Självbiografier etc. WW2

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Re:

Inlägg av loop » 30 november 2008, 03:09

Skytteslusken skrev:
Grille skrev:Tyvärr är väldigt många intressanta böcker sedan länge utgångna. Bortrensade på bibliotek, men kan finnas kvar i något förråd eller på antikvariat.
Hittade en svensk krigsmemoar på antikvariat - Vi som intog Narvik, av Sture Ronnö som var Svensk främlingslegionär. Utgiven 1971 på Bokförlaget Stinget i Sthlm.

Han omnämns i Gylenhaal/Westbergs "Svenkar i krig 1924- 1945"
Den är konstig.

Skytteslusken
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2008, 17:57

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av Skytteslusken » 12 december 2008, 20:52

Vilken är konstig? "Vi som intog Narvik"?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av loop » 12 december 2008, 23:56

Skytteslusken skrev:Vilken är konstig? "Vi som intog Narvik"?
Ja. Jag minns den som rätt informativ, men konstig. Han verkade ju mer eller mindre hata Främlingslegionen så det kan ju ha varit det som gjorde den konstig.

seobserver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 september 2011, 16:50

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av seobserver » 24 september 2011, 17:21

En klassiker ni missat är Company Commander av Charles B. Macdonald. Mycket läsvärd.

seobserver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 september 2011, 16:50

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av seobserver » 24 september 2011, 17:41

Those Devils in Baggy Pants, av Ross S. Carter är en klassiker om USAs luftburna infanteri.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av Battler » 7 november 2014, 08:48

På senare tid har en del självbiografier stött till t.ex. SMB's östfrontsserie.

Mitt helvete på östfronten av William Lubbeck och David B. Hurt
Med Wiking och Nordland av Odd Helge Brugrand
Pansarsoldat på östfronten av Armin Böttger
Jag slogs för Stalin! av Vasilij Krisov
Ur askan i elden! av Herbert Maeger
Det grymma kriget av Vilho Kankare
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re:

Inlägg av tyskaorden » 1 augusti 2018, 19:57

Perruz skrev:
23 april 2007, 23:31
Hej

Själv är jag rätt "insöad" på flygböcker började med Closterman "Det Stora Uppdraget när jag gick i sexan men på flygfronten kan jag bland annat rekommendera:

Forrester - Fly for Your Life ( R Stanford Tuck)
Richey - Fighter Pilot ( Finns på Svenska)
Al Deere - Nine Lives
J Johnsson - Wing Leader
Jack Rae - Kiwi Spitfire Pilot
James A. Goodson - Tumult in the Clouds
Dave McIntosh - Terror in Starboard Seat
H Knotke - I Flew for the Fuerer( Finns på Svenska)
Hub Zemke - Wolf Pack 56 fighter group
Bud Andersson - Mustang Ace ??
Saburo Sakai - Winged Samurai
Johannes Steinhoff - Messerschmitts over Sicily
Chuck Yeager - Yeager

MVH - Per
Heniz Knokes bok heter Jag flög för Führern på svenska. Inkluderar även Knokes politiska aktivitet efter kriget bl.a. i Sozialistische Reichspartei Deutschlands. Johannes Steinhoffs bok finns på svenska som Kampen om Messinasundet - en kommendörs dagbok (originalets titel är Die Strasse von Messina). Paul Richeys bok heter Stridspilot: en personlig redogörelse för striderna i Frankrike 1939-1940 på svenska.

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av jojo » 14 januari 2019, 10:02

En bok som är en höjdare.
Så erövrade jag Norge.
Av Von Falkenhorst.
Boken är diskuterad här i andra trådar. Jag bl a undrade om den var fake. Men nu har jag läst den och fake är den inte. Utges av Pennan och Svärdet. Finns också att köpa ibland på Tradera. Utskrift och redigering av svenskar, av hans manus skrivet i fångenskap vid krigsslutet och förhör med honom.
Ett fynd. Helt osentimental. Lite av en handbok för hur man sköter ett krig från näst högsta nivå. Högst är Hitler och andra politiker som tyvärr (enl honom) lägger sig i lite oproffsigt.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av StefanZ » 2 januari 2020, 16:18

Läste just Ljudmila Pavlitjenko: Stalins prickskytt. Ljudmilas självbiografi. (Ludmila och Pavlichenko är andra vanliga stavningar)
Intressant, och lite udda. Så tex, hon är född Belov. Pavlitjenko är efter hennes förste make, som hon gifte sig med som väldigt ung (hon blev gravid) och knappast sammanlevde med. Han nämns knappt i hennes memoarer, utom just detaljen att det blev en hon har efternamnet efter honom. Frågan är förstås, varför behöll hon efternamnet? Fadern förmådde Ljudmila och hennes stora syster att ta anställning som fabriksarbetare. Ett tag funderade jag på om maken föll i onåd, och jobb som enkel fabriksarbetare, svarvare i en vapenfabrik, kunde bli något slags skydd. Men nej, antagligen gjorde han det av rent principiella skäl: han ville att de skulle få en identitet som arbetare, att de inte skulle växa ut till borgarbrackor. Efter några års anställning började Ljudmila läsa på universitetet, blev historiker så småningom.
Man får veta ganska mycket om hur det var att vara prickskytt, och inte minst hennes gedigna civilmilitära utbildning till prickskytt. Där hon lär sig alla tabeller utantill och lär sig att beräkna i huvudet alla ändringar hon måste göra, beroende på målets hastighet, ändrande avstånd, sidvind, mm... De fältutbildade prickskyttarna hade givetvis enklare kunskaper.
Hennes krigsår var dels i försvar av Odessa, huvudsakligen mot rumäner - tappra men dåligt tränade och dumdristiga, dåliga på att söka skydd - och därmed enkla mål. Och försvaret av Sevastopol - huvudsakligen mot de mera proffsiga och välutrustade tyskarna. Jättekanonerna som fick knäck på Sevastopol nämns inte; krigföringen var klassisk; nermalning med stort övertag och skicklighet.
Resan till USA - som organiserades som en studentdelegation till en studentkongress dit de var inbjudna.
Mm...
Mosin Nagant 1891 års modell är det prickskyttegevär som sovjetiska prickskyttar är förknippade med. Men det fanns minst ett till gevär som användes ganska mycket - bla av Ljudmila: SVT40. Inte fullt lika pålitlig i svåra fältförhållanden, men halvautomatiskt, kunde ge flera skott i följd, och ansågs väl som lite lyxigare.
Lustigt nog berättar Ljudmila sällan om observatör / medskytt. Vi VET att hon använde flitigt dylika, men det framgår inte klart ur hennes löpande narratio.

Den mycket framgångsrika kulspruteskytten Nina Onilova hade som specialitet att vänta med eldgivningen tills oppsarna var jättenära, under 100 meter, och sedan skjuta bort dem med några få långa välriktade serier... Svårt att googla fram Nina, så jag nämner henne på det att hennes namn och stordåd må leva vidare.
Ps. Känd också som Anka the machine-gunner. Engelska Wikipedia har faktiskt en ganska bra artikel om Onilova.

Som sagt, intressant bok, man får veta vissa detaljer, men den är inte heltäckande.

Skriv svar