alla får en muckar kostym och man kunde se en morgon på en pendeltågsstation tio tals men i exakt samma illa sittande bruna kostym. Ja man ser bilden framför sig.

Det fanns en skräck bland allmänheten att Veteranerna skulle bli kriminella men det var endast en bråkdel, även om Stor Britannien drabbades av en brottsvåg efter VK2 så var det inte deras fel. En intressant stycke i det kapitlet var om 43 group, en grupp judiska veteraner som ger sig på Mosleys fascister. Såg att mitt bibliotek har en bok som endast avhandlar detta så det blir att låna den i vinter. Förresten så en till intressant sak i kapitlet om brottsligheten var att East end gangsters betalade högsta valuta för en hem smugglad italiensk Beretta. The weapon of choice bland dem. Överhuvudtaget kom mycket vapen hem med dem, en vapen amnesti på 50-talet generade 17000 handeldvapen! Det var mer än som fanns registrerat före kriget.

Jag gillar böcker som utmanar ens tidigare uppfattning eller ger en aha upplevelse. Här görs det på två ställen. Förutom tidigare nämnda GI-bill som inte fanns. Så tänker jag på det med att man brukar säga att till skillnad från Vietnam kriget så välkomnades veteranerna hem (Ja i USA kanske) men i England efter den första yran så såg de mest som belastning av civil samhället och ett rykte spred sig att de levt i sus och dus och ätit sig mätta, medan de civila fått leva med ransonering. Nått som kanske stämt in på etapp soldater men förvånade den som kom hem efter ett japansk fångläger,

Många hemvändande POW led av s.k. "tagg tråds sjuka" en slags apati parat med ilske utbrott om jag ska korta ner förklaringen. Många hade suttit länge, (den äldsta sedan 4 sept 1939). Man fick inrätta en särskild myndighet sent omsider för att försöka återanpassa dem. En veteran sa att han fick inte hjälp förens 1984, nått han hade behövt med en gång.

I kapitlet om mental hälsa hos veteranerna tas en del person fall upp också, den mest kända är den brittiske komikern Spike Milligan* som fick ett sammanbrott på den italienska fronten oh sedan redogör för den behandling eller icke behandling han fick. Jag som läst hans bok "Milligans war" kände till detta sedan innan. Först efter kriget fick man snurr på detta med den psykiatriska behandlingen och en undersökning gav också vid handen att många av de som insjuknat kanske inte skulle skickats ut över huvud taget. (Har man själv ett barn med NPF diagnos så kan jag tänka mig att det kunde bli obra.)

Författaren citerar många brev till tidningarnas frågespalter. Så en annan sån här aha gäller kvinnorna som jag tidigare fått lära mig inte ville tillbaka till köket efter kriget. (50-tals idealet) Men här citeras flera brev där kvinnor talar om att de håller på och blir utbrända av dubbelarbete och vill att mannen ska hem och börja försörja dem igen. Dels tänker jag att det kan vara sant båda två. Sedan tycker jag att det är intressant ordet "Burn out" finns redan på denna tid. Trodde det var en förhållande vis modern term.

I efterordet tas just skillnaden mellan USA´s demobilisering och Englands upp, och hur GI billen ledde till en boost för en växande medelklass i USA. Medan England brottades med en dålig ekonomi i flera år efter kriget. Även detta med psykologiska besvär av kriget som fortsatte för en del ända in på 00-talet (Livet ut förmodligen) Och just det dåliga motttagandet som fortsatt in i våra dagar. Då som nu en hög självmords frekvens bland veteraner. (Vilket fick mig att tänka på det påstående man kan höra ibland att just dåliga krig ger mycket självmord, oftast i samband med kritik av dessa som Vietnam, Irak, Afghanistan och nu Gaza. Som att det sker av dåligt samvete, jag är inte säker på det sambandet men det kan vi lämna därhän i denna tråd kanske?)

