Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 15 juni 2019, 16:09

koroshiya skrev:
27 april 2019, 23:04
Läser en om Napoleon med titel, Citizen Emperor, av Philip Dwyer.

Det börjar bra med lönnmord och kupp.
Ska uppdatera - efter ett tag såg jag att det var del två i en biografi. Den första handlade om Napoleons uppväxt och väg till makten.

Det är en lättläst bok med den egenhet att den är fylld av dåtida propagandatavlor, som visar Napoleon i olika situationer, och att man får beskrivningar och förklaringar kring tavlan.

Jag har kommit till Jena. Författaren skriver att uppmärksamma människor i armén redan har förstått att de inte längre försvarar Frankrike, utan att allt handlar om Napoleons ambition och äregirighet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 23 juni 2019, 15:58

koroshiya skrev:
15 juni 2019, 15:57
tyskaorden skrev:
8 juni 2019, 16:40
Läser "Lansarna vid Jordan" av Lorenz von Numers, en resa i korsfarararnas spår från Antiokia, till Kerak i Moab och slutet i Acre.
Spelar en massa Crusader Kings 2 nu och så det låter som en intressant titel.
Jo det är en intressant bok, fast den är rätt så gammal (utgiven av Natur&Kultur 1964) så den kan vara svår att få tag på. Hittade mitt ex på antikvariat.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 3 juli 2019, 21:04

Hanemann av den framstående polske författaren Stefan Chwin. Den utspelar sig i Danzig/Gdansk vid tiden när tyskarna fördrivs och polska fördrivna österifrån tar över bostäderna 1945. Ett måste om man som jag älskar en historiskt levande bakgrund i en roman. Romanen bygger till stor del på författarens upplevelser och vad han fått sig berättat.

Var och en kan tänka sig själva hur det skulle vara om invånarna i en stad tvingas överge sina bostäder, och nya människor flyttar in. Här brinner Danzig och ryssarna är nära, och trängseln för att komma iväg med något fartyg är stor. Läkaren Hanemann blir kvar. Boken ger stor inlevelse i tidens stämningar - rekommenderas.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 juli 2019, 07:34

Tack för tipset! Jag tror jag hörde om den på radio för ett tag sedan.

Har själv bara läst romaner på sistone och just nu de två senaste i Jan Guillou´s "det stora århundradet". Emellan läser jag i ett container fynd, Sven Östes bok Hökens år 1966 en pocket från -68.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 5 juli 2019, 04:40

koroshiya skrev:
15 juni 2019, 16:09
koroshiya skrev:
27 april 2019, 23:04
Läser en om Napoleon med titel, Citizen Emperor, av Philip Dwyer.

Det börjar bra med lönnmord och kupp.
Ska uppdatera - efter ett tag såg jag att det var del två i en biografi. Den första handlade om Napoleons uppväxt och väg till makten.

Det är en lättläst bok med den egenhet att den är fylld av dåtida propagandatavlor, som visar Napoleon i olika situationer, och att man får beskrivningar och förklaringar kring tavlan.

Jag har kommit till Jena. Författaren skriver att uppmärksamma människor i armén redan har förstått att de inte längre försvarar Frankrike, utan att allt handlar om Napoleons ambition och äregirighet.
Kör en monologdel till. Har läst klart nu.

Det gick åt helvete. Ivan skulle få på käften, men Napoleon satte igång med tvekande, och med sämre kontroll över armén. Vad som till en början såg ut som en enkel seger blev en total katastrof. Trots bränd jord säger författaren att det fanns depåer och att armén kunde ha levt av dem under lång tid.

På så vis skall det på ett sätt ha varit inbillade motgångar som skapade förlusterna, parat med dålig disciplin, som gjorde att förråd plundrades och förbrukades många gånger snabbare än ifall det hade varit ordning och reda.

Samtidigt är det uppenbart att Ryssland inte alls var på väg att ge sig, och att den franska armén hade tvingats överleva till sommaren 1813 för att ändra på det.

