Bokrean 2019

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Bokrean 2019

Inlägg av sonderling » 5 februari 2019, 12:33

Man har redan tjuvstartat på nätet. Jag tycker det finns en del del i år men ska försöka lägga band på mig då jag inte läst böckerna jag köpte på förr förra årets bokrea. Och så börjar det bli så trångt hemma.

Men Akademibokhandeln har "vikingarnas värld" av Kim Hjardar så den är jag spekulant på. Det nyaste jag har om vikingar är från 1967.

Men när jag endå håller på:
Amerikanska inbördeskriget av Thomas Sörensen kanske (var det inte nån här som läste den och skrev att den var sådär?)

Anna Larsdotter- Kvinnor i strid är också på kanske listan.

Min granne nazisten- hur Hitlers hantlangare fick en fristad i USA - Eric Lichtblau

Döden vid Raatevägen - Timu Keskisarja

Ja det är en del som sagt. frågan är hur länge jag kan hålla emot.

https://www.akademibokhandeln.se/bokrea ... g=6&amne=8

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bokrean 2019

Inlägg av Hans » 5 februari 2019, 15:33

Tack sonderling.

Den som har mest olästa böcker när man dör vinner. Jag ligger ganska bra till.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2019

Inlägg av sonderling » 28 februari 2019, 13:03

Ja det blev ju en del både på nätet och i IRL, och då har jag inte räknat med vare sig romanerna (oftast med historisk koppling) och fågelböckerna. Fasen jag som skulle hålla igen, det blev nästan en hyllmeter till!?


Landet utanför: Sverige och kriget 1939-1940 - Henrik Berggren
Hörde så mycket gott om den på radio att jag bara var tvungen att köpa.

Den tyske officerens hustru: En judinnas överlevnad i Nazityskland - Edit Hahn Beer
Intressant biografi, vet inte om det är åldern men biografier intresserar mig mer och mer.

Det hemliga andra världskriget: spioner, specialoperationer och underrättelse verksamhet 1939-1945 - Gavin Mortimer
Vet inte vad jag väntade mig men det är det gamla vanliga "hemliga". Mer kanske för den unga vuxna läsaren?

Min granne nazisten: Hur Hitlers hantlangare fick en fristad i USA - Eric Lichtblau
Ska bli intressant att läsa om. Får alltid vibbar av gamla serie magasin när jag läser om sånt här.

Vikingarnas värld - Kim Hjardar
Köpte den som present till farsan för att ersätta hans bok från 1967 men även denna kan nog mer passa unga vuxna?


Amerikanska inbördeskriget - Tomas Sörensen
På 90-talet förläste jag mig om den här konflikten, tänker alltid jag skulle börja igen. Men var osäker, fick inte boken en diss här på forumet?

Det Svenska sveket 1939-1945- Erik Veum
Mina norska gener vill veta mer!


Special bokrea adlibris:
Arnhem: Tysklands sista seger - Anthony Beevor
Ja men jag gillar Beevor, fast en del menar att han kör om gammal allierad propaganda.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bokrean 2019

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2019, 13:56

Bra att du påminde mig!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bokrean 2019

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2019, 14:45

Bengt Wallerfeldts postumt utgivna ”Den hemliga svenska krigsplanen” hittade jag på rean, bra att köpa för intresserade av efterkrigstidens svenska försvarsplanering.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bokrean 2019

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2019, 16:49

Jag köpte två språkböcker av Sara Lövestam. Det skulle blivit en till men den var slut.

https://www.akademibokhandeln.se/sok/?s ... a+lövestam

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Bokrean 2020

Inlägg av sonderling » 25 februari 2020, 12:36

Var på bokrean idag. Gick in 07.00 och gick ut 07.10 och kom bara 20 minuter sent till jobbet, fast man har ju flextid förstås.

Plockade upp med militär/ historiskt tema: Daniel Birnbaum - Dr B, det var egentligen ett impulsköp men det skulle visst ha lite anknytning till Oxelösund.

Hade redan innan förbeställt på nätet:
Saarbataljonen : svenska fredssoldater i Hitlers skugga 1934 - 35
Lars Ericson Wolke

Kvinnorna i Ravensbrück : vittnen berättar
Rolf Tardell

Svälten : hungeråren som formade Sverige
Västerbro, Magnus

Stasiland
Anna Funder

Länder som försvunnit 1840-1970
Berge, Bjørn

Dödskampen : kriget på östfronten 1941-1945
Niels Bo Poulsen

Ja sen blev det lite annat också, inom naturvetenskap, typ ålevangeliet och romaner (fast med VK2 tema). Tycker annars att det är en riktigt bra rea i år, tyvärr var det mycket som jag redan köpt sedan innan. Som andra världskrigets övergivna platser. (Jag lär mig aldrig att vänta till böckerna kommer på rean!) Sen är det flera böcker som jag tänker att man faktiskt kan låna på bibblan men om jag inte kan hålla mig så skulle det bli: Lena Einhorn- Geniet från Breslau. Hitlers bortglömda barnarmé Harald Stutte, Gunter Lucks m.m.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2021

Inlägg av sonderling » 11 februari 2021, 09:48

Bokrea återigen.
Börjar den 23 feb, fast jag tycker det är lite oklart hur det ska gå till rent fysiskt. Akademi bokhandeln uppmanar till förbeställningar och avhämtning utanför.

https://www.akademibokhandeln.se/bokrea/
Jag rekommenderar Rickmanligan ur katalogen.

Annars har jag redan beställt en del på nätet.

Europa mot katastrofen - Pierre Gilly

Hemlig spioncentral i Berlin: Kalla krigets spioncentral Sven Felix Kellerhoff Bernd von Kostka

Pendeln: ett barnbarn uforskar sin familjs nazistiska förflutna- Julie Lindahl

Sanningen om Hitlers död: avslöjanden från de hemliga KGB arkiven Jean-Christophe Brisard, Lana Parshina

Svenskar i strid mot Hitler: i amerikansk krigstjänst 1941-45 Lars Gyllenhal

Sonderling

Skriv svar