Som sagt en intressant bok som tar upp en aspekt som man kanske glömt bort och som Borussia säger, trots att man läst om om VK2 i 30-40 år finns det alltid nått nytt att upptäcka. Viktigt också för jag tror vi lever mycket den Amerikanska bilden på hur hur hemvändande gick till. Funderar dock på bokens pappers kvalité som också är av den där "eget förlag" karaktären. Men det är en pocket version och det kanske är så de är nuförtiden. I boken citerar han mycket kultur referenser som film och romaner från den tiden. Mest för att visa på bilden som civilsamhället har. Men man blir ju nyfiken på att läsa noir deckare från den tiden. Undrar om de går att få tag på.

Sonderling

* Känner forumsmedlemmarna till Milligan? Känner till honom genom farsan men för min tid har han nog mest spelat kufar i korta sekvenser i 80-90-tals film.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem

Inlägg av Zizka » 29 okt 2025 08:23

Hej!

Kan rekommendera denna bok om man har intresse av vår fornhistoria.
Köpte direkt av förlaget så blev det billigare än bokjättarna.
https://www.forlag256.se/

Ser fram emot del 2.

Bild

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 okt 2025 08:31

Spännande, kan du berätta mer om boken?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem

Inlägg av Zizka » 29 okt 2025 12:10

Hans skrev:
29 okt 2025 08:31
Spännande, kan du berätta mer om boken?

MVH

Hans
Hej!
Jag växte upp i samhället Brunna, norr Uppsala och sedemera omdöpt till Vänge.
Under 70-talet via skola, friluftsfrämjandet och privat gjordes utflykter till "Borgberget", en bergsknalle som kraftigt förstärkts där det inte är lodräta bergssidor. Som barn fick fantasin sitt lystmäte när man lekte på platsen.
Senare när man själv fick barn åkte man dit på utflykt.
Egentligen heter borgberget Västerby borg.
Så jag har väl en personlig koppling till just den platsen och mitt historiska intresse har väl aldrig släppt frågan om varför "byggdes" eller kanske förstärktes just den platsen.

Så till boken.
Boken är som utflyktsguide en utmärkt källa till platser att besöka.

Kortfattat handlar del 1:
- Ruinerna (Palissader, murarna, borgberget, ingångar, borggårdarna, borgstugan, besök, slutsatser)
- Vattenvägarna (Köpingsviken, Västra mälarstranden, Kolbäcksån, Mellersta mälarstranden, Svartån, Östra Mälarstranden, Sagån, slutsatser)
- Borgarna i Mälardalen och utmed Östkusten (Västmanland, Närke, Uppland, Norra och Södra Södermanland, Östergörland, Småland, Gotland, Öland, övriga landskap, slutsatser)
- Sjöfolket, järnet och palisaderna
- Källor och fortsatt läsning

Saxat från hemsidan"
Det här är den första riktiga boken som skrivits om de nordiska fornborgarna, vilket i sig gör boken helt unik. Denna del har tre kapitel. Det första kapitlet beskriver hur fornborgarna kan ha varit konstruerade och hur de försvarats. Det andra beskriver hur borgarna ligger i förhållande till närliggande vattenvägar, vilket gör att man kan avfärda flera oprövade sanningar om dem. Det sista kapitlet beskriver ca 110 borgar med bilder och terrängkartor. Denna del ger en översikt av borgarna längs med Östkusten. En sådan översikt har tidigare saknats. Vart de större och mer intressanta borgruinerna finns i detta område kan därmed påstås att tidigare har varit okänt. Boken innehåller också en inledande och avslutande analysdel som tolkar ursprunget till borgarna, samt en kortare inledning. Boken har 255 sidor varav ca 60% av dessa är tryckta med färgtryck.
"

Så vad tycker jag om boken, det jag läst hittills så är den välskriven (sett ur en oakademisk bakgrund) och jag ser fram emot del 2.

//Janne

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 okt 2025 14:19

Tack.

Såsom andra träff vid trålen kom jag hit:
1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... C3%B6tland
2. viewtopic.php?f=36&t=10466
Kollade efter den senaste jag besökte på övningsfältet norr om Borensberg.

MVH

Hans