Vad som är tydligt är att författaren mot slutet målar upp en räddhågsen Napoleon, och redan från 1812. Han har problem med kisseblåsan, och skickar inte in gardet. Senare, när han kommit från Elba, lyssnar han på politiker, som han inte gjort förut, med resultat att landet är kluvet i sitt stöd till honom. Det är författarens uppfattning att det dock inte spelade någon roll - Napoleon hade kunnat vinna vid Waterloo, och han hade ändå blivit avsatt, fast några månader senare.

För striderna 1813 säger han inget superspännande. Det är i linje med vad alla andra sagt, att Frankrike såg sig till sist stå emot en fast och smart koalition. Det blev då något av ett utnötningskrig där Frankrike inte kunde mobilisera samma antal soldater som de allierade. Ändå - om jag minns rätt - säger han att det kanske fanns en möjlighet för Frankrike att vinna vid Leipzig under första dagen. Med tanke på det allmänna förhållandet då är det väl dock så att resultatet till sist hade blivit detsamma.

Boken slutar med att Napoleon är på ett skepp som seglar förbi Ushant och aldrig ser Frankrike igen. Jag undrar om det kommer en tredje del om hans liv efter det.

Allt som allt var det en mycket bra bok med citat från Napoleon av alla de slag. Några av de intressantaste handlar om kärlekslivet, och visar att en masslaktare som Napoleon kunde tänka på en enskild kvinnas kval.

Det var verkligen en ögonöppnare för mig, hur människor kan förändras, förvandlas från EIAs 556 (ett spel), eller bara kalla berättelser om kampanjer, till något som är en människa av kött och blod. Något av det mest intressanta var att se samspelet med hans korsikanska familj... Korsika, ni fattar - alla har ju läst det där Asterixalbumet. Men så det var ett djävla kackel mest hela tiden.

En rolig sak för mig är att det står att modern var ungdomlig till sitt utseende, och att man kunde gissa fel på hennes ålder med 20 år. Ja, det står inte exakt så, men det är andemeningen. Den fule Koroshiya funderar förstås då på vad hon själv kan ha haft för sig :D

Ser av meningarna ovan att det finns tre försök till avslut av mig, utan att det blev något, men det får vara som det är.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2019, 01:14

Tåg i tiondel från järnvägsmuseet i Gävle.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 18 juli 2019, 18:29

Som jag såg när jag började läsa biografin om Napoleon var det bara en del av tre. För den sakens skull läser jag nu första delen.

Där kan man redan från början få lära sig att Napoleon ibland hette Nabulio, Joseph hette Giuseppe, och Louis var Luigi :D

Med det blir det mycket lättare att förstå vad som hände med Frankrike.

Nabulio sade förmodligen, "ni har en väldigt fin liten republik här. Det skulle vara väldigt synd om något hände med den."

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 12 augusti 2019, 16:06

Hans skrev:
18 augusti 2010, 15:58
Bury Us Upside Down.

The title even comes from an old fighter-pilot song that calls for them to be buried upside down so the world can kiss their… well, you get the picture.
http://www.buryusupsidedown.com/include ... points.inc

Räcker det eller skall jag kolla boken?

MVH

Hans

Bury Us Upside Down : The Misty Pilots and the Secret Battle for the Ho Chi Minh Trail
Rick Newman och Don Sheppard

Läste denna under semestern jag fann den lite ojämn och funderade på om det berodde på att författarna skrev varsitt kapitel? Sedan var den i okronologisk ordning vilket alltid stör mig.
Intressantast var nog att höra om krigsfångarnas vedermödor. Fast sista biten om MIA kändes lite överflödigt. Och ja som barn av gamla FNL.are kunde jag störa mig på att man saknade lite kulturell känslighet eller ödmjukhet när man åkte dit och krävde tillbaka de dödas ben. Det "skavde" som det heter på kultursvenska, eller var "cringe" som det heter på tonårssvenska. Annars blev man ju sugen på att modellera en f-100.

Vi var på Gränna museet och dottern med samma diagnos som en viss klimataktivist i samma ålder gick igång på André expeditionen och låna mängder med böcker på bibblan. Jag läste Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma, jag läste den på två dagar och den var ju helt okej. Jag håller nog med om att det inte var trikiner.

