Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 24 nov 2019 19:35

Gett mig ut i rymden och läser Exoplanets Diamond Worlds, Super Earths, Pulsar Planets, and the New search for Life beyond our Solar System av Michael Summers och James Trefil.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 30 nov 2019 19:20

sonderling skrev:
11 nov 2019 08:25
Allt är en konspiration: En resa genom underlandet av Kent Werne
...

Men jag skulle endå ge den gott betyg och den kan vara bra att ha läst när man stöter på folk där ute som tror på ödlemänniskor och annat trams. Och vem vet, en vacker dag står det i läroplanen om "chemtrails"? :)

Sonderling
Jag köpte den på bokmässan hos VoF.

Tyckte väl också att det blev för mycket fokus på en huvudlinje, men det blir väl lätt så när så många konspirationsteorier faktiskt vävs ihop.

Boken tog upp mängder av saker som jag inte kände till, så jag tyckte den var bra.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 30 nov 2019 19:56

Läser Herman Lindqvists bok om Mannerheim och tycker den är bra.

Jag visste ingenting om Mannerheim mer än att han var svensk, drack brännvin, pratade med Hitler, och krigade för det fria Finland, så det har varit intressant läsning.

Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken. Bland annat står det att Gustaf och hans blivande fru Anastasia vigdes i St. Petersburg klockan 15, sedan festade man till klockan 20, efter det tog brudparet tåget till Anastasias gods i Uspenskoye, där de firade bröllopsnatt.

Problemet är bara att just det Uspenskoye ligger ca. två mil utanför Moskva och att tåget mellan St. P och Moskva inte går genom byn. Ett tåg år 1891 behövde säkert hela natten på sig för att åka den sträckan, och så ska man ta häst och vagn till godset också. De kan inte gärna ha hunnit fram förrän till lunch nästa dag.

Men små skönhetsfel som det är väl skitsamma egentligen. Nästa natt igen lär väl ha varit mer av en bröllopsnatt än vad de kan ha haft på tåget.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 30 nov 2019 19:57

tyskaorden skrev:
24 nov 2019 19:35
Gett mig ut i rymden och läser Exoplanets Diamond Worlds, Super Earths, Pulsar Planets, and the New search for Life beyond our Solar System av Michael Summers och James Trefil.
Är det populärvetenskap eller noveller? Och är de svåra att ta sig igenom?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 01 dec 2019 14:41

koroshiya skrev:
30 nov 2019 19:57
tyskaorden skrev:
24 nov 2019 19:35
Är det populärvetenskap eller noveller? Och är de svåra att ta sig igenom?
Den är populärvetenskap (författarna är verksamma som professorer vid George Mason-universitetet i Fairfax Virginia). Området är mycket inte så lätt förklarat men jag tycker de lyckas bra och de kan på ett lättfattat sätt förklara komplicerade vetenskapliga begrepp.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 05 dec 2019 13:06

tyskaorden skrev:
01 dec 2019 14:41

Den är populärvetenskap (författarna är verksamma som professorer vid George Mason-universitetet i Fairfax Virginia). Området är mycket inte så lätt förklarat men jag tycker de lyckas bra och de kan på ett lättfattat sätt förklara komplicerade vetenskapliga begrepp.
Oki, länge sedan jag läste något sådant. Det hade kanske varit något för omväxlings skull.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 05 dec 2019 13:26

koroshiya skrev:
30 nov 2019 19:56

Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken.
Fann ett annat jag trodde var fel. Mannerheim använde sig ofta av hotell, och Lindqvist nämner ett Europejski, med samma namn både i Warszawa och St. Petersburg. Ty tittade jag på det och då fanns det hotell i de båda städerna med snarlika namn.

Nu har jag läst klart boken och ger den ett bra betyg. Den är mycket lättläst, men ändå inte väldigt ytlig. Superkänslig som jag är, föll tårarna vid vissa avsnitt, trots att texten inte så mycket handlade om gemene mans öde.

Den var mycket intressant på så vis att det enda jag egentligen visste var att det var en svensktalande, och att han var Finlands marskalk. Så nu vet jag så mycket mer.

Ett mycket intressant människoöde, där det måste vara en gigantisk skillnad mellan miljön i hans uppväxt, och den i hans ålderdom efter kriget.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 05 dec 2019 16:53

koroshiya skrev:
30 nov 2019 19:56
Läser Herman Lindqvists bok om Mannerheim...
Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken.
Jag fick den i julklapp härom året, hade väl annars knappast skaffat den är jag rädd, även om jag nog läst en hel del Herman genom åren. Och funnit det värt spenderad tid, även om hans kåserier nog är bäst. :)

Det är garanterad Herman Lindqvist; full fart och raka rör, och det blir en del smärre misstag, fel och förenklingar på vägen. Jag måste säga, som läst ett och annat mer begrundande om Mannerheim, att jag kände mig lätt andfådd bitvis.

Men inte ska jag döma ut boken. Om man vill läsa en bok om Mannerheim som tar upp det mesta, på ett lättillgängligt vis, och inte tänker använda den som källa till något vetenskapligt arbete, så visst. :)