En annan snabbt läst bok var Richard Overys 1939 countdown to war, väldigt intressant så här snart på 80 års dagen. Hade uppfattningen om att England och Frankrike förklarade krig av ren rutin eller hur jag ska säga. Men här får jag uppfattningen att det inte var så självklart. Vad hade hänt om de backat börjar man ju fundera på? Hade Polen -39 blivit en parentes? Kanske ett ämne för en tråd?

Fortsätter att läsa enstaka kapitel i Sven Östes bok Hökens år 1966 fick en liten aha upplevelse när han beskriver att FNL-gerillan var noga med att inte förstöra någon infrastruktur som Amerikanerna bygger upp. För detta skulle de ju använda sedan när de vinner. Har alltid tyckt att det var så märkligt att de s.k. motståndsrörelserna i Irak och Afghanistan alltid förstörde allt som byggdes upp. Vad säger det?

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 20 augusti 2019, 05:30

The Avars, av Walther Pohl. Han är professor i Wien och första upplagan skrevs 1988 på tyska. Den jag läser är en översättning av tredje upplagan från 2015. Bokens engelska känns avsevärt styltigare än den tidigare boken ovan, jag nämnde, och som var skriven av en vars modersmål var engelska. Det är möjligt att en orsak kan vara skillnader i berättartraditioner, alltså, att en tysktalande historiker inte är som en engelsktalande.

Ännu så länge har jag bara kommit till beskrivningar över vilka källor det finns, och hur det arkeologiska materialet ser ut. Vad gäller det verkar det som att de har grävts en hel del nere på kontinenten. Idag har man därför kanske 60 000 utgrävda avargravar. Ironiskt nog är det möjligt att orsaken till det är att diverse olika stater har velat gräva sig ned till sitt eget ursprung, och kanske är det möjligt att de har blivit besvikna av fynden, för de skulle då handla om historia som på ytan inte har med de nutida folken att göra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 september 2019, 10:13

Läste precis ut:
I skuggan av Auschwitz : förintelsen 1939-45
av Artur Szulc

En kort och bra beskrivning och historik över främst de förintelseläger som fanns i Polen. Alltid lär man sig nått nytt, som Stutthof tex. Vilket jag bara kände till till namnet. Hade ingen aning om att det var det sista lägret som befriades.

Gillade att det var foton från nutid men en och annan från kriget hade nog inte skadat.
Återigen slås jag av det ofattbara i hela ...."projektet"(?) Plus med stycket i slutet som behandlar förintelse förnekare. Och ja jag håller nog med den skolan som säger att det hela växte fram organiskt och inte var ödesbestämt från början.

Bra bok att stoppa i handen på en tonåring om de fortfarande läser böcker (de verkar mest informations hämta på nätet har jag märkt. :( )

Sonderlinga

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 september 2019, 15:25

Det känns som det varit en trend ett tag. Detta att skriva en bok om ett visst årtal. Det började tror jag med "århundradets sommar : 1913" av Florian Illes och sedan kom Peter Englunds serie om första världskriget och så Elisabeth Åsbrinks 1947 och så Per T Ohlsson´s 1918 Året då Sverige blev Sverige. Man beskriver en större händelser flankerat av lite vardagliga händelser under ett år. perfekt för en som mig som gärna nördar in på märkesår.

Nu hittade jag 1919- Kvinnornas år av Unda Hörner, var ju bara tvungen att köpa den och läser den nu. Kvinnohistoria som sagt i företrädesvis Tyskland men även andra Europeiska länder ingår. Olika kvinnor för mig kända som okända presenteras och beskrivs. Jag vet inte om jag ska gå in på dem alla men

Jag slås också av att det glada 20-talet så som vi uppfattar det, verkade börja direkt efter krigsslutet eller 1919. Med det menar jag tex Bauhaus startas, kvinnor klipper sig kort och raka korta klänningar inför, samt att korsetten kastas., något som jag trodde var senare nästan närmare 30-talet. Och det vilda något dekadenta livet, som vi såg i tv-deckaren Babylon Berlin som utspelade sig 1929.

Så på så vis var den väldigt intressant. Och mycket "det hade jag ingen aning om" som att Rosa Luxemburgs kropp inte hittades förrns i maj, och att Coco Chanel var ett namn redan då (måste blandat ihop det med det andra krigsslutet 45.) Okej en del av dessa kultur personligheter sade mig ingenting och jag är inte mycket för lyrik så jag fastnade inte riktigt för deras öden och jag undrar verkligen om Foch sa " detta är ingen fred det är en 20 år lång vapenvila" redan då?! Det måste han väl i så fall sagt 20 år senare?
Men intressantare är Marie Curie och hennes hälsoproblem som förmodligen härrör för exponering av radium fast det visste man ju inte då tvärtom var det ju hälsosamt att dricka vatten med radium eller ha tandkräm med radium osv.
Men under tiden jag läser så kan jag inte komma förbi tanken och råkade säga det högt så hustrun överhörde: fasen vad tråkigt det är med alla poetissor och deras kärleksproblem, Rosa Luxemburg blev ju åtminstone skjuten så det var ju lite aktion....."

Man är nog lite skadad av att läsa för många "böcker om krig". :?

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 14 oktober 2019, 18:36

Läser Internet är trasigt - demokratins kris och Silicon Valley. Klär helt av Silicon Valleys självbild som hippa rebeller.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 14 oktober 2019, 19:08

Innan dess läste jag ut Jim Mattis Call Sign Chaos - Learning to Lead. Mycket intressant bok, kan förstå att han till slut inte stod ut i Trumpadministrationen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 8 november 2019, 00:30

Har nu läst klart Philip Dwyers biografi om Napoleon. Även den tredje delen var högst intressant, men kanske mest för Napoleons eftermäle. Jag skulle säga att sammantaget är det en biografi som alla borde ha i sin hylla, som är intresserade av den tidens krig. Biografins tre delar har visat både Napoleons geni, och hans svagheter.

Så leta upp den, den är i tre delar, och börja med den första.

Läser nu om Japans kolonier, en avhandling från Linnéuniversitetet.

Har inte kommit så långt, men vad som sägs är att Japan var mycket närmare allmän uppfattning om kolonier än vad man har trott, och att utvecklingen av ett japanskt välde, skedde i en kultur där alla stormakter kommunicerade med varandra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 november 2019, 08:25

Allt är en konspiration: En resa genom underlandet av Kent Werne

En intressant historisk avhandling av konspirations tänket genom tiderna fram tills våra dagar då den fått makten i en av världens stora demokratier. En rätt så skrämmande läsning egentligen och historien är ju inte slut ännu. Boken är väl mer övergripande och går inte alltid i detalj på alla konspirationer som finns, det finns det andra böcker som gör, men man får sig ett humm om de olika om JFK tex. Sedan presenteras en del front figurer i denna mylla.
Ett skönhets fel är väl att författaren missat lite i al-Qaidas timeline och glömt bort (?) attentatet mot WTC 1993 och själv saluför vad jag skulle säga är en vänster myt i det, att väst eller läs USA hittar på ett krig mot Islamism då man tydligen inte har nått att göra efter kalla kriget slut. Nu har jag ju läst andra erkända böcker som har, ja man vågar ju knappt använda ordet "alternativa fakta" på detta, men främst så är jag ju gammal nog att minnas tiden före 1989 och att det förekom muslimskt färgade terrordåd även på den tiden. :?

Sedan kunde man ju också ha nämnt Franco regimens hets jakt på frimurare och den kommunistiska genen som exempel på hur illa det kan gå om konspirations tänkare får makten. Som exempel nämns annars Stalin epoken och tredje riket.

Men jag skulle endå ge den gott betyg och den kan vara bra att ha läst när man stöter på folk där ute som tror på ödlemänniskor och annat trams. Och vem vet, en vacker dag står det i läroplanen om "chemtrails"? :)

Sonderling

Skriv svar